-

[Bericht gewijzigd door ljaja op (100%)]

Als L1 wisselspanning is, moet je bij diode in de opto een diode antiparrallel schakelen, anders krijgt die in sper de volle spanning. Mag gewoon een 1N4148 zijn oid.

Een diode in serie kan ook nog, bijv 1N4007, maar vanwege eventuele lekstroom in sperrichting, moet je dan parallel aan de optodiode een weerstandje van bijv 10 K Ohm zetten.

Ik kan me voorstellen dat je het voor een schoolopdracht allemaal precies moet uitrekenen, waarin dus ook de spanningsval in de optodiode voorkomt. Vervolgens zul je dan ontdekken dat je of dure precisieweerstanden of weerstanden uit de gewone E12 reeks gebruikt.
Voor sommige schakelingen is precisieberekening dus niet nodig

Op 19 januari 2017 21:54:24 schreef buzzy:
Als L1 wisselspanning is, moet je bij diode in de opto een diode antiparrallel schakelen, anders krijgt die in sper de volle spanning. Mag gewoon een 1N4148 zijn oid.

Een diode in serie kan ook nog, bijv 1N4007, maar vanwege eventuele lekstroom in sperrichting, moet je dan parralel aan de optodiode een weerstandje van bijv 10 K Ohm zetten

Bedankt voor je reactie. Zijn mijn berekeningen dan wel goed? Of moet ik daar ook nog iets aan veranderen. Of hoe kom ik erachter welke voorschakelweerstand ik moet hebben?

Je stroom door je Opto is MAXIMAAL 50 mA

Nu ben ik niet zo thuis in de Databladen, maar mijn vermoeden is dat deze opto bij 1 mA ook nog werkt.
En dat scheelt een hele grote weerstand.
R = U/I 565/1m = 470 K (Afgerond)
P = I2 x R = 0,001 x 0,001 x 470000 = 0,5 Watt afgerond

(Met een diode voor de halve periode zou je met een 1/4Watt uit kunnen)

De topspanning van L1 en de maximale stroom door de diode zijn belangrijk om te weten of de boel heel blijft. De gemiddelde stroom door de diode is een stuk lager.
De weerstand wordt dus in elk geval eentje met een waarde die hoger is dan de weerstand die 50mA bij de topspanning laat lopen.

Op 19 januari 2017 22:08:13 schreef Toeternietoe:
Je stroom door je Opto is MAXIMAAL 50 mA

Nu ben ik niet zo thuis in de Databladen, maar mijn vermoeden is dat deze opto bij 1 mA ook nog werkt.
En dat scheelt een hele grote weerstand.
R = U/I 565/1m = 470 K (Afgerond)
P = I2 x R = 0,001 x 0,001 x 470000 = 0,5 Watt afgerond

(Met een diode voor de halve periode zou je met een 1/4Watt uit kunnen)

Met deze gegevens komt er een stroom uit 416.297uA, ongeveer de helft dus. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Avago heeft een document over de ledstroom. Behalve een maximum is er ook een minimum.
Rekening houdend met veroudering van de LED, temperatuur, etc., is het aan te raden meer dan het dubbele van het minimum te gebruiken.

Controleer ook altijd rekening houden met de maximum spanning van een weerstand.

Op 19 januari 2017 21:35:35 schreef ljaja:
Als ik dan de benodigde weerstand wil bereken voor een I van 50mA is de formule als volgt:

R = (Upiek - Uled) / I
R = (565V - 1,2V) / 0,05 = 11276 dus een 12kOhm weerstand uit de E12-reeks

Je zit nu met 50mA te rekenen, dat is veel te veel voor je optocoupler. 5 tot 10mA is meer dan voldoende.

En kijk hier ook eens naar.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…

Kijk ook eens naar het circuit aan de uitgang van de opto.
Wat voor spanningen kun je minimaal en maximaal op de ingang van de arduino verwachten? Zijn die waarden de bedoeling?

Welke stroom moet er in de uitgang van de opto lopen om de gewenste spanning naar de arduino te bereiken?

Welke stroom heb je daarvoor in de ingang van de opto nodig? Kijk in het datablad; reken met het ongunstigste geval.

Voor de zekerheid kun je nu de ingangsweerstand zo berekenen dat deze ingangsstroom, met nog een beetje marge 'voor de zekerheid', loopt.

STEL dat een weerstandje van laag vermogen al zou werken - mag je dat dan zomaar gebruiken bij zulke ingangsspanningen?

En nog een bijgedachte: Als te detecteren spanning een wisselspanning is, wat komt er dan op de arduino te staan? Is dat de bedoeling?