oudere hifi-keten jvc mx-d651tr: cd werkt niet

Ik heb mijn ouder hifi-keten van onder het stof gehaald. Spijtig genoeg werkt de cdspeler niet. Ik heb het laserlensje al afgekuist met een brillenpoetsdoekje rond een wattenstaafje, het lensje is plots een stuk helderder, maar leest nog geen cd's.

Als ik er een in stop gaat het lensje de hele tijd omhoog en naar beneden (focussen?) Soms gebeurt het dat de cd een korte puls krijgt en dan toch stopt met draaien.

Iemand enig idee?

Merk en type zouden handig zijn...

Juist, het is een jvc mx-d651tr

Ik heb wel een update, daarnet heb ik alles terug dichtgevezen, ik deed nog een laatste poging en hij leest de cd ... Ik kon vlot terug- en verdergaan, tracks verwisselen, ...

Nadat hij een minuutje speelde viel het geluid weg, kwam een fractie van een seconde terug, viel terug weg, ... De tijd van de cd speelde netjes door.

Zo probeerde ik de tuner ook eens: hetzelfde resultaat ... tot hij nu geen geluid meer geeft en ook geen cd meer wil lezen.

Noot, deze heeft de laatste weken zeer vlot in mijn garage gespeeld (tuner)

HiFi is het allerminst. Deze setjes waren destijds al een drama om te repareren en dat zal niet veel beter zijn na zoveel jaar. Zeker die 3-cd wisselaar was een hel.

Kijk eerst eens of alle spanningen aanwezig zijn, geen bolle elco's in de voeding zitten en dan de verbindingen naar het frontpaneel checken. Ook de encoder achter de volumeknop gaf vaak ellende.

Los van de cdspeler en het "joystickje" heb ik er nooit problemen mee gehad hoor. Vreemd genoeg werkt alles nu terug :s

Bij mij vallen miniketen, stereoketen en hifi onterecht onder dezelfde verzameling :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 maart 2017 19:03:51 (53%)

Check de solderingen eens rond de chips op de opstaande print.

Op het eerste zicht ziet alles er oké uit, heb er wel niet veel verstand uit (afgestudeerd in de bouw :) )

Ik heb nog een bijkomend vraagje, binnenin is dat een ENORME stofbak, kan ik dit uitblazen met perslucht?

Henry S.

Moderator

Jahoor, geen probleem zolang je niet op loopwerken van de CD en het cassettedeck gaat blazen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Super!

Het cassettedeck is waarschijnlijkook in geen 15 jaar meer gebruikt, dit zit ook vol stof, hoe verwijder ik dit dan?

Zelfde manier, lichtjes met perslucht uitblazen en dan de koppen, capstan en drukrol met een wattenstaafje met IPA of Video90 schoonpoetsen.

Henry S.

Moderator

Heel lichtjes perslucht gebruiken, vol gas kunnen verrotte snaren knappen en wegvliegen (en hoe zaten die ook alweer)...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.