constante bromtoon met sallen key LF filter

Hoi,

Ik zit met een issue m.b.t. een actief laag frequent filter. In de bijlage is de schakeling te zien. Het gaat hierbij om het circuit van de 2e opamp. Het probleem is dat de 2e trap niet versterkt, het filter werkt echter wel (ik heb dit getest met een audio probe).

Als ik de probe nu op de inverse van de 2e opamp plaats krijg ik een statische brom met een veel hoger volume dan de uitgang en de niet geinverteerde ingang. Ik heb het circuit getest met een batterij, dan ook hou ik deze brom. Ik moet er wel bij vermelden dat het loskoppelen van de condensator in de feedback van de sallen key het probleem van de brom weg is echter er is nog geen versterking.

Dit is volgens de online calculator een LPF met een kantelpunt op 130 Hz.
Er is echter ook een tweede 12 a18 dB HPF kantelpunt bij enkele tientallen Hz door de diverse 47k / 0,1 uF paartjes. Is dat de bedoeling ? Ik vermoed dat het mogelijk te dichtbij is voor een stabiele werking.

Hi eznod,

Ik denk dat Aart in de goede richting zit, neem de 0,1uF condensatoren naar massa minstens 2,2uF, je kan tot 10uF gaan, meer heeft geen zin en geeft alngere instel tijden.

Ik zie geen ontkopeling van de voeding, hier 10 tot 100uF plaatsen.
De spanningsdeler aan de ingang is geen wijze opset, alle rommel op de voeding wordt hierdoor versterkt aan de uitgang gebracht.

Je kan voor de TL072 de 2x 100k zo laten, dan een 10uF condensator over de onderste 100K weerstand.
Vanaf de +van de 10uF die je dus extra aanbrengt, ga je met 220K naar de plus ingang van je eerste opamp.
daar komt dan ook de 0,1uF aan die komt vanaf de potmeter.

Gegroet,
Blackdog

Hoi,

Bedankt voor de snelle reacties, de reactie van blackdog is duidelijk, die van aarts begrijp ik niet helemaal. De eerste amp is alleen een factor 2 versterking hier achter komt pas het LF filter.

De waardes van de weerstanden en condensatoren zijn dus niet optimaal als ik het goed begrijp.

Ik moet er trouwens nog aan toevoegen dat ik ook nog 2 HF filters geconstrueerd heb die overigens perfect werken totaal geen interferentie.