Hoi Henk,

Voor mij is het DCF signaal voldoende, ik hoef geen 10MHz referentie. Decoder zit ik te denken aan een Arduino of zo, misschien zelfs nog wel iets met een 80C51 core (maar dan een moderne Atmel versie) met de Keil compiler.

Groeten, Bram

Misschien is MSF ook een optie?
http://www.npl.co.uk/science-technology/time-frequency/products-and-se…
Komt hier S 9 + 20 dB keihard binnen op de Wellbrook Ala loop met een AOR-5000 RX

Let op: Dit zijn Engelse signalen,die zijn linksomdraaiend dus de antenne 180 graden draaien. ;-)
Als de Brexit doorgevoerd is 90 graden draaien en geen verbinding met Gibraltar maken want daar komt oorlog van. ;-) ;-)

And don't mention the War ;-)

leuke jongens die Engelsen,ik mag ze wel.En dat meen ik.!

Is MSF dezelfde codering als DCF77?
Het is in ieder geval wel een betere frequentie, 60 kHz, i.p.v. dat stomme 77.5 :)

Een beetje.
http://www.npl.co.uk/upload/pdf/MSF_Time_Date_Code.pdf
Een belangrijk verschil is natuurlijk dat MSF een uur achter loopt bij DCF.

Ik heb hier een wekkertje van € 6,- dat 'multimode' is; hij doet het op DCF, MSF, WWV, WWVH en JJY. Leuk, maar op deze onhandige locatie wisselt hij af en toe van DCF naar MSF of weer terug. Net wat beter binnenkomt.

WWV en JJY heb ik hier nog nooit gehoord....
En ik gebruik meestal UTC tijd, dus dat valt dan mee.

Op 6 april 2017 08:34:23 schreef Frederick E. Terman:
[...]In plaats van die hele 50Hz-klimbim kun je gemakkelijker gewoon je toongenerator op R2 aansluiten. Draai aan de knop en kijk waar het maximum ligt: dat moet 77,5 kHz zijn.

R2 ook weglaten bij de ferriet antenne, gewoon een koppellusje aan de generator.

Ja, het kan op allerlei manieren natuurlijk. Het Elektuur-achtige schema maakt niet duidelijk hoe je de kring-met-ferrietstaaf (die met allerhande hulpmiddeltjes afgestemd kan worden) erop aansluit. [ https://www.circuitsonline.net/forum/file/22426 ] Of moet er soms een "langdraad" aan :-) ?

Ik wijs nog eens hierop: http://www.simonsdialogs.com/wp-content/uploads/2014/12/dcf77-input.jp… Meer dan dat heb je voor jouw doel volgens mij niet nodig. In een kristalfilter is voorzien, en de data betrek je uit "Rear panel BNC DCF77 out". (De auteur heeft zich wat vergist in de tekening rond de spanningsregelaar, maar dat lost de nabouwer zelf wel op.)

(Het hele project behelst een 10MHz frequentiestandaard op basis van DCF77: http://www.simonsdialogs.com/2014/12/dcf77-frequency-reference-a-reson… )

@ bprosman,

Dat is een leuke opbouw Bram wil je het zo gaan doen ;) ik heb niet veel tijd maar vandaag eens gekeken naar de antenne.
Je dok is denk ik wel interessant m.b.t. de berekeningen maar kost me even te veel tijd om te lezen en ik denk niets nieuws onder de zon.
Ik heb hier een aantal ferriet staven liggen die heb ik over en kan ik gebruiken.
Zo komt mijn ELF ontvanger niet in gevaar hiervoor heb ik er eind verleden jaar 50 uit Rusland laten komen deze zijn 20cm x 1.5cm hier mee maak ik een loop of wat er voor moet doorgaan in ieder geval 40cm x 40cm x40cm x 40cm.
Omdat ik heel laag in frequentie ga probeer ik een combinatie met een lucht spleet.
Maar dat is voor later nu jouw project zoals ik al zij de antenne is het belangrijkste ik ga uit van een ferriet staaf welke gemakkelijk te verkrijgen is in de buurt.
Berekenen is verder irrelevant je bent toch tig keer smaler als de golfengte :(
Wat is dan wel enigszins belangreik veel draad je wilt een redelijke sinus uit je antenne halen dus je zult de fotonen moeten vertragen om de tijd te geven elektronen te generen.
Ten tweede om niet alles naar binnen te halen en om te zetten wil je de antenne laten resoneren op jou gewenste frequentie 77.5kHz.
Dus de spoel (ferriet in combinatie met de draad) samen met een condensator afstemmen op je frequentie 77.5kHz.
Veel draad betekend 100 a 200 windingen het liefste litze draad maar als het niet anders kan koper 0.05mm misschien lukt het met 0.1mm is een kwestie van uit proberen ik heb beide liggen.
Dan de antenne meten zoals @Rd12tf voorstel lijkt mij de beste methode we kunnen eerst de spoel meten maar als je er een bekende condensator er bij schakelt is de spoel ook te berekenen.
Wel op letten in verhouding dus niet 47pF er bij zetten maar 680pF....1500pF als we de inductie weten dan kan de tijdelijke condensator worden vervangen voor de originele waarde.
Voor wat de meting betreft geen scope op de resonantie kring maar de kring als absorptie systeem schakelen dus eigenlijk wat de dip meter doet.
Nu zal je begrijpen dat zo'n kleine antenne t.o.v. de golflengte niet veel kan hebben dus de belasting moet zo gering mogelijk zijn.
Ik zit op deze frequentie te denken aan een opamp jfet ingang misschien wel iets in de vorm van symmetrisch ik zal een paar opampjes uit de kast halen.
Verder zit ik ook nog te denken of we de antenne kunnen afschermen voor het E-veld wat weer opgewekt wordt maar goed eerst maar een antenne en versterker.
Voor de ontvanger heb ik nog geen idee misschien heb je zelf daar over gebogen het zou mogelijk moeten zijn om een rechtuit principe te gebruiken.
Mijn ontvanger van toen heeft een 77.5kHz X-tal filter maar die kan ik niet meer vinden bij de bekende adressen is te lang geleden.

Groet Henk.

Ha Rd12tf,

Die had ik wel gevonden maar ik zocht een kristal filter.
Maar zo'n kristal is wel bruikbaar als we de Q wat verlagen en TS wil er alleen een klokje van maken :) het is weer anders als korte tijd (jitter)stabiliteit van belang is dan kan je niet te smal worden.

Groet Henk.

Bedankt !! Kon ze in de buurt niet vinden.
Ze gaan per 100 zie ik voor $8.94 :+ Mocht ik iemand tzt nog een plezier kunnen doen met een "kristalleke".

[Bericht gewijzigd door bprosman op (56%)]

Ha bprosman,

Heb je al een ontwerpje op het oog met een kristal filter zou je gemakkelijk een rechtuit ontvanger kunnen gebruiken.

Groet Henk.

Voor die paar dollars loop je betrekkelijk weinig risico natuurlijk :-)
Zo een simpel één kristal tellend filter is voor deze applicatie prima, de bandbreedte is erg klein en het filter is redelijk/goed stabiel (binnenshuis). *)
Je kan natuurlijk ook een (half) lattice filter maken met deze kristallen. Wellicht te veel moeite ;-)

*) Een dergelijk filter gebruik is achter een 32,767 kHz oscillator om een bijna perfecte sinus te krijgen.

Edit\
"Phasing Xtal filter":
http://g4oep.atspace.com/sfxf/sfxf.htm

Wat filters betreft, weet iemand wat het filter (?) hier doet met de 4 kristallen ?

Verder dank ik iedereen voor de bijdragen hier, het gaat wat langzamer dan ik dacht maar toch weer blij dingen uit mn vingers te krijgen na Jaren (etsbak, zal binnenkort foto's plaatsen), maar dit leeft zeer zeker ook nog.

Had een vrij klein DCF moduletje op de werkbank met een switcher als (3v3) voeding en dat ding synched zelfs als we op onze kop gaan staan tegen de muur... hoek maakt bijna niet uit, hij stopt alleen als ik mn vingers om de spoel leg, logisch wel.

Ha Bram,

Leuke ontvanger ga je die maken de kristallen vertegenwoordigen een kristal lader filter deze kan je samenstellen door je kristallen te selecteren.
Daarom zijn die 100st zo gek nog niet.

Groet Henk.

Misschien wel alhoewel ik nog steeds de voorkeur heb voor de Elektuur TCA440 versie omdat ik dan meer het gevoel heb te begrijpen wat er gebeurt.

Groeten, Bram

Ze zijn binnen, dus nu wachten op een regenachtige dag :+

Ha bprosman,

Mooi best snel en meer als genoeg ;) en binnen is binnen hopelijk eerst een beetje mooi weer.
Als je het ontwerpje rond de TCA440 maken wil kan je het kristal filter uitbreiden naar een lader filter.
Maar als je een nieuw eigen ontwerp wil toepassen met moderne IC types kan dat ook.
Voor de antenne heb ik er een gewikkeld met een negative feedback dus een terugkoppel wikkeling van de voorversterker wat ik eigenlijk wil proberen is een negative weerstand gebruiken om de kring te ontlasten denk aan een tunneldiode.
Jou ontvanger is qua ontwerp niet kritisch daar je alleen een klok wil sturen.
Dan kan je een heel smal kristal filter gebruiken de jitter is niet van belang zal in de orde grote van 100 a 150mS liggen.
Als je daarin tegen een VCO door middel van een PLL gaat sturen dan is dit uiteraard teveel en is een bandbreedte van 5kHz het minimum.
Dan zal je m.b.t. de antenne de eigenschappen moeten verbeteren richtwerking reflector enz.
Ik hoor wel welke richting je op gaat de TCA440 heb ik wel gevonden maar is dacht ik redelijk te koop.

Groet Henk.