auto versterker kenwood gaat in protectie bij hogervolume

ik heb een auto versterker aangsloten op mijn pc voeding
(voeding 560watt op 12 volt)
de versterker is 350 watt maximaal
hij speelt al 5maand goed met mijn subwoofer (300watt rms)
de versterker gaat sinds kort telkens in protectie bij standaard volume
de versterker gaat op laag volume normaal spelen
als je hem iets harder zet begint hij te kraken
en als hij weer iets hoger gaat gaat hij in protectie en start hij weer op
en gaat hij weer zo door.
ik heb de de subwoofer niet hard staan (15inch Dayton audio subwoofer in gesloten kast)
ik heb hem niet hard staan maar hij haalt nu niet eens 1mm excursie
wat kan er aandehand zijn?

Merk en type versterker?
merk en type subwoofer?
hoe is e.e.a. aangesloten?

je geeft veel te weinig informatie

ook is mij onbekend of de PC voeding wel genoeg stroom kan leveren op de 12V en of hij wel snel genoeg is (verwacht ik wel eigenlijk)

ik verwacht een impedantie probleem....

Meet eens of de twaalf volt aansluiting wel op peil blijft. 560 watt is de som van alle uitgangen.
Volgens mij leveren de meeste computervoedingen geen ruim 46 ampère op de 12 volt uitgang.

Ik betwijfel of de DC uitgang van een geschakelde voeding wel om kan gaan met de soms enorme stroompieken die een 12 volt autoversterker kan vragen.
Persoonlijk zou ik hier een conventionele transformator voor nemen.

Wat je kunt proberen is om de 12 volt uitgang van de PC voeding af te vlakken en te compenseren met een flinke elco, die kan ook de stroompieken opvangen. Misschien werkt dit.

ik heb de voeding doorgemeten hij is 12.03 volt.
en als de sub op hoog volume speelde was het tussen de 11,8 en 12,03 volt dat is volgensmij geen probleem
ik heb de voeding bekeken en het is geen 560watt op 12 volt
maar 560watt totaal
maar hij levert zo'n 370watt op 12 volt
ik heb er nu een 100watt zelfbouw sub op zitten van 4ohm (6.5inch) de versterker kan hem ook niet eens aan op hoog volume
de 6.5 inch sub heeft een flinke excursie zo'n 18 mm (door te meten met een spiegeltje op de cone te plakken en een lazer lampje erop richten en dan op de muur meten)
ik heb geen modelnummer van de sub het is een losse 4 ohm sub met een zelfbouw gesloten kast
zit geen stikkertje erop.
hij is doorgemeten door een expert om de t/s patrameters te krijgen
er staat alleen daiton audio op de achterkant er heeft wel een stikker gezeten zo te zien

Om de voeding uit te sluiten (merk en type zouden wel handig zijn, er is veel vaag spul in omloop dat de specs niet haalt!), kun je eens een flinke elco over de 12V lijn hangen. 4700u of meer zou ik denken.

Type van de versterker is ook handig. Ik neem aan dat hij gewoon 4 ohm aankan en er ook geen andere valkuilen zijn, maar controleren is altijd beter.

Protectie kan vanwege teveel Vdc op de uitgang, zal wel een kanaal stuk zijn. Is het een mono of meerkanaals versterker? Type van de Kenwood?

Computervoedingen moet je gebruiken voor computers en niet voor andere zaken. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dus ongeschikt.
Verder zijn autoversterkers gemaakt om op een accu te draaien.
Nu kan een accu door zijn lage impedantie zonder enig probleem enorme stromen leveren. Een computervoeding kan daar niet aan tippen omdat die hier gewoon niet voor ontworpen is.

De kans is groot dat je voeding gewoon naar knoppen is. Condensatoren defect door de langdurig gote pulserende uitgangstromen die zo'n audioversterker van de voeding vraagt. Spanning stort even in en je hebt clippende uitgangs transistoren. Meet de voedingspanning met een scoop.

In een auto versterker zit vaak een upconverter om de 12 volt omhoog te brengen naar een veel hogere spanning. Een eindversterker op 12 volt kan geen 500 wat in 4 Ohm maken. Dat kan alleen op een veel hogere spanning. Grote kans dat door een rommelige voedingspanning uit veiligheid de upconverter er mee stopt.

Kortom er kunnen diverse redenen zijn waardoor je versterker er meestopt. De hoofd reden is dat de combi van een computervoeding en een autoversterker gewoon een slecht idee is. Beter is gewoon een audio versterker met bijbehorende netvoeding te bouwen of kopen.

Misschien werkt het spul goed als je een autoaccu parallel aan de voeding zet. Maar dan eerst repareren. Gezien het feit dat het een paar maanden goed heeft gewerkt en nu niet meer is er vrijwel zeker iets stuk in je systeem.

Loop de bekabeling eens na.
Een auto met draaiende motor levert 14V aan het boordnet.

De SMPS levert je versterker maar 12V. Dat staat voor een auto bijna gelijk aan een lege accu. Als je dan te dunne bekabeling gebruikt, of de verbinding tussen voeding en versterker zit net wat los, is het voldoende om een versterker in de beveiliging te laten vallen.