Beste mensen,ik heb 2 lichtbakken van Philips type TBS300 ( zonder starter ),zijn deze TL bakken geschikt voor LED buizen?

moeten ze omgebouwd worden en zo ja hoe.

welke LED buizen zijn hier geschikt voor?

Alle tips welkom .

M vr groet,max23

dit zijn hf tlbakken met evsa, niet geschikt voor led buizen zonder ze om te bouwen. het schema staat op de vsa, als je de draden er 1 voor afhaalt en opnieuw aansluit voor de volgende draad, kun je ze makkelijk ombouwen.

schema is simpel, fase op de ene voet, andere draad van dezelfde voet naar de voet aan de andere kant leggen, draad van die voet welke als enige over is aan de nul aansluiten.

ik heb enkele 20W led tl buisjes die gewoon op 220Vac op 1 zijde wordt aangesloten andere voet geen aansluiting.
meestal wordt het wel aangegeven op de buis zelf .
vele worden aangesloten zoals testman beschrijft

als je de fase en nul op 1 voet zet, dan doet de buis knal bij verkeerd om terugplaatsen. de andere zijde is een doorverbinding, waar vaak een zekering inzit. zo'n kleine glaszekering made in china die niet voldoet voor 230V, dan wordt 1 kant van de buis zwart :P

Toevallig werd dit onderwerp, het vervangen van TL-buizen door ledbuizen, onlangs in Electron besproken.
Artikel 'Als het licht van de buren geen verlichting brengt' gaat o.a. over welke buizen niet en welke wél storen op de radio, maar heeft ook een opmerking over de verschillende aansluitingen.

Op 13 september 2016 11:48:12 schreef testman:
als je de fase en nul op 1 voet zet, dan doet de buis knal bij verkeerd om terugplaatsen. de andere zijde is een doorverbinding, waar vaak een zekering inzit. zo'n kleine glaszekering made in china die niet voldoet voor 230V, dan wordt 1 kant van de buis zwart :P

de 2 pennen aan de andere zijde vd buis hebben geen enkele aansluiting in de buizen die ik 3 jaar geleden bij een groothandel in schijndel heb gekocht .
dus verkeerd monteren is gewoon geen licht en buis omdraaien .
bij een echte TLbuis zal de gloeidraad eenmalig flitsen haha

dan heb je een zeldzaamheid te pakken, het overgrote deel verbind aan 1 zijde van de buis door. wel hebben ze allen de voeding op 1 zijde, dus zowel L als N. heb er al diverse als looplamp omgebouwd. stevige wartel aan 1 zijde en stofzuigersnoer eraan..

als je nadenkt ook wel logisch, een conventionele bak zonder ombouw werkt direct op een ledbuis die aan 1 zijde is doorverbonden. de vsa eruit mikken scheelt echter, iets van 5-7% aan stroomverbruik scheelt het als die eruit is.

er zijn echter wat uitzonderingen op conventionele bakken die zonder ombouw niet gaan werken. de 2x 18W op 1 36W vsa werkt niet zonder ombouw, ook moeten seriecondensatoren eruit.

testman je brengt me weer aan het twijfelen , dus ff een lamp gedemonteerd en gemeten.
een zijde 220Vac , andere zijde 2 loze pennen zonder doorverbindig , zou ook riskant zijn bij vergissing .
op lamp staat aan een zijde 220/240V 18W 840 en erachter staat "BlinQled CE Rohs" ff gegoogled en zie http://www.blinqgreenworld.com/#!products

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]

Er is blijkbaar wel verschil in aansluitingen. Uit Electron:

Na het plaatsen van de xxx LEDtube bleek deze echter geen licht te geven. [...] De oorzaak van het uitblijven van het licht bleek te liggen in de manier waarop de bakken van de buurman waren gemodificeerd voor een andere aansluiting.

De door hem gekochte buizen werden anders gevoed, namelijk door aan de ene kant van de buis de L aan te sluiten en aan de andere kant van de buis de N. De verpakking en ook de buis toonden het zo duidelijk (zie foto 3 en 4).

Bij de xxx LEDtube wordt de netspanning echter aangesloten op twee pinnen aan één kant van de buis (zie foto 5). De buis is niet omkeerbaar omdat de andere twee pinnen niet zijn aangesloten. Even een draadje omleggen, en de testbak was gemodificeerd voor xxx LEDtubes.

Dan moet men het gewoon zo doen:

1 en 2 is de oude situatie.
3 is de situatie wanneer de VSA blijft zitten, die VSA heeft geen invloed op de led
en 4 compleet nieuw. De Fuse 1A is een zekering in de starterbehuizing.
Ik heb onlangs zo'n 40 duo EVSA naar duo Led omgebouwd naar duo schema 4, en werkt perfect.
@max23: Laat hier wel wat weten hoe het vergaan is.
MVG Gerard.;)

De HF LED TLs zijn er ook. geen aanpassingen nodig.

alles gaat naar led tegenwoordig. er waren eerst geen buizen die in HF bakken konden. echter is het nu nog niets, je moet het type evsa weten want dat maakt wel verschil of het kan gaan werken..

de vsa wordt er op t werk altijd uit gemikt ( elektrisch dan ) het scheelt verlies van 5-8% want je hebt er spanningsval over tenslotte.

echter neemt het ook belachelijke vormen aan, men vraagt prijzen voor ombouw van bakken die compleet gaar zijn. kappen en voetjes zijn rot van decennia uv licht. ze verkopen gewoon lege bakken zonder vsa, echter vernam ik dat er helemaal geen draad in die bakken zit, je moet ze nog bedraden..

Omdat alles naar led gaat is voor mij geen motivatie. Als je nou denkt aan minder vervangen omdat het niet toegankelijk is, ja dan zie ik voordelen in led. Kijk even hier, best goede uitleg:
https://energievizier.nl/led-versus-tl-verlichting

Ik vind zelf LED-verlichting vervelend. Een CRI van 80 is echt geen goed licht. Maar ik ben zelf dan ook wel verwend met de Philips 9xx series TL-buizen. En echte halogeenlampen (die de EU-maffia verboden heeft).

Kleurtemperatuur is geen kleurweergave. Ik vind CRI's redelijk vanaf een 85 a 90%. De Philips 9xx (niet de bouwmarkt 8xx) heeft een CRI rond 95 tot 98%. Leds zijn "warm" gemaakt door er geel in te mengen. Ik zie liever gewoon wit licht, hooguit een beetje gedempt maar niet zo overdreven geel.

Je ziet het verschil pas als je beide lampen hebt en vergelijkt. Met een goede kleurweergave ziet alles ineens er veel vrolijker uit. Een slechte CRI maakt alles grauw en saai.

Testen op internet (van degene die leds verkopen..) vergelijken leds NIET met lampen met goede CRI!

led kun je niet met fluor buizen vergelijken, als je naar led gaat en dus geen licht meer hebt van tl's dan valt die slechtere cri waarde veel minder op. de veel te goedkope led buizen zijn rommel eerste klas, meer blauw licht. daar erger ik me wel aan, slechte kleuren en allerhande kleuren door elkaar heen gebruiken.

echter waar je met goedkope tl bakken na een paar jaar een gare evsa hebt, kun je die gewoon vervangen. met led kun je de boel wegmikken als het niet meer werkt, ofwel de led ofwel de driver is vaak een speciaal geval waar je na een aantal jaar niet meer aankomt.

Wij hebben op 't werk voor proef in de keuken van de kantine led-tl's in het plafond.
Dat zijn geen goedkope, en het licht is werkelijk heel mooi. Maar waarschijnlijk zullen die toch duurder blijken te zijn dan de tl's die ze vervangen hebben. Later zal dat vanzelf wel verbeteren.

--
Halogeenlicht vind ik als het voluit brandt wel redelijk, al is het niet wit, maar overal worden die krengen dan weer gedimd. Het donkergele licht dat je dan krijgt vind ik deprimerend. Een CRI van 100, als je tenminste alleen maar donkerrood en -oranje hoeft te vergelijken. :)

“Waarom LED TL niet altijd een goed idee is”. link

Zou er al een recenter artikel voorhanden zijn?
Zou een 3 tal jaar na datum van het Greenfox artikel door de evolutie van de LED buizen al vooruitgang geboekt zijn?

De testen die wij deden (2015) in bedrijf waren niet gunstig - minder lichtoutput, slechte lichtkwaliteit (Osram lampen)

[Bericht gewijzigd door Freaky op (27%)]

Overigens gaan we straks allemaal aan de LED want de EU gaat alle andere lampen verbieden.

Het verwijderen van het (e)vsa is in mijn ogen een bijzonder gevaarlijke oplossing. Na het verwijderen is er geen enkele begrenzing meer tov de interne bedrading. Om nog maar niet te spreken over wat er gebeurd als iemand anders er weer een gewone buis indraait.

Overigens zijn er gewoon ledbuizen te krijgen welke wel met een evsa werken.

[Bericht gewijzigd door JBHC op (36%)]

Op 14 september 2016 18:49:26 schreef Hoeben:
Overigens gaan we straks allemaal aan de LED want de EU gaat alle andere lampen verbieden.

Komt er dan een lampenpolitie?
Ik heb nog een voorraad van die "verboden waar" toereikend tot minstens halverwege deze eeuw :+

Op 14 september 2016 18:49:26 schreef Hoeben:

Waar heb je dat gehoord/gelezen, en weet je ook wat de achtergrond daarvan is?

Op 14 september 2016 19:28:35 schreef evdweele:
[...]Komt er dan een lampenpolitie?
Ik heb nog een voorraad...

Uiteraard gaat het dan over de handel van die lampen (maar dat snapte je zelf ook vast wel). Of het waar is weet ik niet, maar het lijkt me wel zeer waarschijnlijk gezien de ontwikkelingen.

Op 14 september 2016 19:46:43 schreef KlaasZ:
[...]Waar heb je dat gehoord/gelezen, en weet je ook wat de achtergrond daarvan is?

De productie en invoer wordt verboden in de EU.

De matte gloeilamp is al een tijd verboden. De heldere sinds enige tijd ook. Sinds 1 september de 230V halogeenlamp. Pas nog in het nieuws. Alles wat je nu kunt kopen zijn oude voorraden. Dus raad ik aan een voorraad te kopen.

De 12V halogeenlamp gaat ook verboden worden maar ik weet niet wanneer. Ik meen me te herinneren over 2 jaar of zo. Alles is wel in de EU regels ergens te vinden, maar dat kun je ook wel vinden.

De TL-buis gaat langer duren maar komt heel zeker ook aan de beurt.

Waarom: politici geven niet om feiten maar om wat je ervan moet denken. Ze denken dat het verbieden van technologieën ertoe gaat leiden dat andere technologieën verbeterd gaan worden. Ze zien niet dat daarmee een heel scala aan nieuwe uitvindingen en mogelijkheden onmogelijk is geworden.

Ook zien politici niet dat de huidige extra dunne TL buis nog steeds het zuinigst is en een betere kleurweergave heeft. Ze weten dit niet en hebben daartoe eenvoudig niet de kennis, inzicht of hulp.

Ik vermoed dat er ook wel behoorlijk door bepaalde bedrijven in de politiek gepusht wordt in deze richting.

Wat ik vind: zuiniger lampen: goed. Maar laat aan ons de keus. Verbied geen technologie want dan stop je positieve ontwikkelingen. Wat meer dan een eeuw geleden wilden politici ook de auto verbieden...

bij alles waar geld in omgaat, is regelgeving door omkoping van bedrijven en dergelijke niet geheel zeldzaam. zie voetbal en grote sportevenementen als voorbeeld. de eu met hun achterlijke opgedrongen wetten en nutteloze regels waar steeds maar meer miljarden bijmoeten gaat ook nog wel veranderen, england heeft daar een stap in gezet..

led is nog niet uitontwikkeld, in tegenstelling tot gloeilampen. men heeft in de labo's al leds met een rendement van 80% maar die moeten nog uitvoerig getest worden alvorens op de markt te komen. fluor lampen zijn ook op hun retour, vervuilen meer als ze afgedankt worden en wegens de afwezigheid van kwik gaan ze minder lang mee.

philips heeft al spotjes die een cri van over de 90 hebben, dus er is zeker nog ontwikkeling op dat gebied. ook dimmen gaat steeds beter op verschillende soorten dimmers en prijzen gaan nog steeds omlaag.