Ik heb een ledlamp die gestuurd wordt door een driver (lees stroombron). De driver stuurt 505 mA door de ledlamp en over de ledlamp staat 17.9 Vdc. Deze beide waarden werden opgemeten met een Fluke meettoestel als de lamp in bedrijf is.

Volgens het kenplaatje van de driver heeft deze een ingangsspanning van 230V 50Hz nodig en levert 500mA bij een uitgangsspanning tussen 15 en 24 Vdc.

Als ik de ledlamp aan een labo voeding hang en er 300 mA door stuur, staat er 17.2Vdc over.

Op de plaats waar ik de ledlamp wil hangen (het is een wandlicht) heb ik echter ALLEEN 24Vdc ter beschikking.
Deze wordt aangeleverd uit een Phoenix DC voeding type 2868635 STEP PS 24Vdc 0.75A. (De 230V voedingsspanning van de Phoenix voeding is niet beschikbaar ook een andere 230V voeding is niet beschikbaar).

Om in de avondschemering toch voldoende licht te krijgen, heb ik een voorschakelweerstand gemaakt met 3 vermogen weerstanden van 5.5 ohm en elk 4 Watt die in serie staan. De weerstanden zijn met een krimpkous overtrokken en werden tussen de ledlamp en de Phoenix voeding gezet. De ledlamp brandt en ik meet een stroom van 390mA en 17.5V over de ledlamp.

Echter verstook ik nu (24-17.5) x 0.39 = 2.5 Watt als warmte op in mijn voorschakelweerstand.
Met een thermometer meet ik aan de oppervlakte van de weerstanden een temperatuur van 80°C.

Heeft iemand een mooie oplossing voor dit probleem. Ik denk dan aan een SMPS.
Liefst iets wat niet te groot is omdat de fysieke ruimte beperkt is.

input 12-24V
output 12-46V 300mA
https://nl.aliexpress.com/item/DC-to-DC-LED-Driver-input-DC-12-24V-out…

input AC/DC 12-24V
output 13-34V 300mA
https://nl.aliexpress.com/item/20-Stuks-10-W-AC-DC-12V-DC-24-V-LED-Dri…

500mA is een lastige, vind altijd 300mA - 600mA - 900mA

toch eentje gevonden, maar direct wel 20stuks kopen
input 12-24V AC/DC
output 1-18V 430mA
https://nl.aliexpress.com/item/20-Stuks-8-W-AC-DC-12V-DC-24-V-LED-Driv…

Ha pamwikkeling,

Ja wat nu ik zou zeggen monteer je weerstanden (waarom 3 en niet een van 1 van 16 Ω ) misschien niet voorradig :) op een metalen blokje.
Of tape er een blokje metaal tegenaan wel de draden isoleren.
Je kunt een SMPS gebruiken maar is veel te veel werk en kans op storing door EMI hoeveel uur werkt je lampje?

Groet Henk.

yep, zou moeten werken.

maar, je lamp werkt op 390mA bij 17.2V of een goeie 6.7W
je verstookt daarbij 2.5W in je weerstand (zou je nog iets beter kunnen maken).
dat is een rendement van 73% (6.7W in de led / 9.2 uit de voeding). hoeveel denk je te gaan winnen met zo een schakelend ding? die zullen in het beste geval ook maar een 80-85% halen (die +90% waar ze mee uitpakken is altijd maar in 1 specifiek geval van spanning en stroom).

met 2weerstanden van 6ohm in serie heb je 12ohm.
24V - 18V / 12ohm = 0,5A
in de weerstanden verstook je dan P = RxI² = 3W
in je led komt er dan 9W.
rendement 75% en dat is het beste dat je eruit kan halen met weerstanden op een 24V voeding

Ik zou het doen uit het oogpunt van brandveiligheid ....
De lamp moet niet speciaal op 500 mA werken. Vanaf 200mA komt er al voldoende licht uit....

Ik heb nu de weerstanden gebruikt die ik toevallig had liggen.

@electron : als het tegen zit en men vergeet de lamp uit te doen, kan die wel eens dagen aan een stuk gaan branden.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (71%)]

een smps die een rendement haalt van 80%, zal dus ook nog altijd 1.9W aan warmte produceren
17.5V 350mA in de lamp (6.1W)
8W uit de voeding (24V 333mA)

je kan de weerstanden koelen door ze tegen iets groter aan te schroeven, of de warmte meer verspreiden door 5 kleinere weerstanden van 3,3ohm/0,5W in serie te zetten?

[Bericht gewijzigd door fcapri op (36%)]

Ha pamwikkeling,

Dat is duidelijk ook veiligheid is een zeer belangreik aspect.
Maar zoals @fcapri al uitrekent en ik had dit niet genoemd maar wel ingedachte is de winst niet echt groot je zit er net tussen in een weerstand is hier zeker op zijn plaats.
Waarom kijk je niet naar een 16Ω 20Watt of zo in zo'n goud kleurige behuizing kan je vaak gelijk een schroefje door heen doen voor de prijs hoef je het niet te laten.
Die word echt niet gevaarlijk warm heeft een lang lichaam dus verdeeld de warmte goed.

Groet Henk.

En als je nu eens een 6V 3W gloeilampje in serie zette?
Dat geeft zelfs nog wat licht ook... al zal dat wel in het niet verzinken tegenover die LED-toestand.

Op 12 december 2016 15:10:00 schreef pamwikkeling:
Ik zou het doen uit het oogpunt van brandveiligheid ....

Als een SMPS op hetzelfde rendement uitkomt als een paar weerstanden, dan verstookt hij evenveel warmte.

Weerstanden goed koelen (op een heatsink/metalen plaat) schroeven, en je kunt ze makkelijk koel houden.

En als je met je huidige weerstand ongeveer 400mA stroom hebt, zul je met de dubbelle weerstand ongeveer 200mA hebben. En de helft van de warmteontwikkeling.

een vierde van de warmte ontwikkeling ...

:-)

P = RI2

Met een 7818 kan je de voedingsspanning naar omlaag brengen. Deze spanningsregelaar zal natuurlijk ook warmte verstoken, maar is veel gemakkelijker efficiënt te koelen dan een rij weerstanden in een kousje.

Op 12 december 2016 15:34:00 schreef electron920:
Waarom kijk je niet naar een 16Ω 20Watt of zo in zo'n goud kleurige behuizing kan je vaak gelijk een schroefje door heen doen voor de prijs hoef je het niet te laten.
Die word echt niet gevaarlijk warm heeft een lang lichaam dus verdeeld de warmte goed.

Inderdaad, en als je een 22 Ohm weerstand neemt dan is de stroom 300mA.
Het vermogen in de weerstand is dan 2,1Watt, moet makkelijk kunnen.

Op 12 december 2016 14:53:09 schreef fcapri:
input 12-24V
output 12-46V 300mA

Dat zal een "STEP UP" configuratie zijn. Die kan alleen omhoog. Pamwikkeling heeft 24V en moet omlaag.....

@ander bericht van fcapri:

Als chinese-brol claimed 95% rendement te halen, dan is het meestal dat ze maar weinig "transformeren". Dus bijvoorbeeld 24V naar 22V. Bij een "buck" converter krijg je "gratis" het deel wat je LM317 ook zou kunnen. Dus als je van 24 naar 18V moet, dan kan je "gratis" de stroom die je uit de 24V pakt meteen door de belasting laten lopen. De KUNST is om terwijl dat gebeurt met de 6V spanningsverschil een spoel op te laden, en dan nog wat energie terug te winnen uit die spoel terwijl je dus de belastingstroom door laat lopen en de spoel weer ontlaadt. Als je hier 80% rendement op haalt, ben je aardig bezig. Minder dan 60% is zwaar belabberd, maar betekent alsnog dat je de verlieswarmte een factor 2.5 vermindert.

Op 12 december 2016 16:39:43 schreef pamwikkeling:
een vierde van de warmte ontwikkeling ...
P = RI2

Nope, want de spanning over de weerstand blijft (min of meer) gelijk: Daar zorgt de LED wel voor.

P = RI2
P2 = R*2 * (I/2)2
P2 = R*2 * I2/(22)
P2 = RI2 * 2/(22)
P2 = RI2 /2

Op 12 december 2016 15:59:00 schreef big_fat_mama:
En als je nu eens een 6V 3W gloeilampje in serie zette?
Dat geeft zelfs nog wat licht ook... al zal dat wel in het niet verzinken tegenover die LED-toestand.

Ik ben niet zo'n voorstander van deze oplossing. De lamp trekt 500mA. Dat is de grens. Bovendien heeft deze lamp bij koude gloeidraad een grote aanloopstroom. Gezien de prijs zal er ook wel een flinke spreiding in stroomverbruik zijn tussen de lampjes onderling. Maar als het werkt is het een mooie oplossing. Misschien moet je er twee in serie zetten. Dan hebben deze lampjes het eeuwige leven en loopt er een stroom van ca 250mA. Je hebt ook minder last van spreiding in stroomverbruik. Je hebt wel last van de hoge aanloopstroom. Kunnen de leds daar tegen?

Hierbij een update.

Uiteindelijk toch tijd gevonden om de spanningsregelaar in de ledlamp te monteren. Het resultaat is bevredigend.

Even het probleem herhalen.

Het gaat om een ledlamp die oorspronkelijk geleverd werd met een driver die gevoed werd vanuit 230V net en een stroom van 500mA door de led stuurt.

Op de plaats waar de ledlamp komt is echter geen 230V aanwezig, enkel 24Vdc.

De eerste optie was om een aantal weerstanden als voorschakel weerstand te gebruiken. Dit werkte, maar de weerstanden werden te warm wat brandgevaarlijk was.
- ingangsspanning = 24Vdc (foto : 23.61Vdc)
- stroom door weerstanden en led = 390 à 400mA (foto : 379mA)
- spanning over de led = 17.5Vdc (foto : 17.3Vdc)
dit geeft een vermogen van (24-17.5) x 0.39 = 2.5 Watt in warmte opgestookt in de weerstanden. (foto : (23.61-17.3) x 0.379 = 2.39 Watt)

Onderstaande een detail van de voorschakelweerstanden. De 3 weerstanden staan in serie en werden overtrokken met een rode krimpkous.
Op de ledlamp werd een vod gelegd omdat anders de foto overbelicht is.

Dan de raad van fcapri gevolgd en onderstaande regelaar gekocht
http://benl.rs-online.com/web/p/constant-voltage-led-drivers/6671655/

De regelaar beperkt de stroom door de leds tot 350mA

De regelaar die gevoed wordt met 23.94V neemt nu 275mA op, hetgeen overeenkomt met 6.58W.
Tussen de regelaar en de ledlamp meet ik 350mA bij 17.22V wat overeenkomt met 6.03W.
Dus de regelaar verstookt ongeveer 0.5Watt in warmte. Daar kan ik mee leven.

6.03/6.58 = 91.6% rendement en de regelaar wordt niet warm...

Op 30 januari 2017 21:23:25 schreef pamwikkeling:

Uiteindelijk toch tijd gevonden om de spanningsregelaar in de ledlamp te monteren. Het resultaat is bevredigend.
...

http://benl.rs-online.com/web/p/constant-voltage-led-drivers/6671655/

Waarom RS OOK het ding een constant voltage driver noemt is me een raadsel.

91.6%, best mooie cijfers voor zo een regelaar. denk niet dat ik er al gehad heb van boven de 90%.

wat ik wel beter vind is het verbruik uit de bron.
vroeger had je 400mA uit de bron, nu nog slechts 275mA. terwijl de led van 7W naar 6W ging.
slechts 68% van de energie uit de bron en toch nog meer dan 85% van het vermogen in de led.
waarschijnlijk is het rendement (lees lichtopbrengst per watt) ook nog beter op die lagere stroom

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]