Hallo allen,
Sinds kort bezit ik deze Sony minidisk speler. Ik kwam er snel achter dat de snaar voor de invoer van de disk oud slap en plakkerig was en heb deze vervangen. Nu een nieuwe disk erin gedaan en de md leest toc reading en daarna blank disk. So far so good. Nu sluit ik een cd speler aan op de analoge ingang en zet de MD speler op record. Nu hoor ik het rechter kanaal goed maar links geeft een spettert geluid wat af en toe doorkomt. Net of iets uit staat wat nog aangezet moet worden zeg maar. Bijvoorbeeld als je tussen je apparatuur een EQ zet die uitstaat waar je af en toe geluid hoort door komen bij hoge pieken. Het VU signaal links gaat snel naar maximum. Terwijl rechts gewoon normaal zacht en goed af te stellen is met de record potmeter. Wat kan dit defect zijn? Iemand ook zo iets eerder gehad? Ik denk zelf de elco's bij het begin van de cinch connectoren. Of zou het toch een IC, transistor zijn. Heb zelf geen service manual van de MDS303 wel van de MDS302. Wie kan mij helpen? M.v.g. Emiel
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
elco's zijn wel een mogelijkheid, zeker als het ding van de 90's nog is. daar zaten de beruchte lekkende smd elco's van sanyo in..
Hallo testman. Bedankt voor je reactie. Die SMD elco's ben ik niet zo mee bekend. Uit mijn hoofd weet ik dat deze op een aparte print zijn gemonteerd naast het loopwerk. Ik zal kijken indien ik thuis ben of deze lekken met electrolyt anders gewoon preventief vervangen dan. Zelf dacht ik aan die staande elco van 100uf 25v en nog andere waardens vlakbij de cinch stekkers. Gr E. Nog even gekeken die sms condensators zien er goed uit. Ik heb iets anders ondekt. Ik tikte met een lesje op de boven kant en gebeurde niks. Ik draaide het ledje om met de pootjes van de led op de bovenkant van de condensator en zag dat het ledje geflikert brand. Ik denk rare lekstroom op de condensators. Bij het rechter kanaal gebeurde er niks. Heb zwaar het vemoeden dat deze defect zijn.
[Bericht gewijzigd door SoulSh@ker op (34%)]
Update deze condensators even per kanaal gewisseld blijkt niet uit te maken. De condensatoren zijn dus nog goed. Er zit onder de print nog een ic 971 een op amp in het line buffer circuit. Zou deze voor de helft werken.
Update. Ik had inderdaad gelijk het IC vervangen M5218AFP. Deze dual opamp was voor de helft defect. Is een SMD IC nog wel een klusje om de oude weg te halen en de nieuwe te solderen. Ik had geen soldeer litze alleen een tinzuiger. Maar deze vervangen en het input signaal werkt beide weer goed. Gelijk wat opnemen toen kwam het volgende probleem. Hakkelend geluid bij weergave. De lens schoongemaakt. Toen snel weer kort wat opnemen en nu werkt deze wel weer goed. Inmiddels even een mixje van mij aan het opnemen. Binnen kort laat ik de speler werkend zien op YouTube. Zoek dan naar DJEmile33.
Resumé wat de problemen allemaal waren.
- Disk wilde niet laden snaar was uitgerekt en plakkerig deze vervangen.
- Bij opname linker kanaal gaf spetterend geluid. IC971 vervangen.
- Bij opgenomen disk gaf de disk hakkelig geluid. Hierbij de lens schoongemaakt.