Deawoo Kalos 2004 probleem

Beste CO'ers,

Onlangs moest ik voor een collega een autoradio vervangen, dus ik dacht eitje ISO-stekkertjes inpluggen en het werkt. Maar op het moment dat ik de radio inplugde deed het klokje in het dashboard niet meer. Het is niet alleen een digitaal klokje maar ook een aantal indicatieledjes zoals abs en mistlicht als ik het goed heb. Het ABS lampje gaat branden als je de contactsleutel omdraait, verder doet het klokje het niet, de digits gaan niet branden en hij lijkt geen spanning te hebben. (volgens mij werkt het klokje ook met een standby en een permanentje voeding) De vaste 12V van de isostekker van de auto bij de radio is ook geheel verdwenen voor zover ik dat kon meten, de standby voeding is er wel. Ik zou wel foto's ter verduidelijking willen posten maar kan nu even niet bij de auto (maar voordat ik veel geld moet neertellen voor een reparatie bij de garage wilde ik jullie graag om hulp vragen, misschien kan ik er met behulp van jullie nog iets van maken). Alvast bedankt voor tips e.d.!!

Gr. Henk

veni vidi secretum

je hebt dus geen ACC 12V meer maar wel de 12V voor het geheugen vast te houden? check de zekeringen dan maar eens. bij de continu zit vaak de binnenverlichting.

het is dat de wagen van 2004 is, tegenwoordig zit er vaak geen ACC 12V meer op die iso stekker, ook de radio wordt met can bus geschakeld.

het kan zijn dat de radio een link heeft met dat display, soms de tijd of dergelijke die uit de radio worden gehaald. als de iso stekker van de voeding volledig is bezet heb je daar wel kans op, zeker wel als er nu een 3e stekker los hangt die voorheen in de oude radio zat gestoken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reactie, idd mijns inziens is er idd geen acc 12V. De zekeringen heb ik gecheckt en zijn goed(vergeten te vermelden). Er komen twee isostekkers uit de auto die aan elkaar vastzitten(de voedingkant heeft een bruinwitte en een rode en gele en twee zwarte uit mn hoofd. Ik dacht dat rood en geel permanent en standby 12V was en zwart de gnd.

veni vidi secretum

aan de rand van de stekker, waar NIET de lip zit om deze vast te klikken, daar zit de voeding. in wagens zonder acc lijn, zit zowel min als plus langs elkaar aan de korte kant van de stekker. soms moet je ACC en 12V omdraaien op die stekker om de radio gaande te krijgen. oa pioneer heeft dat al vele jaren met een stel amp koppelingen die je simpel kunt omsteken.

probeer anders eens of de oude radio terugsteken de boel weer laat werken? zo ja dan is er geen zekering stuk, maar is het een communicatie tussen het display en radio wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De oude radio werkt ook niet meer, andere radios ook niet (heb er drie geprobeerd)

veni vidi secretum

Ik zou alweer blij zijn als de oude radio weer werkt of om te beginnen zonder radio de klok en lampjes weer werken.

veni vidi secretum
Shiptronic

Overleden

Meeste kans dat er toch een zekering uit ligt, die zijn soms verdeeld over 2a3 zekeringskasten (onder dash en motorkap) en heb je naar de zekeringen gekeken, of ze ook daadwerkelijk doorgemeten?

Een defect zekering kun je niet altijd zien, ze lijken soms nog heel maar laten geen stroom meer door, METEN !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

check dan toch die zekeringen maar eens extra, er zitten vaak meerdere kasten in een wagen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Superbedankt voor de reacties, ik hoop van ganser harte dat het een zekering is, ik ga ze doormeten als ik weer bij de auto kan, ik dacht dat er maar een zekeringskastje zat, dus alleen alle zekeringen gecheckt in het kastje naast het stuur:$

veni vidi secretum

voorin bij de accu zit er ook nog wel een zekeringdoos.

wat ook kan is een pen in de iso stekker die weg is geduwd en nu geen contact meer maakt.

de radio zal overigen wel werken als je deze aansluit op de continu 12V, maar dan gaat deze niet uit als je de motor uitzet, moet handmatig uitgezet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar ik meette dus geen spanning op de rode draad, en wel op de oranje(alleen op contact dan). dus dan kan de radio toch niet werken op de continue 12V? (of heb je het over een andere continue spanning?

veni vidi secretum

je hebt dus alleen 12V acc? spanning met het contact aan is wel acc voeding. daar werkt een radio niet op, geheugen gaat er dan steeds uit.

check de binnenverlichting, die zit vaak bij de vaste spanning van de radio.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

http://www.jukito.nl/techniek/Auto/Daewoo/Service%20and%20Repair%20Man…

F23 van 10a dus vervangen

Is vaak aparte zekering als je een auto van na 1994 ofzo hebt...
Zo ook bij deze deawoo

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Binnenverlichting werkt wel

veni vidi secretum
Shiptronic

Overleden

Ik zou wel eerst onderzoeken waarom deze eruit gegaan is, komt meestal niet vanzelf!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

HmH bedankt ik ga morgen kijken op het werk edit:shiptronic, bij het insteken van of het lostrekken van kan er misschien een sluitinkje ontstaan zijn?? Zou het anders niet weten want niks gedaan verder

[Bericht gewijzigd door Area_Tum op dinsdag 28 februari 2017 18:15:40 (65%)

veni vidi secretum

Het bleek de zekering te zijn die HmH beschreef (hij zat idd los van de andere een beetje verstopt, vandaar dat ik hem over het hoofd had gezien). Ik ga waarschijnlijk vrijdag een nieuwe radio in de auto zetten, omdat mn collega toch graag een andere radio erin wilde. Als ik dan weer tegen een probleem tegenkom zal ik misschien weer een beroep op jullie doen. Iig heel veel dank voor alle reacties en de oplossing!

Gr. Henk

PS. de klok werkt dus weer als vanouds:)

veni vidi secretum