Heeft er iemand een schema van een klasse D versterker.
niet zo een in een chip maar gewoon met componenten

kijk hier maar ff, zitten wel een paar leuke links bij.

edit:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12426

Sorry was het linkje vergeten :-P

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

ben al een redelijke tyd hier aant zoeken en op google enzo

thanx

Ik zit nu op school, maar als ik straks thuis ben zal ik ff mijn schema erop zetten. Zitten geen ICs in, de geluidskwaliteit is niet het allerbeste, maar het kan het zeker wel opnemen tegen mijn gewone stereo.(een luxe Aristona uit 1970 of zo) Het vermogen is niet al te hoog, maar bij een voedingsspanning van 20V kan je een signaal met een amplitude van 12V erop krijgen.
Als het goed is kan de voeding tot ongever 40V oplopen, dus dan heb je 24V, wat al redelijk wat is.

euhm zweetvoetje is klasse d niet in en uitschakelien van de voedingsspanning naargelang nodig? hoe kan je dan zitten met een spanning van 40V maar een signaal van maar 24V?

De modulatie is niet volledig, bij volledige modulatie zou het inderdaad 40V zijn, en er is nog een weerstand van 2 Ohm in ht HF filter, dat houdt ook nog weer eens 1/3 van de totale spanning weg, bij 4Ohm belasting.
Daarbij komt nog dat ik een dubbele eindtrap erop heb (zoals meestal trouwens), en dan is er dus een top-top spanning van 80V, en voor het audiosignaal een top-top van 48V, maar om het vermogen te berekenen geld maar de helft.

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]

Hoort die filterweerstand niet zo klein mogelijk te zijn ? (Demping ed) of telt dat niet mee bij klasse D ?!

Die moet inderdaad zo klein mogelijk zijn, maar ik heb eigenlijk te dun draad voor mijn spoelen gebruikt. Ik kan ze wel wer opnieuw maken, maar daar ben ik te lui voor.

gebruik echte kerntjes dan gaat je R ook al naar beneden en HF-litze (kan je zelf maken blijkbaar)

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]

hèhè, eindelijk vrij. :D
Hier is het schema van mijn versterker, de kwaliteit is niet al te hoog, maar voor een gitaarversterker (waar ik het voor wil gebruiken) is het wel de moeite waard.\
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Scan…
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Scannen.jpg
Ik heb de eindversterker maar één maal getekend, maar die moet er dus eigenlijk nog een keer gespiegeld aan de andere kant bij. De ene versterkt het A-signaal, de andere het geïnverteerde B-signaal.
De instelpotmeters moeten zo ingesteld worden, dat er in rust geen spanning over de luidspreker staat, wat neerkomt op een modulatie van ongeveer 50%.
Ik heb de vervorming niet gemeten, maar deze zal denk ik niet al te laag liggen (ook niet al te hoog). Dat komt doordat mijn getransistoriseerde comperator gewoon niet zo precies werkt als een kwaliteits-IC. Maar toch vond ik het geluid beter dan verwacht.

MMM waarom die 1µF op de gate van je FETs ? niet rechtstreeks een totem-pole drivertje erop

Tss en weeral die gare zaagtandgenerator :P

Wel leuk bedacht anders, ik zou veel te lui zijn om zoiets te tekenen

Nee, deze keer niet die halve gare zaagtandgenerator, deze vervormt minder, deze is zonder diode die in één keer de condensator ontlaad. Deze heeft amplitude van ongeveer 1V. Het is misschien wel niet helemaal een perfecte DRIEHOEK, maar doordat de vervorming tijdens het opgaande deel hetzelfde is, als tijdens het neergaande deel, heffen deze twee soorten vervorming elkaar precies op (ookal is de vervorming zo groot, dat dit waarschijnlijk niet te merken zou zijn op het eindsignaal).
Ik kwam eropuit dat de vervorming ongeveer 5% of zo van de spanning is,(moeilijk te meten doordat die spoelen en condensatoren een beetje naringelen:( )
dat is dan toch een vervorming van 0.05^2 is 0.25%, ik neem aan tenminste dat je da zo moet berekenen.
En o ja, die 1uF is er voor dat die FETs geen overspanning krijgen. Ze mogen niet meer dan 20V GS hebben, dus heb ik deze schakeling met diodes en zo gemaakt. Dan wordt het nooit meer dan 10V. Nu kan je de voeding ook zonder al te veel problemen op 30 of 40 V instellen (denk ik). En het werkt best, dus ik ga het niet veranderen.

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op ]

Een nettere zaagtandgenerator zou toch al veel doen ? en een fet driver ? .. dan heb je al veel vervorming weggewerkt

waarom doe je 0.05² ?! Volg ik even niet

Trouwens die Ctjes op je FETs kan je beter vervangen door zenerdiodes dan (alhoewel die ook ruisen) maar een FET driver met een goede dode tijd is nog altijd het beste

Een negatieve spanning op de gate is niet erg! dan gaat hij helemaal in sper (bij N-ch)

bedankt zweetvoetje
maar zijn der mis nog andere schema's
deze bevatten zoveel componenten
volges de leerkracht moet het lukken met een opamp
2 transistoren en 2 mosfets :s

grtz

mmmm 1 bipolaire transistor, 1 opamp, 1 zener, 4 weerstanden, 2 mosfets

En nog wat klein grut dat ik vergeet

heb je daar mis een schema van?

Eventjes tekenen

mm het is net iets meer, ff geen rekening gehouden dat de C voor de zaagtand ook ontladen moet worden...
komt nog opampje bij dan, ook goed ?

Op 15 september 2004 19:36:27 schreef Evil Aedolon:
Een nettere zaagtandgenerator zou toch al veel doen ? en een fet driver ? .. dan heb je al veel vervorming weggewerkt

waarom doe je 0.05² ?! Volg ik even niet

Trouwens die Ctjes op je FETs kan je beter vervangen door zenerdiodes dan (alhoewel die ook ruisen) maar een FET driver met een goede dode tijd is nog altijd het beste

Een negatieve spanning op de gate is niet erg! dan gaat hij helemaal in sper (bij N-ch)

Die kwadraat is toch nodig, omdat de vervorming in spanning gemeten is, en omdat het om het vervormde vermogen gaat (dat lijkt mij tenminste logisch), leek het mij nodig om er maar een kwadraatje in te zetten. Ik weet niet of er altijd in vermogen wordt gerekend.

Ik denk dat je iig twee opamps nodig heb, maar dan zal het wel goed te doen zijn, het kan in ieder geval vrij simpel, maar omdat ik alles met transistoren wou wordt het vrij ingewikkeld.
Maar het teken van dat schema laat ik maar aan EA over :)

Vervorming wordt meestal uitgedrukt in procenten van de spanning, niet in procenten van het vermogen... Eigenlijk zou een aanduiding in dB zinvoller zijn.

Overigens kan je zelf redelijk eenvoudig de vervorming meten met een PC en wat software: met Rightmark Audio Analyzer bijvoorbeeld. Je kan ook gewoon een sinus genereren in een wave editor, die als ingangssignaal voor de versterker gebruiken, het uitgangssignaal van de versterker aan de line-in voeden (via spanningsdeler uiteraard) en opnemen. Het opgenomen signaal stuur je dan door een spectrum analyzer (zit standaard in de soundforge), en je ziet perfect het spectrum van je THD+N :)

Uiteraard niet vergeten de THD van je geluidskaart na te meten, die is soms niet om van naar huis te schrijven...

K
Dat is dan wel makkelijk, dan zou het id 5% of zo zijn, maar ik kan het niet goed meten, want ik kan niet tegelijkertijd de spanning over de luidspreker, en de bronspanning meten met mn scoop (ik heb dus een dubbele eindtrap, waardoor de spanning over de luidspreker niet ten opzichte van de aarde veranderd), maar ik bedenk net dat het toch wel vrij makkelijk kan, dus is dat misschien wel leuk om s te doen. Ik heb alleen geen signaalgever (moet ik nog s bouwen), dus ik doe het meestal met muziek, wat natuurlijk wat lastiger meten is.
Komt er trouwens nog iemand met dat schema???
Ik ben niet te beroerd om dat zelf te doen, maar als anderen er al mee bezig zijn, dan is het natuurlijk nutteloos.

Dat schema met de opamps ? Ja hoor ik zal het wel tekenen vandaag, ff splan openen en om het half uur een componentje plaatsen.

om het half uur
precies toch een groot schema ;)
heeft er nog iemand schema's
kzou er een moeten hebben tegen dinsdag:(
thx

Net terug van de afrekening... ja ik heb zo af en toe half uurtjes van een uur of 12.

Ik teken verder hoor maar echt moeilijk is het niet dat kan jij ook uit je duim zuigen !