Led toerenteller voor 125cc 2 takt blok

Beste forum leden,

Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een toerenteller voor een 125 cc motor.
Echter zijn de originele toerentellers(laptimers) vrij prijzig(300-700) en dit zit momenteel niet in het budget.

Nu heb ik via de zoekmachine al paar dingen kunnen vinden voor het maken van een led toerenteller.

Echter zit ik er nog mee of zo'n schema een max toerental van 12.000rpm aan kan en hoe snel hij aangeeft wat het toerental is.
Dus niet dat ik dalijk al op max toeren zit en de toerenteller aangeeft dat ik op 3kwart van het bereik zit. ( dit zal overdreven zijn maar is voor de duidelijkheid)

De bedoeling was om een 10tal ledjes te gebruiken 5 groene 2 oranje en 3 rode.
En deze aan te sluiten op de bobine of een draad om de bougiekabel.

Hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

Wil je een kant en klare oplossing, of zelf wat bouwen?
Voor kant en klaar zou je eens op ebay kunnen kijken, ik zie al het een en ander staan voor nog geen 20 euro. http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l13…

Voor zelfbouw zou, wil je nabouwen naar bestaande schema's? Of wil je het helemaal zelf ontwerpen?

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 7 oktober 2016 02:12:49 (15%)

PE2BAS

Die eBay tellers gaan tot 8000 hooguit 10.000rpm en dat is allemaal 4-takt.
Simpelste is een LM3914 of 3915 daar zijn genoeg schema's van te vinden op internet.
Snelheid is geen probleem maar 8 leds voor zo'n bereik lijkt me wat weinig met 2 LM3914 heb je al 16 leds.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Oke bedankt, zal eens even zoeken of ik daar iets fatsoenlijks voor kan vinden.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb ooit 's een vossejacht-signaal meter gebouwd met 30 leds.
Dat dingetjes kun je prima gebruiken als toerenteller.
Het maakt gebruik van een speciaal ic dat 30 leds kan aansturen.

Dit topic heeft het ook over die schakeling

Willie W

Golden Member

Heb ook ooit zo'n toerenteller gebouwd en volgens mij zat daar 2x de UAA 170 op.
Volgens mij was dat ergens in de jaren 80. Ik weet niet zeker of het elektuur ontwerp was.

Shiptronic

Overleden

Is de UAA 170 inmiddels niet absolete? meen me te herinneren dat ik er een hele tijd geleden iets mee wou doen en ze er toen niet meer waren.( geheugen zegt UAA180)

Even gezocht;
UAA180 = 12 LED's
UAA170 = 16 LED's

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 7 oktober 2016 19:43:42 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

@ MGP,
Dat is hij inderdaad, destijds had ik dat ding in een Opel Monza ingebouwd.

@ Shiptronic,
Volgens mij is de UAA 170 ook nergens meer te bestellen.

Shiptronic

Overleden

In het verleden een S-meter mee nagebouwd, en toen ik door had wat dit grappige IC deed , gelijk maar zelf een meter ontwikkel waarbij ik de λ-Sonde kon monitoren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

De UAA 180 is nog wel te koop,
http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Detail.php?Article=140270&…

Die kon in dot en bar mode, de 170 alleen in dot.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb me vergist.
In de schakeling van Elektuur (led toerenteller) zat de
U1096b. Is te koop bij Grootaers.

/Edit Hoewel, in de "outlet" dus misschien ook niet meer leverbaar.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 7 oktober 2016 20:31:25 (24%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de U1096B (Telefu*ken) al een stuk langer uit de handel is dan de UAA170 en UAA180 die door diverse fabrikanten gemaakt zullen zijn. Voor als hij nog eens stuk gaat of voor als je een tweede wilt bouwen is het misschien verstandiger om voor een UAA te kiezen. De LM3914 en LM3915 zijn waarschijnlijk nog wat gangbaarder.

Let wel, dit is een educated guess. Als je het zeker wilt weten moet je even bij leveranciers rondkijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 7 oktober 2016 20:47:10 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."