Oscilloscoop voor een witgoedmonteur?

Ik doe niet zoveel met elektronica maar ik zag op de V&A een goedkope Philips scope, en dat had m'n interesse gewekt.

Kan ik, als witgoedmonteur zijnde, er iets mee?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

De meeste zullen dit niet in de bus hebben denk ik, heb je ook een assortiment electronica bij je?

Op 5 maart 2017 21:44:24 schreef Peter112:
De meeste zullen dit niet in de bus hebben denk ik, heb je ook een assortiment electronica bij je?

Ik heb een Toughbook CF-31 laptop vol met servicehandleidingen als dat telt :+

Buiten dat: niks, niet eens een goede soldeerbout. (al krijg ik die straks eentje, dan kan ik eindelijk zelf printjes repareren)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Terzijde:

Aan die scoop in V&A mankeert een en ander, dat zul je eerst op moeten lossen.

Daarbuiten, als je vraagt of je een scoop nodig hebt, heb je hem mijn inziens niet nodig. (Anders zou je hem af en toe 'missen' en zou je dit niet hoeven vragen...)

vergeten

Golden Member

Op 5 maart 2017 21:39:26 schreef AWDebiel:
Ik doe niet zoveel met elektronica maar ik zag op de V&A een goedkope Philips scope, en dat had m'n interesse gewekt.

Kan ik, als witgoedmonteur zijnde, er iets mee?

Met alle respect, als ik bij een storing aan mijn magnetron, wasmachine of koelkast een servicemonteur met een scope in de weer zou zien gaan, kan ik persoonlijk mijn lach niet onderdrukken. Maar ik heb dan ook wel wat (bescheiden)ervaring.
Voor de echte Leek met een kapotte magnetron zal het wel indruk maken verwacht ik, maar daarmee ben je nog geen goede reparateur :-)
Je hebt veel meer aan een goede veilige universeelmeter, in combinatie met weten wat je meet.

Edit: Een scope gebruiken betekend vaak repareren op component niveau.
Welke witgoedmonteur repareert er nog aan huis op componentniveau?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Ik zie wel nut, bv een toerental sensor, en daar de output van bekijken kan nuttig zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Die scoop is zo ver ik het lees niet echt bruikbaar.
Ik ben geen witgoed monteur maar ik vraag me wel af wat je met een scoop wil gaan doen in een wasmachine. (ga je dan met een scheidingtrafo of diff-probe aan de gang)

Een scoop is best bruikbaar bij reparatie van de electronica in witgoed maar a) kun je dat, b) heb je dan ook onderdelen, soldeerstation, desoldeer spul, labvoeding, testsnoertjes etc bij je ?

Als je perse een scoop wilt ga dan voor een scoopmeter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Bij mijn fietsenmaker zag ik een Hameg scoop staan. Of hij die nodig heeft bij elektrische fietsen, weet ik niet, maar ik heb het ding er nog nooit in werking gezien.
Mijn ervaring is echter dat reparaties aan het motormanagement altijd héél lang duurden en dat meestal de importeur er bij moet komen. :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
jerome

Golden Member

Die doosjes van de motorfietsen en aangelanden zijn bijna altijd op gegoten. Om de werking van de vliegwiel sensor te controleren kan een scoop dus handig zijn. Zelf gebruik ik die wel eens om abs sensoren van trailers te controleren wanneer de foutcode niet sluitend is over welke sensor het gaat.

vergeten

Golden Member

Het ging toch over een scope m.b.t. witgoed! :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
jerome

Golden Member

De elektrische fiets hier is ook wit :-).

High met Henk

Special Member

Het witte (elektrisch) fietsen plan??

Ik zie hem ook niet direct voor een koelkast, vaatwasser, wasmachine whatever. Toerental sensor ben ik daar nooit tegen gekomen. Sensoren zijn binair als in aan of uit en fluctueren traag. Ofwel analoog en met een dmm te meten dus

Het enige wat ik me voor kan stellen zijn stappenmotoren om te checken of de drivers eruit liggen of de motor defect is..
Maar of er ergens ook concreet steppers gebruikt worden???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ik probeerde duidelijk te maken, het (aanwezig) hebben van een scoop nog niet wil zeggen, dat hij ook daadwerkelijk toegepast kan worden. Maar het staat wel goed ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

bwa, als je twijfelt over de schakelende voeding en je wil de rimpel zien, dan zou een scoop handig zijn. want dergelijke dingen zijn niet te meten met een multimeter.

bij een ordinaire voeding kon je de rimpel enigsinds meten door op je DC voeding in de AC stand te gaan meten.

voor de rest lijkt een scoop bij witgoed weinig nutteloos. je zal hem misschien 1keer op 10jaar gebruiken. ikzelf repareer toch ook wel wat spul en heb nog altijd geen scope thuis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Als je niet weet wat je ermee kunt doen leer je een scoop ook nooit goed gebruiken. Dan staat het een beetje raar als je het ding wil demonstreren en je kunt hem niet bedienen en niet weet wat die kriebels op het scherm voorstellen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 6 maart 2017 08:31:45 (14%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Kan ik, als witgoedmonteur zijnde, er iets mee?

Als je die vraag moet stellen, geeft je daarmee dan niet ook meteen het antwoord??

vergeten

Golden Member

Op 6 maart 2017 08:21:00 schreef Tidak Ada:
Ik probeerde duidelijk te maken, het (aanwezig) hebben van een scoop nog niet wil zeggen, dat hij ook daadwerkelijk toegepast kan worden. Maar het staat wel goed ;)

TS wil er een aanschaffen, waarschijnlijk (hoop ik) niet om voor de sier in zijn bus te hebben of op de plank te zetten.:-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Deze vraag doet mij denken aan een relatie die ik vroeger had en reparaties bij mij afleverde. Hij had een scoop gekocht en dacht daarmee zonder verdere kennis van zaken zelf storingen te kunnen oplossen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Een klassieke scoop is typisch iets voor in een werkplaats.Voor bij de klant is een scoopmeter meer aangewezen.

Maar eigenlijk kun je de vraag algemener stellen. heeft een elektronicus of elektrieker nog wel een scoop nodig?
De tijd dat in een servicehandleiding stond: sluit de scoop aan op testpunt 124 en regel C 512 tot je 0,12Vtt meet, is lang voorbij.

Een scoop is alleen bruikbaar als je (ongeveer) weet wat voor signaalvormen op een meetpunt hoort te staan en je wilt dat controleren. En als je het met een ander meetinstrument, bijvoorbeeld een universeelmeter, niet of niet goed kunt vaststellen of het signaal op dat punt goed is.
In de servicedocumentatie van een televisie (CRT's) staan meetpunten aangegeven met bijbehorende scoopbeelden. Als dat ook voor een wasmachine geldt, dan is een scoop zeker bruikbaar.

En als je in de electronica wilt hobbyen koop je eerst een universeelmeter, daarna een soldeerbout met tin en daarna een scoop. En deze kan je natuurlijk mee naar je werk nemen.

jerome

Golden Member

Als witgoedmonteur wordt je veronderstel 6 maand garantie te geven op een herstelling. Kan je toch de elektronica herstellen op componentbasis, en een poosje later gaat er opnieuw iets fout en moet de print toch worden vervangen. Wie gaat dan die nieuwe print betalen als de klant garantie op herstel verwacht? Een multimeter kan dus nog net om als witgoedmonteur op pad te gaan. De soldeerbout dus niet nodig, laat staan een scoop.

maartenbakker

Golden Member

Als je enige ervaring met repareren hebt, is uitstekend te voorspellen of een gerapareerde print de 6 mnd gaat halen. En die ene keer dat je het fout hebt, printje van de zaak of geld terug. Dat kan er ook wel van af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."