Niet de juiste potmeter in bezit. Is dat aan te passen?

Hallo iedereen,

Ik zal me eerst ff netjes voorstellen.
Mijn naam is Raymond, 45 jaar (jong :D).
En ik kom uit het uiterste zuiden van Limburg, sorry. haha.

Ik kom uit de ICT wereld, maar ben sinds 3 maanden bezig met elektronica.
Als kind was ik al hiermee bezig, maar ik heb nu de tijd om me hier verder in te verdiepen. Met name i.c.m. de bekende Raspberry Pi, en de Arduino development boards. Maar ik moet nog véél leren. Dus alvast mijn excuses als ik domme vragen stel. Helaas heb ik geen bekenden die hier ook verstand van hebben, dus ik moet alles alleen en via het www uitzoeken. Snik.

Nu de eigenlijke vraag. Ik heb een DC-DC upper/stepper voor mijn Arduino. Nu wil ik deze in een vaste behuizing plaatsen. En tevens diverse connectoren aan de in- en ouput zijde maken, zodat ik meer keuze heb. En ook niet steeds aan het hannesen ben met kabeltjes en de voltmeter kabeltjes. Aangezien op het boardje een kleine instelpotmeter zit, wil ik dit graag ook regelen via een aparte potmeter op de behuizing. Nu is de waarde van de instelpotmeter op het boardje 2M Ohm. Maar de hoogste waarde wat ik bezit is maar 5K Ohm. Nu weet ik dat je normale weerstanden in serie kunt schakelen, om zo eventueel toch de juiste waarde te verkrijgen. En nu komt ie.... Kan dit ook met een potmeter??

Alvast hartelijk dank voor het lezen van deze 'stomme' vraag.

Met vriendelijke groet,

Rayymond

Die potmeter van 2M is niet voor niks zo hoogohmig. Die kan je niet zomaar vervangen door 5k. En potmeters in serie zetten gaat helemaal niet lukken.
Kan je niet een opening in de behuizing maken waardoor je de potmeter kan bereiken met een schroevendraaiertje?

Hugo Welther

Moderator

Domme vragen zijn degene die niet gesteld worden.
Zomaar de potmeter uitwisselen zou ik niet doen zonder het schema te kennen. Er kan te veel stroom gaan lopen bijvoorbeeld.

Weerstanden in serie met een potmeter kan wel maar het regelbereik wordt wel heel klein ten opzichte van die oorspronkelijke 2M ohm.

Klopt die waarde wel? 2 mega ohm = 2.000.000 ohm in een voeding als instel regelaar?
Ik heb zelf ook zo'n soort buck/boost printje liggen en de instel potmeter is maar 10k. "103" als opdruk.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 28 april 2017 15:00:22 (12%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik weet niet wat een upper/stepper is.

Een step up DCDC converter?

De truuk voor instelbare spanningsregelaars is dat er een spanningsdeler op de uitgang zit die een zogenaamde feedback spanning maakt. De regelchip zorgt dat de feedback spanning een specifieke waarde krijgt.

STEL (met makkelijk reken getallen):

je hebt een 4k/1k spanningsdeler. Als de feedback spanning op 1V geregeld wordt, dan zal de uitgangsspanning 5V moeten worden.

Maak je de 4k weerstand nu 9k, dan wordt de uitgangsspaning 10V.

Op die plek monteren ze dus die potmeter.

Als jou regelaar tot zeg 24V kan gaan, en de spanning die de regelchip wil zien is 0.6V, dan hebben ze ongeveer 200k op je bordje gesoldeerd op de plek waar ik net voor het makkelijke rekenen 1k voorstelde. Dus zomaar veranderen is niet altijd toegestaan.

Verder is het "raar" dat die waarde zo enorm hoog is. Ik zou eerder verwachten dat er een 10k of misschien 100k in zou zitten, maar niet 1 of 2M.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 april 2017 14:53:02 schreef KlaasZ:
Die potmeter van 2M is niet voor niks zo hoogohmig. Die kan je niet zomaar vervangen door 5k. En potmeters in serie zetten gaat helemaal niet lukken.
Kan je niet een opening in de behuizing maken waardoor je de potmeter kan bereiken met een schroevendraaiertje?

Bedankt voor de snelle reactie KlaasZ!!

Dat potmeters niet in serie geschakeld kunnen worden, wist ik.
Maar ik dacht misschien door normale koolfilm weerstanden te gebruiken, het wel kon. Maar dat is dus geen optie. Ik dacht het ook niet, maar wist het niet zeker.

Mijn vrouw is weg, en heeft de pinpas mee. Anders zou ik verder kunnen met het projectje, haha. Dan wacht ik maar tot morgen, dat ga ik wel ff een 2M Ohm potmeter kopen. Via een gaatje in de behuizing was eerst ook mijn eerste gedachte. Maar dat wordt een gepriegel denk ik, met zo'n klein schroefje. Dan wil ik het wel meteen goed doen... tenminste zo goed als ik momenteel kan, lol.

Op 28 april 2017 14:57:07 schreef Hugo Welther:
Domme vragen zijn degene die niet gesteld worden.
Zomaar de potmeter uitwisselen zou ik niet doen zonder het schema te kennen. Er kan te veel stroom gaan lopen bijvoorbeeld.

Weerstanden in serie met een potmeter kan wel maar het regelbereik wordt wel heel klein ten opzichte van die oorspronkelijke 2M ohm.

Klopt die waarde wel? 2 mega ohm = 2.000.000 ohm in een voeding als instel regelaar?
Ik heb zelf ook zo'n soort buck/boost printje liggen en de instel potmeter is maar 10k. "103" als opdruk.

Hugo ook bedankt voor de snelle reactie!
Dat is me nog nooit overkomen op een forum, haha. Nice...

Volgens mij klopt de waarde wel.
Ik zal ff een voorbeeld posten, met de specs.

https://www.martoparts.nl/Files/2/63000/63257/ProductPhotos/MaxContent/319971745.jpg

DC-DC Instelbare step-up en step-down module met XL6009 chip.

Omschrijving:
Ongeacht de ingevoerde spanning, kunt u deze module afregelen op de door u gewenste waarde.
Is de invoerspanning lager, dan werkt de module als step-up. Is de ingevoerde spanning hoger, dan wordt de module step-down. U hoeft dus maar één keer de uitgangspanning in te stellen.

De ingebouwde 4A MOSFET Schakelt met een efficiëntie tot wel 94%; (LM2577 stroom is 3A)
Hoge schakelfrequentie van 400KHz, de ripple is kleiner, afmetingen zijn kleiner. (De LM2577 Heeft een frequentie van 50KHz)
Specificaties:
Modelspecificatie: DSN6000AUD automatische module
Module-eigenschappen: Non-isolated boost (BOOST)
Gelijkrichter: Non-Synchronous gelijkrichter
Ingangsspanning bereik: 3.8V - 32V
Uitgangsspanning bereik: 1.25V - 35V
ingangsstroom:3A ( max ), no-load 18mA (5V input, 8V output, no-load is minder dan 18mA. Hoe hoger de spanning, hoe groter de load stroom)
Omzettings-efficiëntie: <94%
Schakelfrequentie: 400KHz
Uitgangs-ripple: 50mV (hoe hoger de spanning, des te groter de stroom evenals de ripple)
Load-regulatie: ± 0.5%
Voltageregulatie: ± 0.5%
Werktemperatuur: -40 - +85
Afmetingen: 48 mm x 25 mm x 14 mm (lxbxh

Hensz

Golden Member

En inderdaad: opdruk 103. Zal dus ook hier een 10k-potmeter zijn.
Misschien te vervangen door een 5k en anders door 5k en een 5k weerstand in serie, afhankelijk waar je het regelbereik wilt hebben.

[Bericht gewijzigd door Hensz op vrijdag 28 april 2017 15:55:34 (51%)

Don't Panic!

Op 28 april 2017 15:54:40 schreef Hensz:
En inderdaad: opdruk 103. Zal dus ook hier een 10k-potmeter zijn.
Misschien te vervangen door een 5k en anders door 5k en een 5k weerstand in serie, afhankelijk waar je het regelbereik wilt hebben.

Bedankt voor de reactie Hensz.

Het zou best kunnen. Ik denk input max 12V, en output max 20V. Ik wil me sowieso op korte termijn een labvoeding gaan aanschaffen, voor andere zaken.

Ik heb de datasheet opgezocht, daar stond dit in vermeld...

Electrical Characteristics
Standard Resistance Range
......................10 ohms to 2 megohms
(see standard resistance table)
Resistance Tolerance ...........±10 % std.
(tighter tolerance available)
Absolute Minimum Resistance
........................... 1 % or 2 ohms max.
(whichever is greater)
Contact Resistance Variation
........................ 1.0 % or 3 ohms max.
(whichever is greater)
Adjustability
Voltage .................................. ±0.01 %
Resistance ............................ ±0.05 %
Resolution ................................... Infinite
Insulation Resistance ...............500 vdc.
1,000 megohms min.
Dielectric Strength
Sea Level................................ 900 vac
70,000 Feet............................ 350 vac
Effective Travel .................25 turns nom

De instelpotmeter op die foto is 10 Kohm, 103 = 10 met 3 nullen = 10.000 ohm.

Op 28 april 2017 15:58:58 schreef microdwl:
De instelpotmeter op die foto is 10 Kohm, 103 = 10 met 3 nullen = 10.000 ohm.

Bedankt Microdwl.

Dit komt me inderdaad bekend voor, 103 = 10 met 3 nullen.

Ik heb op google gezocht op de term: bochen 3296, dat staat er namelijk op. Lol. Excuses dan. Weer wat geleerd!! :D

P.s. als ik een 5K weerstand in serie schakel, zoals Hensz zei, maakt het dan wat uit aan welk "pootje" ik deze soldeer?

Thevel

Golden Member

Dit schema vond ik op het WWW, bijna zeker dat het van de module is.
Waarschijnlijk is R1 3,3kΩ
Als je parallel over R1 een weerstand van 3,3kΩ soldeert dan heb je met de 5kΩ potmeter hetzelfde regel bereik.

Op 28 april 2017 16:37:36 schreef Thevel:
[bijlage]Dit schema vond ik op het WWW, bijna zeker dat het van de module is.
Waarschijnlijk is R1 3,3kΩ
Als je parallel over R1 een weerstand van 3,3kΩ soldeert dan heb je met de 5kΩ potmeter hetzelfde regel bereik.

Helemaal te gek Thevel!!
Mijn dank is groot!! :D

Na het avondeten ga ik het eens ff nakijken, en proberen.
Uiteraard zal ik mijn bevindingen posten.
Maar ik denk dat dat wel goed zal komen.

Nogmaals hartelijk dank voor je inzet!

Thevel

Golden Member

Meet de weerstand voor de zekerheid met een ohmmeter even na of kijk of er een waarde op staat.

Gewoon pootje 5 van de XL6009 volgen, dan kom je vanzelf bij de weerstand.

Op 28 april 2017 16:43:16 schreef SoDamnInsane:
[...]

Helemaal te gek Thevel!!
Mijn dank is groot!! :D

Na het avondeten ga ik het eens ff nakijken, en proberen.
Uiteraard zal ik mijn bevindingen posten.
Maar ik denk dat dat wel goed zal komen.

Nogmaals hartelijk dank voor je inzet!

P.s.

Sorry, maar met:"Parallel over R1", bedoel je dit?
Of zit ik verkeerd?

Thevel

Golden Member

Ja, op die manier.

Edit/
Eerder melde ik dat de weerstand 3,3kΩ zal zijn, maar het is waarschijnlijk veel lager, 370Ω als ik het goed berekend heb.
Je kan dan een weerstandje van 390Ω parallel zetten.

De vraag is: Wat wil je van die module? Origineel kan ie iets van 1.2-24V, als je daar nu een 5k pot in steekt, dan zal ie 1.2-12V kunnen. Misschien is dat al voldoende?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 april 2017 16:50:18 schreef Thevel:
Ja, op die manier.

Edit/
Eerder melde ik dat de weerstand 3,3kΩ zal zijn, maar het is waarschijnlijk veel lager, 370Ω als ik het goed berekend heb.
Je kan dan een weerstandje van 390Ω parallel zetten.

Hartelijk dank!!
Ik laat strakjes iets weten.

Groetjes,

Raymond

Hier staat een datasheet met de berekening van de spanningsdeler.
https://www.pollin.de/shop/downloads/D351434D.PDF

groeten.
Etienne

Op 28 april 2017 14:48:10 schreef SoDamnInsane:
...uiterste zuiden van Limburg, sorry. haha.

Oei, minderwaardigheidscomplex?

Ik begrijp dat je die converter wilt gebruiken als een soort labvoeding bij RPi en Arduino projecten? In dat geval zou ik zeggen: stel de module gewoon vast in op 5V. Desnoods pak je een 2e die op 3v3 staat. Het is geen labvoeding, je hebt geen stroombegrenzing. Wil je dat wel, koop dan een eenvoudige, echte labvoeding, daar heb je veel meer plezier van.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

of bouw er zelf een, vaak niet goedkoper, wel leuker...