Aristona AR2200 receiver geen stereo ontvangst

Ik heb een oud beestje staan wat me leuk lijkt om te repareren.
Hij heeft een paar kleine problemen. Eentje ervan is dat de tuner wel ontvangst heeft, maar de stereo LED niet gaat branden.

De volgende dingen vallen me daarbij op:
- de signaalsterktemeter gaat gelijk naar rechts (vol signaal) en blijft daar. Dat lijkt me niet OK. Op MW en LW werkt de signaalsterktemeter wel zoals het hoort.
- De led is wel OK, maar brandt alleen heel soms als ik direct na het aanzetten voorbij een zender kom. Na een halve minuut aangestaan te hebben, brandt hij nooit meer.
- Tuner schakelt ook niet naar stereo over (mono knop heb ik al schoongemaakt ;))
- FM mute knop werkt ook niet
- AFC werkt wel.

Hoe kan ik hiermee aan de gang? Ik heb helaas geen schema's kunnen vinden. De Loewe TA 4000 oftewel SX6772 en wat Philips apparaten zijn zo'n beetje gelijk, maar ook daarvan heb ik geen schema kunnen vinden.

Ik heb diverse multimeters, een oscilloscoop en een frequentieteller tot mijn beschikking, maar geen FM oscillator. Waar begin ik met zoeken?

dit is meestal een verlopen condensator in een trimspoel, een heel klein beetje stellen is meestal genoeg.. komt vaak genoeg hier voorbij, zoek maar eens.

andere problemen bij dit spul komen niet zeldzaam door uitgedroogde elco's, vooral de kleine doen dit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 11 april 2017 21:20:34 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Ik vermoed de FM detector die er naast staat. Kan je een duidelijke foto plaatsen?

Telefoonfoto, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Anders zal ik morgen met de "echte" camera een nieuwe poging wagen.

De aansluiting van de antenne zit links onder de draaicondensator, maar volgens mij zit de stereodecoder op het bord bovenin de foto (de uPC1021c)

[Bericht gewijzigd door Semtexx op dinsdag 11 april 2017 22:20:05 (35%)

RAAF12

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 11 april 2017 23:35:35 (100%)

RAAF12

Golden Member

IC nummers zijn niet goed te lezen NEC UPD1020C,LG (?) 4402? OK
edit radio receiver kit http://www.ebay.co.uk/itm/NEC-UPC1021C-Radio-Receiver-CKT-DIP14-UPC102…
Waar gaat de draad van de stereo lamp naartoe?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 11 april 2017 23:47:28 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Die 4402 is geen LG (dat bestond toen nog niet; het is ook geen Goldstar).

Schema's zijn inderdaad onvindbaar, hij lijkt ook niet op de andere door Philips ingekochte modellen uit die tijd. Fabrikaat onbekend (als je zin hebt kun je eens kijken of er op de print en/of op de trafo codenummers staan, ik kan alleen niet garanderen dat ik daar dan weer de OEM bij kan vinden maar niet geschoten is altijd mis).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ingekocht Oosters spul. Opbouw ziet eruit als Sanyo en de goedkopere Pioneer uit die tijd.

maartenbakker

Golden Member

Philips deed destijds vaak zaken met Aimor en Foster, maar daar komt deze niet vandaan. Sanyo lijkt me ook uitgesloten want dan zou hij tsjokvol zitten met hun eigen IC's (nu alleen de eindtrap gok ik maar die gebruikte iedereen toen), Pioneer zou kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ik herken het symbool niet op dat 4402 IC als het geen LG is. Kan de FM MF versterker niet vinden, dat 4402 IC is waarschijnlijk de detector als de stereolamp draad daar niet in de buurt zit. Wat voor soort detector zit erin, al quadrature of gewone met met S curve. Moet te meten zijn. Voordat je aan spoelen gaat draaien kan je alvast wat rondprikken met de scope oa. op zoek naar de pilottone van 19kHz. En als je scope goed genoeg is de MF output van 10.7 MHz.
4402 IC, moet toch te vinden zijn.....Ik moet nu slapen, zzzzz morgen verder

was het geen national/panasonic? heb iig meer van dergelijk spul van philips uit eind 70's begin 80's gezien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze receiver is ook uitgebracht onder Erres, ik dacht HiFi Project 4000 ofzoiets.

Op 12 april 2017 08:46:02 schreef Twan1983:
Deze receiver is ook uitgebracht onder Erres, ik dacht HiFi Project 4000 ofzoiets.

Klopt, ook daar kan ik geen schema van vinden. Wie een tip daarvoor heeft is altijd welkom.

In welke orde van grootte (qua signaalsterkte P-P) zit de piloottoon ongeveer? mV bereik?

Qua bandbreedte moet de scoop die 10,7 MHz ook wel halen. Maar wat is de MF output en wat kan ik daaraan meten? (Sorry, tuners heb ik weinig kaas van gegeten)

Vanmiddag maak ik nog wat betere foto's. Ik zal dan ook kijken naar de codenummers op de trafo en de print.

Volgens mij is die chip met opschrift 4402 deze:

http://www.ebay.com/itm/KB4402-Original-Samsung-16P-DIP-IC-2-pcs-/2910…

Consolidated Electronics, later Samsung?

ULN2289A is vergelijkbaar, NTE788 en nog een paar ook, als ik Google mag geloven.

maartenbakker

Golden Member

Consolidated electronics is de ebay-verkoper zo te zien. Logo lijkt niet op Samsnug maar die kunnen natuurlijk wel het een of ander overgenomen hebben.

Als de equivalenten die daar staan kloppen, is de LA1230 een goede kanshebber om het datablad van te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb hier een print wat er wel iets op lijkt van een philips of Erris van een sloop apparaat, Daar zit een HA1137 op die plaats

Ik heb wat betere foto's bijgevoegd. Daarop staan onder andere ook de nummers van die op de printen staan. Op de trafo kan ik geen nummers ontdekken.

Ik heb hier nog een sloopprint van een Scott R306 liggen, daar zit ook een HA1137 op. Alleen was die tuner ook niet OK, dus eigenlijk zie ik het niet zo zitten om die componenten te proberen. Die had een veldsterktemeter die niet uitsloeg, en een stereo LEDje dat altijd brandde.

Ik ga eens beginnen met meten aan de hand van een datasheet van een van de compatibele FM IC's, de elcootjes vervangen, en de twee ICs in een voetje te plaatsen.
Misschien dat het de zoektocht wat makkelijker maakt.

RAAF12

Golden Member

Die spoel naast het 4402 IC lijkt mij een type voor een quadrature detector. Zit er aan de onderzijde ook een gat in de print om de spoel te kunnen afregelen, 2 afregelmogelijkheden? Dan is het een luxere versie :-). Je hebt nog niet gemeld waar de draad van de stereolamp naartoe gaat......
Op het stereo IC met 100k in serie met de scope en 1:10 probe meten. Die 19kHz zal 100mV ofzo zijn.

Op 12 april 2017 18:33:22 schreef RAAF12:
Die spoel naast het 4402 IC lijkt mij een type voor een quadrature detector. Zit er aan de onderzijde ook een gat in de print om de spoel te kunnen afregelen, 2 afregelmogelijkheden? Dan is het een luxere versie :-). Je hebt nog niet gemeld waar de draad van de stereolamp naartoe gaat......
Op het stereo IC met 100k in serie met de scope en 1:10 probe meten. Die 19kHz zal 100mV ofzo zijn.

Je hebt gelijk. En me daarmee ook verder geholpen. De LED gaat naar een LA3350. Volgens Google is dat de stereo decoder. Die heb ik niet op de foto gezet. Daaromheen zitten een paar 0,47 uF elcootjes. Aangezien het van die hele kleintjes zijn, die minstens 35 jaar oud zijn, ga ik die eerst vervangen.

De quadrature detector heeft aan de onderkant in de print ook een gat.
Het volgende viel me nog op, bij het voor het eerst aanzetten vandaag heeft de stereo led ongeveer 1,5 minuut zijn werk gedaan. Daarna heeft hij compleet niet meer gebrand, ook niet bij het passeren van dezelfde zenders.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op woensdag 12 april 2017 19:19:39 (13%)

RAAF12

Golden Member

Kan kloppen kalte spray en een fohn erbij zo vind je snel de lekke elco. Kan zijn dat als je de tuner in de zon zet dat de stereolamp gewoon blijft branden!

RAAF: bedankt voor je hulp! Het probleem is boven (en opgelost), mede dankzij je hulp. Naast de stereodecoder zit een potmeter. Deze was verrot -hij draaide wel erg licht ook.- Potmeter vervangen, en daarmee stel je blijkbaar het omschakelpunt mono/stereo in. Op het gehoor zo goed mogelijk afgesteld, en nu doet de LED het goed, en je hoort ook duidelijk het verschil mono/stereo.

Ook een paar van de kleine elcootjes vervangen. De ESR van die 0,47 uF exemplaren varieerde van 22 ohm tot 146 ohm. Dat was dus ook niet helemaal fris.

Volgende probleem is dat de veldsterktemeter gelijk naar rechts vliegt op FM, en daar blijft. Hij werkt dus niet. Hetzelfde geldt voor de muting, en de AFC (in tegenstelling tot wat ik eerder meldde)

En een enorm lawaaiige brugcel zit er ook nog in. Dus dat is de daaropvolgende Baustelle.

RAAF12

Golden Member

Die instelling komt vrij kritisch als er iets verlopen is rond het detector IC dan knalt de sterktemeter in de hoek. Opnieuw afregelen en als dat niet lukt is er iets in waarde verlopen. Hierboven stonden al wat hints naar een gelijksoortig IC.
Die HA van Harris was een paar duppies te duur waarschijnlijk, ik gok op die andere kan je checken aan de pin-out op het schema. De meterdraden gaan er naartoe. Mocht de spoel ontregeld zijn dan een goed passende trimsleutel gebruiken van plastic of van hardhout iets zelf maken. Het kerntje is bros en zit waarschijnlijk ook goed vast het breekt gemakkelijk.

maartenbakker

Golden Member

HA zal wel van Hitachi zijn. Het is vrij gebruikelijk dat er van dit soort standaard-IC's tot wel 10 second sources zijn.

@Semtexx: bedankt voor de nummertjes. Ik herken ze niet onmiddelijk als horend bij een bepaalde fabrikant dus dat zal wel een kwestie van geduld worden. Ik sla ze op en kan ze hopelijk een keer matchen aan Japanse docu of exemplaren. Zou ik misschien nog wel je typeplaatje erbij mogen? Was ik vergeten te vragen. Dat gebruik ik als zoeksleutel in m'n archief en bevestigt ook dat hij dezelfde herkomst heeft als andere van hetzelfde type (de letters voor het serienummer geven dat aan).

Ik ben geen heel grote held in FM-ontvangers, maar AFC-problemen willen nog wel eens op het AFC-spoeltje terug te voeren zijn. Welk spoeltje dat is zou uit de databladen van de IC's moeten blijken, met een beetje geluk. Het kan zomaar dat de meter zijn signaal daar ook uit de buurt haalt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 april 2017 23:51:55 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."