Destijds heeft Elektuur een DCF-77 ontvanger gemaakt met een ferriet antenne van ~200mm, diverse andere antenne's zie ik met ferrietstaven van zo'n 100mm en de Conrad module/modulen zijn iets van 50mm.
Worden die antennes steeds kleiner omdat de bijbehorende ontvangers steeds beter worden of ga je steeds meer "op het randje" werken ?

Die Conrad module doet het bij mij in huis (houtskeletbouw) niet erg best , op mijn nachtkastje heb ik een klokradio met een losse DCF antenne die gewoon perfect werkt.
De Aldi/Lidl/Hema klokjes doen het beetje afhankelijk van waar ik ze neerzet.

Als ik nu een actieve DCF-77 antenne wil maken, werkt 50mm buiten opgehangen dan al ? of is "hoe groter hoe beter" ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]

ik meen dat die conrad dcf ontvanger niet goed was, een ebay versie van die kit was beter. ik heb er ook 1 van een nixi clock, ook de conrad versie. ding ontvangt slecht, met de smps voedingen in de omgeving uitgezet komt er pas leven in..

Een langdraad antenne is altijd beter,maar als je DCF als frequentiereferentie wil gebruiken, als de draadantenne in de wind waait, kan je faseverschuivingen krijgen.
(Ik heb dit uit een oude Electron, en een artikel geschreven door PA0JBB ).Ik heb trouwens een kant en klaar dcf ontvangermodule uit een oud klokje gesloopt,en werkt heel goed. Is een klein ferrietantennetje met een miniscuul printje.Ik moet wel erbij zeggen dat ik in Venlo woon, redelijk grote veldsterkte dus.

Hi,

De kwaliteit, laten we het hier de "selectiviteit" noemen wordt maar een klein deel door de antenne bepaald.
De grote van de ferriet staaf bepaald voornamelijk de hoeveelheid van het opgepikte signaal.

Testman geeft al aan dat geschakelde voedingen een groot probleem zijn, een plekje op het balkon is meestal al veel beter over mogelijk weg bij de stoorbronnen vandaan.

Bij de betere ontvangers zijn er filters opgenomen met 77,5kHz xtallen, deze typen leveren een goede selctivieteit.
Als een geschakelde voeding vrijwel precies op 77,5kHz terrecht komt, dan helpt een goed xtal filter nog niet...

Het is zaak een zo groot mogelijk signaal/stoor niveau te krijgen.
Dit kan je simpel testen met een transistor radio op de lange golf naast een zender.

Groet,
Blackdog

De signaalsterkte is ook afhankelijk van de afstand; ik kan mij voorstellen dat sommige oplossingen alleen de eerste 500 km bruikbaar zijn, en andere tot in Spanje :)

Antenne is niet alles, de schakeling van de ontvanger moet ook goed zijn... (een Casio Waveceptor horloge ontvangt prima met een mini-antennetje...)

Hi Arco,

Een horloge synct b.v. 1 a 2x perdag, dat kan je niet vergelijken met b.v. een tijd referentie op 77,5kHz gelockt.
Veel hangt af van de toepassing.

Groet,
Blackdog

TS heeft gewoon een klok, 1x per dag synchroniseren is dan meer als genoeg... ;)

1x per dag is misschien wat erg laag ingeschat maar het hoeft ook geen real-time tijdreferentie te zijn.

1x per dag zit je nog binnen 1 seconde afwijking. Voor mijn klokken meer als voldoende. (ik hoef de tijd niet op een miljoenste seconde precies te weten... :) )

Ik heb hier nog een foto van een DCF-antenne van Marconi die bedoeld was voor buitenmontage. Afkomstig van een timeserver.
Als ik de afmetingen van de transistors vergelijk met de lengte van de ferrietstaaf is de staaf circa 190mm lang.

klik voor groter

De instelpotmeter aan de rechterkant is voor de afstemming.

Maar kleiner kan ook. Ik zal even mijn DCF-horloge openschroeven.
Lengte van de staaf is 30mm. In Utrecht is de ontvangst altijd goed.

Is eigenlijk iets bekend over de "levensduur" van DCF77? Gaat deze langegolfzender binnenkort ook verdwijnen, of zal deze nog lang standhouden?

Hi,

Ik was nog even vergeten te vertellen dat de lengte van de ferriet staaf ook de "0" bepaald, dus hoe diep die is.
Dat kan flink helpen bij het onderdrukken van een sterke stoorbron, zoals bij de Marconi antenne.
Voor een horloge is dit nu juist weer minder van belang, vaak ben je buiten en daar zijn veel minder storingen en het is handig dat
de antenne wat meer "rondom" gevoelig is.

Mijn DCF tijdreferentie heeft net als de antenne van Marconi een lengte van rond de 20 cm en bevat twee xtal filters.

Dit zijn nog een aantal antennes die ik heb voor DCF, de bovenste is voor mijn BRAUN DCF referentie.
De gene er onder is een expirement met drie hele dikke ferriet staven en dubbel gewonden litze draad draad.
Onder op is alleen de afgestemde kring en de rechter heeft een IC en een xtal filter,
Hier komt het DCF signaal uit die je in een microcontroler kan stoppen voor het decoderen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DCF-1.png

Maar om terug te komen op de vraag, hoe meer je naar buiten gaat met de antenne, des te beter het signaal. (bijna altijd)
Bij een langere ferriet antenne heb je wat meer signaal en je kan beter één stoorbron sterk onderdrukken.
In huis, kan het heel kritisch zijn welke plek je kiest voor de beste ontvangst, ik heb een sterke piek in een kamer op een ongunstige plek,
daar is de beste signaal kwaliteit/sterkte onder een hele rare hoek van de antenne.
Dit zal waarschijnlijk door het beton ijzer komen die in het pand zit.

Vroeger veel last gehad van de buren, deze hadden TV's die zeer sterk op het DCF signaal stoorde,
maar nu heb je weer last van alle geschakelde voedingen die overal aanwezig zijn, dit samen met de 230V bedrading die als antenne werkt.

Bij het buiten opgangen van de antenne, denk er aan dit dit waterdicht moet gebeuren en in een niet geleidende behuizing.
Ik neem dan kunststof behuizingen/pijp die de loodgieter ook voor buiten gebruikt, kabel dan door een goede wartel heen voeren.

Groet,
Blackdog

Op 19 maart 2017 13:48:56 schreef mel:
Een langdraad antenne is altijd beter,maar als je DCF als frequentiereferentie wil gebruiken, als de draadantenne in de wind waait, kan je faseverschuivingen krijgen.
(Ik heb dit uit een oude Electron, en een artikel geschreven door PA0JBB ).

Dat zou bij een meter uitwijking (van de héle antenne!) dan neerkomen op 0,09 graden; onbelangrijk dus, en PA0JBB heeft dit niet geschreven.

Ik lees in dat artikel iets anders:

Bij gebruik van een draad- of sprietantenne, waarbij het lichtnet deel uitmaakt van het aardsysteem, kan het bedienen van een lichtschakelaar of het insteken van een steker een fasesprong veroorzaken.
Bij gebruik van een ferrietstaaf als antenne treedt dit verschijnsel niet op.

Voorzichtig dus met 'uit het hoofd quoten'; je laat zo een rare indruk van Electron ontstaan. :)

In elk geval is voor DCF een ferrietstaafje veel gemakkelijker dan een draadantenne. Een langere staaf geeft meer signaal, maar een gevoeliger ontvanger kan met een korte ferrietstaaf toe.
En verder wat @blackdog zegt.

En, antenne statisch afschermen, door metaal, maar wel over de lengte
een gleuf, anders krijg je een kortgesloten winding.
Voor freq. ref. moet je wel sterk signaal hebben,de AM modulatie moet je er af limiteren.Een te smalle preamp, met Xtal filters en veel gain gaf bij mij zonder antenne al op de uitgang een 77,5KHz signaal!
( ruis versterking door lowpass filter)

Hi Krelis, :-)

Dat wil ik best geloven dat bij zeer smalle filters en veel gain, je al snel denkt een echt 77,5kHz signaal te zien.
Dat kan ringen al een gek en helemaal als er wat feedback is, dan kan de schakeling ook op 77,5kHz gaan genereren.
Alleen is dat natuurlijk niet op 77,5kHz 10-12 ;-)

Groet,
Blackdog

Op 19 maart 2017 17:26:00 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat zou bij een meter uitwijking (van de héle antenne!) dan neerkomen op 0,09 graden; onbelangrijk dus, en PA0JBB heeft dit niet geschreven.

Ik lees in dat artikel iets anders:
[...]Voorzichtig dus met 'uit het hoofd quoten'; je laat zo een rare indruk van Electron ontstaan. :)

In elk geval is voor DCF een ferrietstaafje veel gemakkelijker dan een draadantenne. Een langere staaf geeft meer signaal, maar een gevoeliger ontvanger kan met een korte ferrietstaaf toe.
En verder wat @blackdog zegt.

Ik heb hier een artikel, en dat is wel degelijk door PA0JBB geschreven. is al van meer dan 20 jaar terug.En ik wil geen rare indruk van Electron geven :)

is al van meer dan 20 jaar terug.

Dat is een ouder artikel inderdaad. Kun je iéts nauwkeuriger zijn, dan zoek ik het even op; misschien moet ik Hans alsnog een standje geven. :)

Een 'echte' DCF77 buitenantenne: Meinberg AW02 met een TS271I opamp als versterker.

Nicht werfen!

+1

Wij gebruiken deze ook. Zie verder ook bijv. hier.

Op 20 maart 2017 09:28:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is een ouder artikel inderdaad. Kun je iéts nauwkeuriger zijn, dan zoek ik het even op; misschien moet ik Hans alsnog een standje geven. :)

Het artikel heet: " DCF gelockte frequentiestandaard", door J v.d. Berg Pa0JBB, en stond in Electron april 1993.
En doe Hans de groeten maar :)

Hi markce,

Dank je voor jet plaatje van de Meinberg antenne.
Wat mij bevreemd is het toegepaste IC, weet je zeker dat het de TSS271i is.

Laag verbruik mosfet opamp, dat kan ik begrijpen, maar de slew rate en de bandbreedte zijn erg op het randje van deze opamp bij gebruik op 77,5kHz.
Vooral als hij dan ook nog een 50Ω kabel moet aansturen.

Het werkt natuurlijk wel, anders hangt hij niet aan de muur :-)

Groet,
Blackdog

Ha, het oude artikel heb ik ook gevonden.

De opmerking over de faseverstoring staat niet onder de draadantenne, maar in de beschrijving van het vinden van een plaats voor de ferriet- of raamantenne (op 3 m afstand van de televisie, bijvoorbeeld; dat gaat niet over de draadantenne).
Net als in het artikel van 2008 legt Hans hier uit dat de fase van de 77,5 kHz 'omklapt' als je de ferrietantenne beweegt (elders in het artikel heeft hij het over 'door het minimum heen draaien'), waardoor de 10 MHz enige tijd moet bijsloffen om dat weer goed te krijgen.

De draadantenne komt in het volgende stukje. Hij raadt hem af omdat hij beweegt, maar noemt hier de faseverstoring niet. Ik vraag me af wat hier nu wél het probleem was. Zelfs omgerekend naar 10 MHz zou een uitslag van een meter (van de gehele antenne) maar een faseverschil van 12 graden betekenen.
Ik moet hem dat toch eens vragen.

In elk geval wordt het bewegen van een draadantenne in latere artikelen dus niet meer als nadeel genoemd.

--

Hi Blackdog,
Op de chip staat 271I, ST. De TS217I is overigens programmeerbaar. Lage voedingsspanning, FET ingang en een redelijke bandbreedte als je de Iset wat opschroeft.

Hi,

markce
Ik had de versies gezien van de chip ik vermoet dat hij dan op 1x staat of in ieder gval op een lage versterking.

F.E.T.
Nooit aan gedacht dat het zwiepen van je antenne de fase van het ontvange signaal beinvloede, logies natuurlijk voor deze toepassing :-)

En nu maar hopen dan het antennepark mooi strak hangt in Mainflingen ;-)

Groet,
Blackdog