Beste,
Sinds mijn upgrade naar windows 10 geraak ik niet meer op mijn PLC via cx-programmer. Ik ben een hobby-man met heel weinig kennis van die dingen. als ik online probeer te gaan dan wilt de PLC connectie maken via COM1. Ik meen me te herinneren dat dat vroeger COM6 was maar dat is blijkbaar veranderd.
Als ik via apparaatbeheer ga kijken dan is die COM1 al in gebruik, dus ik durf nu die profilic usb niet wijzigen naar COM1. Momenteel staat hij op COM3.
Kan ik de via een instelling in cx-programmer die poort eventueel wijzigen naar COM3
Alvast bedankt voor de hulp.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat moet kunnen.
Een programma kan er NOOIT van uitgaan dat "com1" altijd de juiste poort is, alleen in het ALLER, ALLER eerste begin waren er pcs met maar 1 compoort.
ok, dat is al goed nieuws. Hier had ik op gehoopt 
Is er iemand die me de nodige instructies of hulp kan geven ?
joopv
Golden Member
Voor alle hobbyisten of profs die ellende met usb-serial adapters hebben:
Ik heb op het werk ooit testen gedaan met USB-serieel adapters en we kwamen destijds op de Startech ICUSB232PRO uit.
Veel andere adapters kampen met problemen zoals een steeds wisselende COM poort als je ‘m in een andere USB poort prikt, tot zelfs BSOD's aan toe.
https://www.startech.com/eu/Cards-Adapters/Serial-Cards-Adapters/1-ft-…
moet je hem maar altijd in dezelfde poort steken hé.
vele apparaten (printers, scanners, keyboards, muizen ....) hebben dit probleem, je gaat toch niet alle apparaten gaan vervangen
EricP
mét CE
@joopv: dat is toch ook gewoon een prolific ding?? Of heeft prolific ook nog iets gemaakt wal wel gewoon werkt?
Ik zweer bij FTDI. Werkt altijd, en zelfs onder windows gaat het best behoorlijk.
Dan kun je wel piepen over de 'driver affaire'... Da's bij prolific niet anders. Alleen daar verpakken ze het anders: no longer supported. In beide gevallen werkt het niet meer...
En eh... keyboard? Hebben die ook al een nummer tegenwoordig 
Bij het aansluiten van mijn Fluke 8845A had ik andere ervaringen.
Ik gebruikte een USB->RS232 kabel. Deze had een Prolific PL2303 chip. De kabel, van Sitecom, heb ik al lange tijd in gebruik en werkt goed voor mijn andere toepassingen. Maar bij de Fluke werkte dat niet.
Toen vond ik op ebay een kabel met een CH430 chip, deze: www.ebay.com/itm/281916315564 . Voor €1,40 inclusief verzenden over laten komen en en drivers van de chinese leverancier WCH ( http://www.wch.cn/download/CH341SER_ZIP.html ) geïnstalleerd. En die werkt wel !!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nou, prolific heeft OOK een vieze uitgehaald hoor! Gewoon "ERROR 3" printen als een namaak ding gevonden wordt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
sinds m'n pc weer een com poort heeft heb ik geen last meer van die wispelturige usb naar com profilic krengen gelukkig..
Op 10 januari 2017 10:50:03 schreef EricP:
En eh... keyboard? Hebben die ook al een nummer tegenwoordig
nee, maar trek je keyboard eens uit als de pc afstaat en plug die in een andere usb poort.
je zet de pc aan en je zal een 30tal seconden niet kunnen inloggen omdat windows een nieuwe 'human interface device' of HUD heeft gevonden.
dus ook daar bij het inpluggen in een andere usb poort, wordt het als een 'nieuw' apparaat herkend.
ik vind het net handig dat ik een andere compoort/address krijg als ik die in een andere usb poort plug. dan kan ik namelijk meerdere van die dingen tegelijk gebruiken.
zou windows die altijd als hetzelfde apparaat herkennen, kan ik er geen 2 tegelijk gebruiken.
@ joopv: wat gebeurd er als je 2 van die Startech ICUSB232PRO inplugged op 1 pc waarbij je die 2 allebei op dezelfde poort had zitten (bv 2 van die converters en je installeerd ze apart als com 4), daarna samen inpluggen op de pc? en wat gebeurd er als je de pc afzet, beide van usb poort wisseld en dan weer opstart.
ik werk regelmatig met 2-3 arduino's op 1 pc (chinese clonen met een CH340 chip) en allen krijgen ze een verschillende compoort. en maar goed ook
EricP
mét CE
Ow, zo. Geen idee. Computers gaan hier nooit uit en windows... is iets uit het verleden
. Steek het echter om, en binnen 1-2 seconden is het operationeel.
Overigens hebben die FTDI dingen een serie nummer. Onder M$ hangt het com poort nummertje aan het serie nummer. In principe zijn ze allemaal verschillend, maar als het voor jou makkelijk uit komt om 2 of meerdere devices altijd op de het zelfde M$ nummertje te krijgen, dan kan dat prima (geef ze hetzelfde serie nummer). Wat er gebeurt als je 2 van die devices tegelijk in prikt... dat lijkt waarschijnlijk op wat bij veel anderen standaard is: het eindigt wel ergens. Met dit verschil dat de FTDI variant dan wel werkt 
http://www.easysync-ltd.com/product/630/usb2-h-1001-m.html
Deze gebruik ik al jaren, nooit problemen gehad.
Metalen behuizing, FTDI chip + schroefaansluitingen.
Ze hebben ook USB naar rs485 omvormers.
[Bericht gewijzigd door coldrestart op (30%)]
De Prolific driver van Windows 10 werkt bij veel oudere en Chinese clonen niet.
De fix hiervoor is om een oudere driver versie te gebruiken.
Zie hiervoor :
https://howto.tweakblogs.net/blog/12645/windows-10-prolific-pl-2303-se…
joopv
Golden Member
Op 10 januari 2017 11:39:55 schreef fcapri:
[...]
@ joopv: wat gebeurd er als je 2 van die Startech ICUSB232PRO inplugged op 1 pc waarbij je die 2 allebei op dezelfde poort had zitten (bv 2 van die converters en je installeerd ze apart als com 4), daarna samen inpluggen op de pc? en wat gebeurd er als je de pc afzet, beide van usb poort wisseld en dan weer opstart.
Dat komt in onze praktijk niet voor. Wel een interessant experiment.
Op die ICUSBRS232PRO zit blijkbaar een stukje nvram wat settings onthoudt:
A time-saving and convenient USB/Serial solution, the adapter retains assigned serial COM port values in nonvolatile memory, allowing the same values to automatically be assigned to the adapter serial port if disconnected and reconnected, or disconnected from one USB port and installed in another.
dus eigenlijk heeft het apparaat het recht om aan windows te zeggen: "ik had vorige keer comX, wil je me die terug geven" en dat zal windows het waarschijnlijk doen als die poort nog vrij is.
dan zou het ook goed moeten gaan, en de 2de die ingeplugged heeft, zal een andere poort krijgen.
en dan zijn hier nog problemen.
stel ik heb 2 pc's,
PC1 heeft enkel een com 1.
PC2 heeft com 1 en com2 in gebruik,
ik plug de kabel in op PC1, adapter krijgt com2. ik stel com2 in op mijn softwarepakket. ik happy, alles werkt. adapter schrijft com2 weg in zijn nvram.
morgen plug ik die kabel in op PC2, daar krijgt die com3 want de 2de is al in gebruik. adapter schrijft com3 weg in zijn nvram.
volgende week maandag plug ik die adapter weer in PC1, adapter vraagt nu com3, echter staat in de software wel com2 ingesteld. de boel werkt niet meer. ik vervloek die startech adapter en prijs me gelukkig met die CH340 chinese cloon die wel altijd dezelfde com poort neemt op mijn pc. 
mijn laptops hebben allemaal 3 usb poort, aan de ene kant 2, aan de andere kant 1. ik neem altijd de gewoonte van externe schijven in te pluggen aan de kant met 2poorten (sommige HDD's hebben namelijk zo een dubbele usb kabel voor de power). en alle arduino/RS232/GPS adapter spullen plug ik altijd in langs de kant met 1 usb poort. nooit miserie.
joopv
Golden Member
Je doet allerlei aannames zonder verificatie. Misschien wordt er nog veel meer info in dat nvram opgeslagen dan een com poort nummer? Bijvoorbeeld een ID string van de pc?
In onze praktijk hebben engineers een laptop zonder serial port maar wel met met 4 USB poorten. Als je dan steeds je putty / teraterm / whatever applicatie moet ombouwen omdat je je adapter in de usb poort aan de rechterkant van de laptop steekt ipv aan de linkerkant, wat bij de vorige situatie toevallig handiger was, dan is die ICUSB232PRO versie een uitkomst ten opzichte van andere adapters.
EricP
mét CE
Zoals reeds eerder opgemerkt: dat kunstje zit doorgaans in de driver. Die houdt bij welk serienummer waaraan hangt. Komt dat serienummer terug, dan kan die driver dat weer op dezelfde manier aan elkaar knopen.
Er is maar 1 oplossing die voorspelbaar is en dat is een echte RS232. Ik heb hier al vaker gemeld dat de juiste werking een USB naar serieel omvormer onmogelijk te voorspellen is. Dat is van te veel factoren afhankelijk. Voor sommige toepassingen werkt het nooit.
En achteraf gemakkelijk praten, maar: waarom upgraden als je een goed werkend systeem hebt? Ik kan geen enkele reden bedenken voor zo'n upgrade, en voor zakelijke toepassingen is het gewoon uit den boze.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (36%)]
Hoi,
bedankt voor al de reacties. Blijkbaar interessante topic.
Ik heb het youtube filmpje bekeken en dat heeft me wel geholpen om mijn weg in het menu te vinden. Echter, als ik de netwerk settings wil veranderen, krijg ik bij het driver tabje in het dropdown menu van de PortName enkel COM1 te zien. Ik kan dit blijkbaar ook niet manueel overschrijven?
Ik daarom nog eens geprobeerd om via mijn project online te gaan, en dan krijg ik een dialoogscherm waarin ik toch zie dat het voorheen idd poort 6 was. (SYSMAC WAY COM6)
Nu heb ik via apparaatbeheer de prolific naar COM6 veranderd en de PC ook eens opnieuw gerebooten opnieuw de connectie proberen te maken maar dan krijg ik de boodschap dat de serial port niet bestaat.
Dus openstaande vragen voor mij zijn:
*Hoe krijg ik via de settings meerdere poorten te zien
*wat anders kan ik doen
Alvast bedankt voor al jullie hulp !
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige programma's kunnen niet overweg met virtuele COM poorten, die laten alleen fysieke en/of legacy poorten zien...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als het goed is krijg je de keuze in com poort als de usb omzetter effectief is aangesloten. In een grijs verleden was com1 en com2 vaak de echte com poort en com3 de ingebouwde (fax)modem.
Prolific is zeker niet mijn favoriet. Net zoveel of zelfs net wat meer kans dat het niet werkt. Ik zweer bij een originele FTDI. Of als losse IC, of als BOB of als kabel.
edit: al eens de nieuwste drivers geprobeerd?
je kan altijd proberen om die com1 te veranderen naar com 2, pc rebooten en dan je prologic com naar com1 veranderen.
Hoi,
ik heb nog niet geprobeerd om nieuwere drivers te installeren. Ik zal er eens naar zoeken. Dan bedoel je toch drivers voor prolific?
Zoals reeds aangehaald...ik ken er allemaal niet zoveel van.
nu, het is me ook nog niet helemaal duidelijk met de poorten.
De poort op de PC via apparaatbeheer kan ik aanpassen. Dat is geen probleem. Maar via cx-programmer lukt het niet. Daar krijg ik enkel de keuze van COM1.
Maar als ik op de PC kijk is die COM1 reeds in gebruik. Weet niet voor wat maar dat geeft die aan. Dus ik durf daar niet veel wijzigen.
Ik heb net nog gechect en de usb omzetter is wel degelijk aangesloten.
Shodan,
Heb je m'n bericht van vanmiddag niet gelezen ?
Hier dan nog maar een keer :
De Prolific driver van Windows 10 werkt bij veel oudere en Chinese clonen niet.
De fix hiervoor is om een oudere driver versie te gebruiken.
Zie hiervoor :
https://howto.tweakblogs.net/blog/12645/windows-10-prolific-...el-usb-…
Zo als ik het uit je verhaal begrijp , heb je alleen maar COM 1 beschikbaar.
En dat is dan een echte hardware COM poort van je computer zelf.
Kijk eens in Apparraatbeheer of je ook een andere COM poort ziet.
Waarschijnlijk zie je bij "Overige" een device staan met een geel of rood teken. Dat betekent dat die driver niet geladen is.
Je kan "Apparaatbeheer" oproepen via de Windows en de X toets samen in te drukken.