Zou er iemand deze oefening kunnen uitwerken, want ik snap er niks van.
In een bedrijf wordt een totaal actief vermogen verbruikt van 200kW. De arbeidsfactor is 0,61. De effectieve waarde van de spanning is 250V en de frequentie 50Hz. Bereken de capaciteit en het reactief vermogen van de condensatoren die parallel op het voedingsnet moeten worden geschakeld om de arbeidsfactor nar 0,85 te brengen.
Alvast bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De bedoeling is dat je hier post wat jij al hebt bedacht, niet een opdracht dumpen en op antwoord wachten... 
Nou het probleem is dat ik nog helemaal niks heb bedacht, ik kan er letterlijk niet aan beginnen, heb geen idee hoe.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nou, blijkbaar moeten er condensatoren bij geplaatst worden om de arbeidsfactor dichter bij 1 te brengen, dus dan kun je triviaal concluderen dat de belasting nu ohms en inductief is, toch?
Kun je op te beginnen uitrekenen wat het reactieve vermogen is, dus het inductieve deel? Bedenk dat je de verschillende vermogens niet zomaar mag optellen of aftrekken; dat moet vectorieel gedaan worden.
Als je weet wat nu het reactieve vermogen is, en hoeveel dat mag zijn, kun je uitrekenen welke reactieve stroom je nodig hebt door de condensatoren, en aangezien je de spanning en frequentie kent, kun je uitrekenen welke capaciteit je nodig hebt.
Okee voor de stroomsterkte bij arbeidsfactor 0,61 kom ik dan uit:
I = P/(U*0,61) = 200 000/(250*0,61) = 1311,5A
Voor het reactief vermogen bij arbeidsfactor 0,61 kom ik dan uit:
Q = U * I * Sin(Bgcos(0,61)) = 250 * 1311,5 * Sin(Bgcos(0,61) = 259,8KVAr
En hoe moet ik dan nu verder, indien dit correct is?
okee nvm dus ik heb het zowat gevonden maar dus in 1 van de voorgaande oefeningen uit mijn boek had ik een formule gevonden namelijk:
C = Qc/(U^2*omega)
Zou iemand mij kunnen uitleggen waar deze formule vandaag komt want dat snap ik niet echt.
mvdk
Golden Member
Zit hier misschien iets bij: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cos_%CF%86-compensatie
Ik zoek even op " cos phi berekening", en krijg 4260 resultaten, die wiki is de eerste.
In sommige staan formules.