Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
Hallo
Ik heb een vraagje, wat is de functie van de weerstand dat parallel over het kristal is gemonteerd (1MegOhm).Zie bijlage.
Mvrgr Bert
Bertjebuk
Electronica is mooi als het goed werkt
Dit is van het Schema van Arduino Uno bord. Ik wil zelf een bordje maken met het geprogrammeerde IC atmega 328 Zodat het Arduino bordje weer vrij komt.
vaak wordt voor de oscillator een inverter gebruikt. De weerstand dient er dan voor om deze in het lineaire gebied in te stellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De weerstand is om de Pierce oscillator sneller op te laten starten bij 'moeilijke' kristallen. Is vaak niet echt nodig...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De oscilator van de atmega328 is in mijn ervaring best robuust en heeft hem niet nodig. Bij sommige op basis van een vrijwel discrete inverter gemaakte oscilator is het wel nodig om hem op te laten starten.
Dat gezegd zijnde. Als je een print ontwerpt is het natuurlijk een fluitje van een cent om hem er op te ontwerpen. Dan kan je later altijd nog kijken of het nodig is om hem te monteren.
[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]