Hallo,

Ik heb al wat op het forum gezocht, maar niet gevonden.
Wij hebben bij ons op school een Siemens Logo RC230.

Ik probeer het schema in bijlage manueel te programmeren, maar ik ondervind één moeilijkheid:
- hoe kan ik de ingang (Trg) van B004 (inschakelvertraging) linken aan het signaal tussen B001 en B002? Er zijn verschillende opties te kiezen in het menu, maar ik kom er maar niet uit. Moet ik gaan voor Co, Bf, Sf, Bn? En welke van de functies dan?

Bijkomende vragen:
1. Ik moet achttien bellen programmeren, ik kan er 12 programmeren (4x3) met Q1, maar ik kan daarnaast Q2 programmeren (weliswaar met dezelfde instellingen, maar andere kloktijden) en zo aan 12 voor Q1 en 6 voor Q2 = samen 18 geraken?

We willen op school ook belsignalen heel kort op elkaar. Vb: 10u30: speeltijd gedaan, 10u31: de leerlingen moeten zwijgen in de rij. Geeft dit mogelijks een probleem, omdat ik twee signalen tegen elkaar programmeer (signaal 1= van 10u30 tot 10u31, en signaal 2= van 10u31 tot 10u32). Ik zet de tijd van de inschakelvertraging op 10 seconden, dus er zitten normaal 50 seconden tussen de twee bellen, maar ziet de Logo dit ook zo, of kleeft die de twee signalen aan elkaar en zit hij dit maar als 1 signaal?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Sander, als je aan zoiets begint en dat allemaal met de hand moet ingeven zou je toch zeker moeten zijn dat uw programma werkt.

Ik weet niet hoe je handmatig iets invoert maar het zal een tijdrovend werkje worden en daarom zou je toch beter eerst het Logo!SoftComfort downloaden.
Daar kun je uw schakeling uittekenen en uitproberen, anders ga je tegen een muur lopen gezien de complexiteit(tijden) van de schakeling.

In de handleiding schrijven ze ook dat het noodzakelijk is dat als je geen PCprogramma gebruikt, dat je schriftelijk alles moet uittekenen, een nog groter werk als je het mij vraagt.
Dat is goed voor enkele functieblokken maar niet voor een schakeling zoals jij wilt maken.

Wat die afkortingen willen zeggen weet ik niet, maar dat lijkt mij raar omdat ze in de handleiding spreken van I1 of B01 .....als je wilt connecteren met een FB.

onlangs was dit ook nodig op een school, men had er echter klokjes ingezet die minimaal 1 minuut konden schakelen. klokje besteld wat tot 1 seconde kon schakelen was de oplossing. ook een weekprogramma was handig, de buren vinden het minder dat in de weekenden ook die bel afgaat..

10 seconden voor een belsignaal is vrij lang overigens..

Het is voor mij al 55 jaar geleden dat ik een schoolbel heb gehoord, maar bij twee eisen fronste ik even de wenkbrauwen :-)

- Ik moet achttien bellen programmeren

- 10u30: speeltijd gedaan, 10u31: de leerlingen moeten zwijgen in de rij.

- Gaan al die 18 bellen op verschillende tijden rinkelen? Als dat niet het geval is kunnen ze parallel worden aangestuurd.

- Het zwijgen in de rij lijkt mij een kwestie van opvoeden. Als de leerlingen in een rij staan moeten ze ophouden met kwebbelen.

Als die eisen vervallen wordt het programmeren een stuk eenvoudiger.

Edit.
@Sine hieronder:
Wat dacht je dat het Nederlandse schoolsysteem 60 jaar geleden was? :-)
De aanwijsstok, liniaal of bordenwisser was een geducht wapen in handen van een geagiteerde onderwijzer...

[Bericht gewijzigd door evdweele op (15%)]

@Evd
Klinkt als het Belgisch schoolwezen, daar heeft men (in ieder geval in nederlandse ogen) nog wat archaïsche constructies ;)

Op 15 oktober 2016 10:40:29 schreef Sine:
@Evd
Klinkt als het Belgisch schoolwezen, daar heeft men (in ieder geval in nederlandse ogen) nog wat archaïsche constructies ;)

Sommige zaken zijn in Belgie beter naast Bier

Gewoon eerst even Logosoft bij Siemens downloaden. Maak je programma en test het in de simulator. Overdragen gaat alleen als je de licentie hebt.
Overigens grote programmas op die pieterpeuter toetsjes ggrrrrhh

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (28%)]

'T is maar hoe je het bekijkt. Persoonlijk vind ik het drillen van kinderen helemaal niks. En voor bier ga ik liever voor Iers Stout.

Maar inderdaad: de simulator in Logosoft is onovertroffen. Maar een groot programma met de hand inkloppen is een beetje vragen om problemen! Bij de eerste de beste vergissing/wijziging is het een hopeloos gekluns.

Koop Logosoft of zoek iemand in de buurt die het heeft.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (64%)]

Op 15 oktober 2016 10:44:50 schreef GJ_:
Koop Logosoft of zoek iemand in de buurt die het heeft.

Als je een klein beetje thuis bent op het internet duurt het 10min om de volledige versie te downloaden en Siemens maakt er niet veel problemen van, me dunkt.

@Sine: Ik ken geen enkele school in de verre omgeving waar er geen schoolbel gebruikt wordt, hoe doen ze dat in NL dan? op hun vingers fluiten, scheepshoorn, op hun knieën vallen? ....... :)

Er was een tijd dat het de bel nog met de hand werd geluid.
Later werd het een claxon.

http://tilburgers.nl/wp-content/uploads/2014/08/schoolbel.jpg

Op 15 oktober 2016 10:57:38 schreef MGP:
@Sine: Ik ken geen enkele school in de verre omgeving waar er geen schoolbel gebruikt wordt, hoe doen ze dat in NL dan? op hun vingers fluiten, scheepshoorn, op hun knieën vallen? ....... :)

Gewoon naar de klas lopen? Het zelfde wat in BE opeens wel kan als het regent.

Voor de niet ingewijden:
In BE heeft men in de regel 2 bel signalen, de eerste is een oproep om rijen (van 2) te vormen op het schoolplein, typisch bij een vak dat de klas aangeeft waar je naar toe moet.
Bij het 2e belsignaal wordt je geacht in die rij te staan en je klep te houden totdat de docent je van die situatie verlost door voor de groep naar het klaslokaal te lopen, de rij mag dan (nog steeds met de klep dicht uiteraard) volgen.

Dat zal niet overal (meer) het geval zijn (hopelijk) maar de de beschrijving van de TS lijkt er wel op.

Zelfs in mijn bejaarde oren klinkt dat merkwaardig.

In de tijd dat ik op school zat ging de buitendeur van de school een kwartier voor aanvang van de lessen open.
De leerlingen liepen naar de klas waar ze moesten zijn en als de bel of claxon ging begon de les.
Bij het volgende belsignaal was de les afgelopen en liep iedereen naar het lokaal voor de volgende les. Opnieuw een belsignaal en de les ging beginnen.

Op de lagere school hoefde er niet van lokaal gewisseld te worden, dus ging om het uur de bel om aan te geven dat het tijd was voor een andere les.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (15%)]

Hallo allemaal, bedankt voor jullie vele antwoorden en bezorgdheden over ons belsysteem :-).

Ik werk inderdaad in een Belgische lagere school (voor de Nederlanders, dit is van groep 1 tot groep 8). Het systeem van de twee bellen is iets nieuw wat we willen automatiseren. Tot nu toe werd er altijd manueel een tweede keer gebeld, maar dit is soms sneller dan een minuut, soms later (na vb. wat getater onder de collega's) wat voor de leerlingen niet echt voor een vaste structuur zorgt. Onze leerlingen hebben zo'n structuur wel nodig (en stiekem is het ook wel om een aantal leerkrachten aan te manen om hun pauze tijdig te beëindigen of aan te geven dat de lesperiode voorbij is en de kinderen mogen gaan spelen - soms willen mensen nog snel iets afwerken, waardoor de kinderen minder speeltijd hebben). Soit, dit systeem is iets waar we op school over hebben nagedacht. Mocht dit niet werken, beloof ik hierbij plechtig dat ik ze terug verwijder uit het programma.

Om te antwoorden op de opmerking van het vele werk: heel het programma heb ik al ingevoerd, enkel het stukje om B004 aan de ingang te linken is nog niet af. De manuele invoering met de 6 toetsen ben ik ondertussen wel meester (heb er al een paar uur aangehangen voor ik het doorhad). Ik zou enkel moeten weten welke instelling het is. Ik kan het niet in de handleiding terugvinden (ook helemaal doorgenomen - staat er niet in uitgelegd).

Ik heb de logosoft demo gedownload en het stukje getekend tot aan de B002. Op het programma moet ik gewoon een verbinding maken met een lijntje met de muis. Maar hoe dit dan manueel ingegeven moet worden, legt de software ook niet uit.

Als iemand me dus kan zeggen welke functie ervoor zorgt dat B004 gekoppeld kan worden aan de ingang, ben ik al blij.

Ook mijn vraag over de twee bellen met een minuut tussen, ben ik benieuwd of jullie weten of dit lukt?

Ik heb een schema getekend, dit ziet er helemaal hetzelfde uit als het schema in de bijlage van mijn oorspronkelijke vraag. Enkel de tijdsduur van de inschakelvertraging heb ik op 10s gezet en de uren van de bel zijn ook anders natuurlijk.

Dus toch een bel/claxon en geen scheepshoorn :p

Op 15 oktober 2016 11:25:19 schreef Sine:
Dat zal niet overal (meer) het geval zijn (hopelijk) maar de de beschrijving van de TS lijkt er wel op.

Waarom "hopelijk", dat is een goede werkwijze in onze ogen en een goed moment om een mededeling te doen voor gans de school.
Ik ga nog maandelijks wat helpen(kleine herstellingen aan speelgoed) in de lagere school en dat verloopt altijd correct en er is maar 1 belsignaal, niet zoals de TS beschrijft.
Maar elke school is anders wat dat betreft.

Maar we zijn weer nostalgisch bezig en weg van de technische kant.

edit:

Op 15 oktober 2016 11:59:24 schreef Sander Lemahieu:

Als iemand me dus kan zeggen welke functie ervoor zorgt dat B004 gekoppeld kan worden aan de ingang, ben ik al blij.

Ook mijn vraag over de twee bellen met een minuut tussen, ben ik benieuwd of jullie weten of dit lukt?

Dat eerste begrijp ik niet, welke verbinding wil je nu juist leggen?

Voor dat 2de kun je een counter gebruiken die per seconde 1 ophoogt vanaf het "belsignaal" en dan heb je de mogelijkheid om elke seconde de bel te laten rinkelen.

[Bericht gewijzigd door MGP op (30%)]

Dat eerste begrijp ik niet, welke verbinding wil je nu juist leggen?

Ik heb het over de Trg, die in B004 aankomt.

Als die twee opeenvolgende bellen met een counter moeten, zal ik me nog eens in het systeem moeten verdiepen. Ik dacht me te kunnen baseren op het schema dat ik vond voor schoolbellen door Siemens zelf uitgegeven.

Dan moet je kiezen in de Co lijst.

Meer over die afkortingen kun je hier zien.

Hieronder een stukje screencapture.

Dat dacht ik al, maar de mogelijkheden daar zijn I1,...., M1,...., Q1,....,S1,...., x,hi,lo en geen enkele mogelijkheden met B :-(
Ik weet ook niet hoe de logo de verbinding tussen B001 en B002 zou noemen. Als iemand dat zou weten, dat zou me ook helpen.

Is die Q2 altijd een andere uitgang naar de bel (zie ik op de foto's in jouw document)? Dan zal ik de kast eens moeten opendraaien, maar volgens mij is er maar 1 kabel aangesloten (en dan op Q1).
Ik dacht dat ik gewoon een Q2 kon programmeren als tweede programma met dezelfde uitgang.

Op 15 oktober 2016 13:23:18 schreef Sander Lemahieu:
....Ik dacht dat ik gewoon een Q2 kon programmeren als tweede programma met dezelfde uitgang.

Oei, zelfs de basiskennis is er niet...

Ik ben maar een gewone leerkracht die dit probeert op te lossen. Het Logo-systeem is jaren geleden geïnstalleerd, niemand weet door wie. Ik heb het oude programma verwijderd omdat alles met een (onbekend) wachtwoord beveiligd was.
Sorry voor mijn vraag.

Ik versta wel uw probleem maar om dat hier allemaal uit doeken te doen is mijn typcapaciteit niet hoog genoeg.
En om dan nog zo'n uitgebreid programma te maken is toch wel enige kennis nodig zodat je met enkele tips van ons verder kunt met uw programma.

Er zijn genoeg plc basisopleidingen te vinden op het internet waar je eens kunt naar kijken.

Hallo Sander,

Is dit wat u beoogd te doen?

Gr. Roel.

dat kom je idd vaker tegen, software die is geprogrammeerd in gebouw besturing door derden welke je niet meer vind, of al niet meer bestaan. uiteraard met wachtwoord erin, dat is doorgaans een stok achter de deur om weer terug te mogen komen. vaak wordt dat gedaan bij nieuwbouw, maar is de huisinstallateur voor kleine klussen een ander en kan daar dus niet inkomen.

een gewoon digitaal klokje wat dit ook kan kost een 100 euro, kan tot 1 sec schakelen met pulscontact. heb ook gezien op een grote LTS dat men dit met een aldi digitaal insteekklokje had gemaakt, en een elektuur printje erachter wat als 5sec tijdrelais werkte.

Als je wilt programmeren op het display van de LOGO dan moet je bij een uitgang (of merker)
Je selecteerd eerst de uitgang.
Dan werk je kalm aan naar "voren" vaak via blokken naar de ingang, hetgeen dan het einde wordt Van je deelprogramma.
Daarna moet je weer terug naar een bestaand block om dan weer "terug" te programmeren.
Je kunt het allemaal vinden in het handboek. De handboeken zijn ook kostenloos te downloden. Zoek wel het handboek op van de LOGO versie die je hebt. In de nieuwe handboeken wordt lang niet alles uitgelegd voor de voorgaande versies.
Je keuze van de simpele omschrijvingen Sf = Specale functie, daar kun je de uitgebreidere functies selecteren. Co is een Connectie, dus een verbinding maken met iets wat je al hebt.
Bn = Gewone blokken (AND OR NAND etc.)

Programmeren via het display is wel te doen, maar valt niet mee. Jij hebt nogal wat klokfuncties nodig. Je kunt het beste dan een LOGOSoft DEMO downloaden (kistenloos) en het programma eerst werkend maken op je PC. Er zit een goede simulator bij. Print het uit, en klop het in volgens het printje. LOGO en LOGOsoft houden zelf de blocknummers bij, daar is niets aan te doen. Om het overzichtelijk te houden moet je dan op je papieren printje de blocknummers invullen die LOGO er aan toekent.

Bij programmeren via het display heb je niet alle functies ter beschikking.

Succes en als je vragen hebt kom maar.

Als het een ECHT oude logo is dan kunnen bepaalde verbindingen niet eens gemaakt worden (0BA0)

Welke logo heb je precies? (staat in kleine letters onder de knoppen)

Op 15 oktober 2016 18:12:05 schreef RuleS:
Is dit wat u beoogd te doen?

Ja! Dat is het, denk ik. Ik had nu om aan mijn 18 bellen te komen een Q2 genomen, maar dat was dus ondoordacht. Dom dat ik er niet aan gedacht had om er twee na elkaar te zetten.

Ik zal morgen eens kijken, maar we hadden zeker geen 0BA0, ik dacht een 0BA5.

En dan rest mij enkel nog de vraag van het verbinden van B011 met het stuk tussen B008 en B010 (de Trg van B011). (in de handleiding vind ik hier ook geen uitleg over - zie bijlage)
Ondertussen heb ook door dat dit zeker niet bij CO voor I1 moet kiezen, want enkel de L1 en de N zijn aangesloten. Dus het zal toch een andere CO of GF, SF of BN moeten zijn. Als ik BN neem is dat voor het 'kopieren van blokken'. Zou het dat misschien zijn? Maar welk blok dan?
Zou dit dan aan B008 of B010 moeten zijn? Of sla ik de bal weer mis?

Of de twee klokken achter elkaar (vb. 8.30-8.31 en 8.31-8.32) werken, zal ik dan eens testen.

Alvast bedankt!

Op 16 oktober 2016 11:13:12 schreef Sander Lemahieu:
Ik had nu om aan mijn 18 bellen te komen

Ik heb de vraag al eerder opgeworpen:

1. zijn er 18 bellen die allemaal op verschillende tijden moeten rinkelen,
  2. of zijn het 18 bellen die allemaal tegelijk rinkelen?

In een lagere school lijkt het me nogal uitzonderlijk dat er voor elke klas andere lestijden zouden gelden.

Voor geval

1. moeten er 18 verschillende delen worden geprogrammeerd
  2. volstaat het om slechts 1 deel te programmeren omdat alle bellen parallel staan.

In geval 2 wordt het programma een stuk eenvoudiger, want feitelijk is er maar 1 bel.