Laatst was ik betrokken bij een opnamesessie waarbij ook meteen een 78 toeren plaat werd gesneden. Prachtig en goed geslaagd, een NCRV cutter uit 1934 en een microfoon uit 1935 met verbluffend resultaat.
Maar als je die afspeelt via een platenspeler met bijvoorbeeld een Shure 44 element met 78toerennaald (die de volledig andere soort groef dan van een 33 of 45rpm plaat moet kunnen volgen) op een "echte"versterker met Phono ingang heb je dus een RIAA correctie die je eigenlijk niet wil omdat er zo ook niet is opgenomen cq gesneden.
Je kunt een kristal element gebruiken en dat op line input zetten, maar ja een Shure of een Grado voor 78 toeren is toch mooier. En je toonregeling kun je ook gebruiken natuurlijk, maar ja. Het gaat even om het idee.
Iemand al ooit hierover nagedacht, want om er nou elke keer een grote mengtafel tussen te zetten......
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@AnaDig:
Lees hoofdstuk V (= Romeins 5) vanaf pagina 109 van Het ontwerpen van versterkers eens door.
Met wat verschillende RC-filtertjes zijn de juiste correcties te verkrijgen.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
miedema
Golden Member
AnaDig,
Ook 78 toeren platen hadden wel degelijk een soort RIAA correctie.
Helaas was dat in die tijd niet gestandaardiseerd. Dus is dat voor elk label anders....
Gebruikelijk is om voor 78RPM platen een voorversterker te gebruiken met instelbare EQ curven (in de praktijk: naar smaak...)
Meer hierover kun je hier lezen: Playback equalization for 78 rpm shellacs and early 33,3 LPs
Google verder zelf eens op "78rpm equalization"....
groet, Gertjan.
Op 25 maart 2017 09:47:19 schreef AnaDig:
heb je dus een RIAA correctie die je eigenlijk niet wil omdat er zo ook niet is opgenomen cq gesneden.
Ik zou even vragen aan de technicus met welke twee kantelpunten de 78 toeren master is gesneden. Is er een plaat van geperst?
Helemaal geen correctie toepassen komt niet vaak voor, dat is nadelig voor de hoog en laagweergave. Ik ben wel nieuwsgierig of de 78rpm al met variabele spoed is gesneden. Dan kan er meer op een plaatkant. En mono, natuurlijk 
Ik ben in het bezit van één late 78 toerenplaat die met variabele spoed is opgenomen. Dat is eentje van DGG. Klinkt ook behoorlijk goed.
Ik heb ook twee 78 toerenplaatjes op single formaat van Philips die al microgroef hebben. Weet niet of die met variabele spoed zijn opgenomen.