Tussen het vliegen en solderen en programmeren door durf ik wel eens een nootje muziek te plegen. Zo heb ik twee mooie accordeons, en ook een basgitaar. Die had lang stilgestaan maar nu heb ik ze weer in gebruik, mitsgaders de Marshall 3520 versterker.
Die versterker heeft helaas een vervelend intermittent probleem: soms valt de klank weg, om dan na enkele seconden weer terug te komen.
Opgemerkt: als de klank wegvalt dan kan dat op verschillende manieren zijn: soms is het gewoon weg, soms is het een fade-out, een enkele keer is er hoorbare clipping, alsof misschien een van de symmetrische voedingspanningen van de voorsterker was weggevallen.
Reeds geprobeerd:
* aan alle knoppen draaien, in normale toestand en tijdens de uitval. Geen effect, ook geen kraken of knisteren te horen.
* losse contacten zoeken in de voor- of eindversterker of in de bedrading.
* luidspreker in de andere jack steken - dat helpt soms eventjes, maar ik denk dan vooral aan toeval.
Suggesties voor verdere stappen?
Iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
Enkele foto's op http://imgur.com/a/Dwh56
De eindtrap is met 2*SK135 + 2*2SJ50, de voorversterker met 4 stuks MC1458. En die zitten recht in de print gesoldeerd, dus aan een slechte IC-voet ligt het ook al niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Rotte soldeer verbinding ? Het kan nogal trillen in zo'n ding.
Het zou een condensator kunnen zijn die open (in het signaalpad) of short (trekt signaal naar gnd) (heb ik bij mijn twin reverb gehad, een ceramische C naar ground was short)
Wat er ook is, ik check altijd eerst de voeding.
Valt hij lang genoeg uit om er een scoop en FG aan te hangen zodat je ziet waar hij uitvalt ?"
Als hij 'n FX loop heeft, kan je eens je gitaar in de return inpluggen.
Als hij dan niet meer uitvalt, ligt het probleem in de voorversterker.
OK, bedankt mannen. De truc via de effects loop had ik wel eens zelf mogen bedenken! Ik denk dat ik een kabeltje ga solderen om de lijn-uit van de radio daar in te pluggen. Alleen heb ik de eerste week niet veel tijd om eraan te knutselen, ik houd jullie op de hoogte als ik de draad weer opneem.
En ook inderdaad aan elke (dubbele) opamp een rode en een groene led om de voedingsspanningen te checken. Die moet ik dan wel recht op de IC's solderen.
Maar owee als de fout inderdaad in een rotte soldeerverbinding zit van een van die voedingspinnen: die herstel ik dan wellicht tijdens het aanbrengen van die LEDs, en ik zal nooit weten waar het nu precies mis is geweest...
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (39%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Board eruit en onder een microscoop of met een sterke loep de solderingen bekijken. Als je dat niet hebt kun je ook gewoon alles opnieuw doorsolderen.
Leds op alle opamps hoeft toch niet. Een paar multimeters aan de voedingrails kan ook.
Heb je ook het netsnoer en aanverwanten bekeken ? (en je gitaarsnoer/gitaar gecontroleerd ?
Dat zijn goeie tips, Fred, alweer bedankt.
Bord eruit is niet zo simpel, daarvoor moet ik het hele nest van 11 potmeters en 2 jacks losmaken - en iedere operatie houdt een risico in. Om dezelfde reden ga ik niet direct alles doorsolderen. En er is hier geen microscoop in huis. Netzomin als acht multimeters trouwens... die trouwens ook heel wat lastiger uit te lezen zouden zijn dan acht leds...
En jawel, als ik de voedingsspanning op het voorversterkerbord ga opvolgen dan voor elk van de IC's apart want daar zie ik het meeste kans, gezien de fenomenen.