Schakelkastverlichting

Hallo allemaal!

Voor een stageopdracht heb ik samen met een andere stagiair een demonstratieopstelling van een rioolgemaal ontworpen. Daarvan was mijn verantwoordelijkheid de elektronica (paneelbouw). De verantwoordelijkheid van de andere stagiar is de opstelling waar het gemaal op komt. Op dit moment zijn we deze aan het bouwen.

Om het allemaal compact te houden (de hele opstelling en de kast moet in een betimmerde Citroën Jumpy passen) heb ik besloten om alleen een groene buitenkast te gebruiken waarin de componenten direct op de montageplaat zijn geplaatst. Er is dus geen binnenkast gebruikt en zoals jullie zien gebruiken we alle ruimte die we hebben (foto: https://www.dropbox.com/s/yl0mt949atmkzv9/20170105_085630.jpg?dl=0). Een grotere buitenkast was helaas geen optie, aangezien alle ruimte in de bus wordt gebruikt. Een tekening van de buitenkast is hier te zien: https://www.dropbox.com/s/2sxys70miycjcop/AL1200EN.pdf?dl=0.

Dan nu mijn vraag: bij Rittal hebben ze hele mooie verlichting. De verlichting die ik en mijn stagebegeleider graag wilden gebruiken waren van het type SZ 2500.210 (http://www.rittal.com/nl-nl/product/show/variantdetail.action?c=/Syste… voor het linkercompartiment van de kast en type SZ 2500.100 (http://www.rittal.com/nl-nl/product/show/variantdetail.action?c=/Syste… voor het rechtercompartiment.
Helaas was het type lamp voor het rechtercompartiment niet te leveren. Na zelfs contact te hebben gehad met het hoofdkantoor van Rittal in Duitsland werd mij verteld dat ze het product nog aan het testen waren en ze konden me geen datum of richtlijn geven waarop het product wél te leveren was.

Ik heb het hele internet afgezocht, maar ik kon geen goede alternatieven vinden. Ik ben dus op zoek naar twee lampen van dezelfde serie die werken op 230 volt, waarvan een lamp smaller is dan 388,9mm en de andere een contactdoos heeft. Daarnaast moeten ze te bedienen zijn met een deurschakelaar en het zou fijn zijn maar niet noodzakelijk als de voeding door te lussen is. Een engineer van mijn stagebedrijf heeft zelf ook megekeken, maar vindt dat ik genoegen moet nemen met een lamp van Phoenix Contact, die smal genoeg is, maar alleen kan schakelen met een ingebouwde bewegingsmelder (de lamp gaat dan uit na twee minuten en aangezien het een beursmodel is, gebruik ik liever een deurschakelaar).

Kennen jullie misschien een geschikte lamp?

de firma eldon heeft ook deze armaturen voor in schakelkasten 375mm lang, bij de tu gewoon op voorraad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb twee van je dropbox links geopend en krijg een verzoek om inloggen en als ik dat wegclick, een witte pagina.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie reactie. Bij eldon vind ik er ook geen die aan mijn eisen voldoet. Daar had ik al gekeken. Vreemd van die dropbox foto's ik had de shared link opgestuurd.

Ik heb in google chrome een keer op pagina refresh gedrukt. Dan zijn de dropbox foto's bij mij wel zichtbaar

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij STAKA ( de leverancier/fabrikant van de buitenkast) heeft men beugels om een armatuur op te monteren.
En ze hebben beugels om een deurschakelaar op te monteren.

Armaturen:
Ik gebruik vaak de Norton AXP 1/18W en een deurschakelaar Eaton LS-11SF

Ik maak voor vergelijkbare zaken ook zulk soort kasten.
Ik vind deze oplossing om het zo te maken ver van voor de oorlog, en zeer zeker niet meer van deze tijd.
Om het een beetje goed te houden (in de winter/herfst) moet er een behoorlijke verwarming in, en dat is niet erg milieubewust.

De besturingkomponenten moeten (mijns inziens) in een binnenkast minimaal IP44.
Bij een kast IP44 heb je ook geen verwarming meer nodig.
In deze situatie zoals je het nu gemaakt hebt mag er niet in/aan de besturing gewerkt worden als het regent. Denk eraan dat de meest voorkomende storing een verstopping van de waaier van de pomp is, en je dus de thermische beveiliging moet resetten. Kom daar maar eens mee naar je opdrachtgever. Storingen aan een rioolinstallatie mogen niet verholpen worden als het regent!

P.S.
Rittal en Eldon hebben kastverlichtingen voor hun eigen kasten.
Die kasten lijken niet op je buitenkasten van STAKA/Vehacom etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik ben ook niet zo'n fan van plaatstalen kasten buiten, daar krijg je veel condenswater in, zeker in de zon opgesteld. de elektronica als in deze kast vind dat niet leuk. een kunstof kast of kunstof binnenkast is veel makkelijker warm te krijgen.

heb ook wel van die kasten gemaakt, waren kunstof eldon kasten waar een veel lichtere kastverwarming inkon, of helemaal niet. hing ervanaf of er elektronica inkwam of alleen een verdeelkast met binnenkastje erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reactie! Dat we het niet in een binnenkast hangen staat los van mijn vraag, maar ik zal toch mijn onderbouwing geven. De kast zal worden gebruikt als demokast. Hij zal te vinden zijn binnen het bedrijf waar ik stage loop en op beurzen. Hij zal dus nooit buiten komen te staan. Daarnaast is hij van aluminium om hem makkelijker vervoerbaar te maken. Met dat gezegd te hebben, hebben we dit als offer moeten maken om toch aan alle functionaliteit en eisen van de opdrachtgever (mijn begeleider) te kunnen voldoen . Wij zijn er ook niet blij mee, maar het is niet anders.

Heeft er iemand nog een tip voor de verlichting?

Als het voor de demonstratie is heeft de verlichting misschien niet alleen een functioneel doel maar ook een presentatie doel.

Dan zou je ook een ledstrip o.i.d. in de kast kunnen plakken. Voor presentatie op het bedrijf en op beurzen zijn mogelijkheden genoeg te bedenken om dat kast mooi uit te lichten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 januari 2017 10:59:59 schreef Toeternietoe:
Bij STAKA ( de leverancier/fabrikant van de buitenkast) heeft men beugels om een armatuur op te monteren.
En ze hebben beugels om een deurschakelaar op te monteren.

Armaturen:
Ik gebruik vaak de Norton AXP 1/18W en een deurschakelaar Eaton LS-11SF

Ik heb nog wel een paar van die beugeltjes liggen.
Die voor de schakelaar past achter het deurscharnier, voor de lamp zitten er (als het goed is) een paar M6 moeren in de rand net boven de deur.
Beugels kun je krijgen voor nop, maar moet je wel ophalen. stuur me een mailtje als je belangstelling hebt

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Ik heb toch maar besloten om twee brede lampen van Rittal te pakken en om een stuk van het hout in het midden weg te zagen. Aangezien de lamp zelf pas een stuk van de rand begint, moet deze niet doorschijnen naar het andere compartiment. Iedereen bedankt voor hun input!