Ik heb een probleempje met een Lem P12 monitor speaker.
De hoogdriver(1 inch)klinkt te zacht.
De hoogdriver doorgemeten en deze is ongeveer 6,4 ohm.
De hoogdriver alleen via een X-over(8khz high pass)) op QSC PLX2402 aangesloten en dan werkt deze perfect.
Bij het doormeten van het passieve scheidingsfilter in deze monitor blijkt D1 defect te zijn.(sluiting).
Wie heeft er een schema van het scheidingsfilter aangezien Lem niet meer bestaat en Google ook niets oplevert.
Welke type diode is D1?

Bedankt,Eric

ik zou zeggen soldeer de diode er eens uit, staat zo te zien iets op..

De diode heb eruit gesoldeerd voor het meten,maar onleesbaar.
De diode lijkt op een BY228(behuizing).
Ik dacht zelf aan een powerzener diode.
Ook de 2 stuks TIP127 vond ik nogal vreemd in een passief filter.(waarschijnlijk als beveiliging voor de hoogdriver).

Ergens in een foldertje staat inderdaad dat er in de passieve LEM P12 een 'active network to protect the high driver' zit. Wie weet staat dat nu abusievelijk constant te 'beveiligen'.

Misschien kun je het schema vanaf de print uittekenen. Zoveel zit er niet op, lijkt het.

Het schema uittekenen vanaf de print is geen probleem.
Maar dan nog achterhalen van het type van diode D1 die defect is.

Och, dat kan nooit moeilijk zijn; zodra we weten wat ermee gedaan wordt, weten we wat voor diode je daarvoor kunt gebruiken.

@Peter112,

De service doc. is wel van de Lem D400,maar het passieve scheidingsfilter is identiek aan de Lem P12.
Diode D1= FE6B.
Gezocht in de voorraad hier,maar......
Even tijdelijk vervangen voor de MBR1645,en er zit weer hoog in de monitor.

Bedankt voor het meedenken.

Ah, mooi!

Voor mijn eigen nieuwsgierigheid: zou je eens willen kijken of op jouw print C8 dezelfde waarde heeft als in het schema (6n8)?

Mocht je de FE6B niet kunnen vinden, dan kun je ook de BYV28-200 gebruiken, Bestnr.: 160058 - 8J bij Conrad

Deze diodes hebben i.p.v. een PN-overgang een metaal-halfgeleiderovergang met daartussen de Schottky-isolatielaag. Deze blokkeert bij omkering van de polariteit binnen ± 100 ps, is ruisarm en naar gelang het type tot 150 GHz bruikbaar.

@Frederick E.Terman,

De condensator C8 is bij mij C6 en inderdaad 6N8/100v MKT.
Het schema van de Lem P12 is identiek aan het schema van de Lem D400,alleen de componentennummering is anders(zie foto)

Dank je voor het nakijken.
Ik was benieuwd, want bij een zo kleine waarde zal de beveiliging bij 5 kHz pas wat gaan doen als er al ruim 50 V op de tweeter staat. Dat komt neer op een paar honderd watt, wat voor zulke hoge frequenties erg veel is.

Ik snap niet goed hoe je bij die 50 volt komt. De Darlingtons beginnen te geleiden bij een paar volt op R9, en trekken dan vrij snel de spanning op de tweeter naar beneden.

Er zit een spanningsdeler, van die 6n8 + 680 ohm tegen 100 ohm . Op 5 kHz is dat een factor van ca. 47. Je moet dus 47 x 1,4 V hebben voordat je 1,4 V Ube hebt. Ik zat dus nog laag in mijn schatting.

(Op lager dan 5 kHz is de benodigde spanning voordat de beveiliging aanspreekt nog hoger, maar doordat het wisselfilter daar flink dempt, zal de versterker dat normaal gesproken niet halen (of je moet echt met kilowatts - op die frequenties! - aankomen).)

Ah, sorry, inderdaad. Mijn fout. Het is 6,8 nF en niet 6,8 μF, wat je zou verwachten in een passief filter.