Heeft iemand een goede omschrijving van het maken van een PCB. We hebben nu ons design af en geprint op een sheet.
We kwamen een aantal problemen tegen.

1. Hoe weet je of je de pcb goed is belicht en hoe lang moet de pcb worden belicht?

2. Hoe weet je of de ontwikkelaar goed genoeg is ? Hoe kun je zien wanneer het ontwikkelproces klaar is?

3. Hoe weet je wanneer het etsen klaar is? Hoe lang moet je etsen? Wanneer gaat het fout?

Bedankt,
Carel

hoi je moet eerst dit maar eens lezen

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=1

mijn ervaringen met 3x8watt normale tl balken zijn
3,5min belichten maar bij sommige printplaat van conrad bijvoorbeeld 10min
ontwikkelaar is 1 dikke schep ontwikkelaar op 1 liter redelijk warm water

en etsen is gewoon je gooit je printje erin en gaat net zolang door tot alleen het gene over is wat jij op de sheet hebt gedaan

Ik weet nog wel een goede methode om te weten te komen hoelang er belicht moet worden.

Gebruik wel ALTIJD de zelfde hoeveelheid ontwikkelaar in de zelfde hoeveelheid water. Gebruik ook altijd dezelfde afstand van je UV bron t.o.v. je printplaatje.

Neem een strookje ontwikkelprintplaat van ong 10 cm.
zet om de centimeter een streepje en zet in dat vakje met een markeerstift een streep. Leg de boel onder de UV bron en leg een stuk karton over je printplaat maar laat 1 centimeter over. Nu trek je om de minuut (of halve minuut) steeds het karton een centimeter naar achter.

Als je nu gaat ontwikkelen kom je snel genoeg achter waar je markeerstift het beste opstaat.

Waarschijnlijk DE manier.

Voorzichtig (het is troep allemaal) ;)

vergete te vertellen :p

zelf heb ik een lichtbak gemaakt met 3 x 15 watt UV buizen, 1,5 min belichten, 5 tot 10 sec ontwikkelen in een vers tot wat minder vers bad.
je kunt zien aan de hoeveelheid paarse waas in de ontwikkelaar die van het printplaatje af komt, of het klaar is, als het niets meer afkomt.

als je met je vinger de laag van de print kunt wrijven is het niet goed gegaan, of langer belichten, of nieuwe ontwikkelaar.

en dan het etsen:

doe in een plastic ijsbakje 2 eenheden water. voeg daar 2 eenheden zoutzuur aan toe. liefst 30 %, anders iets minder, zelf haal ik bij de apotheek 25 %. voeg daar 1 eenheid waterstofperoxide aan toe. weer het liefst 30 %, dit kan ik ook in dit percentage krijgen bij de apotheek.

je hoeft slecht een heel klein bodempje te hebben, en het beste resultaat krijg je, als je per printplaat wat nieuw "etsmiddel" aanmaakt. hoeft echt maar een bodempje van 4 mm te zijn, als de print er maar net onder komt.

als je de print erin doet, zie je direct resultaat, het weg te etsen koper verkleurt een beetje, wordt wat koperkleuriger.

zelf schud ik de printplaat met een plastic pinset heen en weer zodat aan het oppervlak van de printplaat het "etsmiddel" steeds ververst wordt.

in minder dan 1 minuut bij een vers mengsel is je print geetst!

als tegen de tijd dat al het weg te etsen koper weg is, ook de banen aangetast worden, moet je korter belichten.

zelf gebruik ik goedkope latex handschoentjes omdat op lange duur het "etsmiddel" uiteraard niet goed ik voor je handen. mocht het toch op je handen komen, gewoon met veel water afspoelen.

dan met wat tinner de overgebleven fotogevoelige laag weghalen en perfecte print in 6 min!

(edit : wat details toegevoegd)

[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op ]

Persooonlijk laat ik de fotolaag altijd zitten, om de volgende reden:

1. Het is gelijk een soldeerlak die het vloeien van je soldeertin bevorderd.

2. Het is een mooie beschermlaag tegen 'corrosie' invloeden.
Blanke kopersporen worden op den duur toch mat, en als de vochtigheidgraad en temperatuur hoog zijn, kunnen er zelfs allerlei koper-verbindingen zoals kopersulfaat gevormd worden. Kijk maar eens naar de groene aanslag op sommige oude printen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Even een vraagje over dat zoutzuur en het waterstofperoxide. Met welke hoeveelheid haal je dat en wat kost je dat dan??

100 ml waterstofperoxide = 1,87 euro
en zoutzuur haal ik woensdag(morgen dus) en vertel ik dan wel even.

Ok alvast bedankt! Dan hoor ik het wel

Zoutzuur kan je ook gewoon in de supermarkt kopen hoor, heb hier een fles staan van 25 %. Staat normaal bij de gootsteenontstopper enzo...

Hi, Bedankt voor alle reply's :)
Maar intussen zijn we een middag en 4 mislukte printplaten verder.
We weten nog steeds niet wat er fout is, maar een goede printplaat hebben we nog steeds niet.

na het belichten met een gezichtsbruiner in een doos dompelen we de belichte plaat in de ontwikkelaar. De banen komen te voorschijn maar verdwijnen weer heel snel.
Wat is er aan de hand ? :(

1 Heb ik te lang belicht?
2 Is de ontwikkelaar te sterk?

tip
koop de printplaat bij conrad bestelnr.529249 dit is SUPER printplaat wel extra lang belichten normaal 3,5 min nu 10 min!!
maar de resultaten zijn er ook wel naar!!

gebruik als ontwikkelaar caustic soda die zogenaamde ontwikkelaar is zogezegd KUT spul...

die ontwikkelaar doe je 1 dikke schep op 1 liter best wel warm water

als je dit navolgd kan er bijna niks misgaaan omdat die printplaat van conrad eigenlijk ongevoelig is voor overbelichting

het lastige met printjes maken is dat het bijna bij iedereen anders gaat. het is dus vaak een kwestie van proberen. het heeft mij ook 8 mislukkingen gekost om aan mijn resultaat te komen.

ten eerste heeft danny een goede manier om te kijken hoe lang je moet belichten. probeer eens wat, en kijk wat het resultaat is.
dit geld ook voor ontwikkelden, probeer meerdere concentraties, bijvoorbeeld een hele sterkeen een vrij slappe, en kijk dan wat beter gaat.

gebruik niet al te grote stukken printplaat, een klein vierkantje met een smile erop is prima.

ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

ik raad je aan om conrad printplaat te kopen en 10 min te belichten de kans dat het dan goedgaat is 99,9% te lang ontwikkelen is daar oook niet zo gevoelig!!! ik raad et je echt aan

nog even voor wat getalletjes:
in leeuwarden kun je het volgende halen:

zoutzuur 30% per 5 liter : 6,48 Euro
waterstofperoxide 30% per liter : 5,50 Euro

met dank aan Erik!

Om niet een nieuw topic te openen sluit ik me gewoon even aan..

Ik heb een vraagje.

Ik heb begrepen dat de beste manier op lay-out sheets te maken
is om een sheet 2x te printen met een laserprinter.

Echter heb ik een Canon BJC4400 Bubblejet..
Is deze geschikt?
zo ja, mooi..
zo nee, is er een andere (en ook practische) oplossing..

Ook nog een ander vraagje, stel dat ik een 2e hands laserprintertje koop.
Wat is de de minimale resolutie (DPI) die je moet hebben om fatsoenlijke prints
te kunnen maken?

gr. Tom

[Bericht gewijzigd door Tom den Hollander op ]

sheet HOEFT niet je kan ook kalkpapier gebruiken houd wel rekening dat je dan ongeveer 3x!!!! zo lang moet belichten

bij de v&d heb ik transparante sheets gekocht voor inktjet printers. hoef ik zelf maar 1,5 min te belichten. en gewoon afdrukken met hoge kwaliteit. niet 2x ofzo.

die sheets drogen bij mij niet op... en kalkpapier word veel mooier omdat het niet gaat uitlopen of weetikwat

Ah mijn dank ik groot..
Nu kan ik binnenkort m'n eigen printjes maken..

Jullie horen wel hoe het gegaan is..

gr. Tom

maar die transparante sheets zijn speciaal voor een inktjet, die drogen WEL op en loopt NIET uit!