Voor mijn eeuwig durende car pc project, heb ik een gps gekocht.
Deze heeft er nu een rj11 stekker aan zitten met rx, tx, 5v en gnd.
Nou zou ik daar een 9 polig sub d aan kunnen zetten, maar blijf ik met die 5 v worstelen die niet in de rs232 spec zit
Dus die rj11 is niet zo gek, dan betrek ik de 5v wel van de voeding. Echter ik kan nergens een front panel rj11 chassis vinden waar ik achterop kabels kan aansluiten.. En hij moet dan ook nog zo smal zijn dat hij in het plaatje van het pc slot past.
Het idee met een pcb mount en een klein pcb'tje had ik ook al, maar lijkt mij overkill. Daarbij heb ik geen ogen voor een pcb aan het huidige blindplaatje en erachter heel weinig ruimte... Kan wel, maar wordt mechanisch nogal een uitdaging...
Ze zullen vast wel bestaan maar ik heb nog nooit female RJ kabel connectors in het wild gezien.
In de kringloop/milieupark/eigen meuk een oude (kapotte) netwerkkaart scoren. Dan heb je een PC- plaatje met RJ opening en beugeltjes voor een exp. printplaatje.
EricP
mét CE
Inbouw modem nemen voor de bracket. Zelf een stukje PCB erachter knutselen waar de connector van datzelfde modem op past. Kun je het afwerken zoals je wilt...
snap connector eraf, sub-D eraan voor de serieele verbinding.
USB connector voor de 5V (of oldschool PS2 poort
)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een oude netwerkkaart slopen, met een metalen behuizing om de rj45 connector heen. deze kun je met een goede bout gewoon solderen aan een pc slotplaatje.
ik neem aan dat het verbruik van de gps laag is? want rj11 of rj45 kunnen niet veel stroom hebben..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
een oude netwerkkaart slopen, met een metalen behuizing om de rj45 connector heen.
't moet RJ11 zijn, dus een RJ45 connector lijkt me niet handig. Bovendien hebben veel van die jacks ingebouwde magnetics...
testman
rj11 past ook in een rj45 connector. kwestie van pen 1, 2, 7, 8 niet gebruiken. je kunt ook een kunstof female/female koppelstuk gebruiken, plak je gewoon op een pc slotplaatje. in de pc gebruik je dan een gewone platte modulaire kabel waar een modulaire stekker aan geknepen kan worden.
die zijn erg groot.
Maar ik moet echt even gaan puzzelen waar ik nog een analoog modem vandaan haal... en dan idd half hoog zals hier afgebeeld.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
testman
uit een computer van 1998/2002 toen een modem nog standaard was. die latere jaren was een 56k8 modem compact, de eerdere modems waren nog hoge kaarten.
Progger
GMT+1
in software kun je de DTR of RTS pin vaak hoogzetten. dan kun je een paar mA trekken, dit deden bijvoorbeeld IR ontvangers vroeger ook.
in principe kun je gewoon de DTR of RTS draden uit de flatcable permanent aan de +5v hangen, als je dan per ongeluk wat anders aansluit zal die niet kapot gaan.
ik heb al jaren geen apparaten gezien die meer nodig hadden als Rx/Tx/Gnd, dus het zou zelfs nog kunnen werken met andere apparaten.
ik bedenk me net dat die GPS misschien geen RS232 is, maar TTL niveau? dan kan je beter een FDTI kabel kopen...