Hallo,
Een condensator op mijn DLS autoversterker is kapot. Dit zie ik omdat er poeder uit komt en hij staat bol. Het vermogen van mijn versterker was na een plop (het kapot gaan van de condensator) ook maar 20%.
Nu heb ik de condensator netjes van de printplaat verwijderd en wil ik een nieuwe kopen. Ik weet echter niet wat voor soort condensator dit is. Om dadelijk een verkeerde te kopen en mijn versterker verder te mollen zou ik graag jullie expertise willen raadplegen.
Op de condensator staat: 1000uF 35 volt, de specs dus. Verder is het een Davidart CSR-001 (M). Er staat ook nog, for audio geschreven op de codensator. Hij was met 2 contactpunten verbonden aan de printplaat.
1 punt zit direct verbonden met een zekering. Het andere punt zit direct verbonden met de ground van de versterker.
Graag jullie hulp! Dan kan ik weer blazen als het me is gelukt de condensator te vervangen
.
PS: Ik heb al mijn kabels en speakers nagelopen op breuken of iets wat afwijkt. Ook in de versterker zelf zie ik niets wat afwijkt van normaal. Ik denk/hoop dus dat de condensator gewoon uit zichzelf kapot is gegaan en niet door een ander probleem!
Graag jullie hulp!
Groet, Lauran
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De capaciteit is niet zo erg belangrijk als je een nieuwe koopt.
vAak zijn ze toch al een 10% tolerantie.
De spanning is wel belangrijk, en die mag je gerust een stapje hoger nemen, dus 50 volt.
Waar je op moet letten:
De condensator is polariteit gevoelig, deze heeft een. + en een - aansluiting. De - zit meestal aan de buitenkant/omhulsel.
Dus kijk bij demontage wat wat is. En dan bij de montage opletten dat je hetweer net zo aansluit.
Ja en als laatste, de nieuwe condensator moet wel passen.
Vaak past een iets andere uitvoering ook en moetjke een van de aansluitdraden bervangen.
Bedankt voor je reactie.
Weet je ook wat voor type de condensator is? Want ik weet niet bij welke categorie condensatoren ik moet gaan zoeken
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor de zekerheid zou ik gaan voor low impedance. De hoofdcategorie heet elco's of aluminiumcondensatoren. Waarde 1000u 35V, subcategorie low impedance of low ESR. Merk en type bijvoorbeeld Panasonic FC, FM of FR.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
En let vooral ook op de maat, dus dezelfde diameter en hoogte, anders past ie niet op de print. Wel vreemd dat ie maar 20% van z'n vermogen nog levert (heb je dit gemeten??), aangezien er parallel ook nog elco's staan en dit alleen filter elco's zijn.
Ik heb dit niet gemeten. Het is een ruwe schatting. Na de plop is de versterker eigenlijk meteen uitgegaan omdat ik bang was voor eventuele verdere schade. Maar met zon grote afname in vermogen zou er meer aan de hand moeten zijn begrijp ik dan uit je reactie?
Ik heb tot dusver nog geen andere kapotte componenten gevonden