Beste,

Ben met een Denon Avr2312 bezig
Maar deze Receiver heeft een probleem,het display deed het niet meer. Dacht op zich dat het een simpele oplossing zou zijn, maar na wat meten en slechte solderingen door solderen op de voeding, blijf ik hangen bij de trafo.
De primaire kant meet namelijk niks als ik ohms meet,secundair wel.
Dus lijkt mij dat de thermal fuse eruit ligt. Kan je deze makkelijk vervangen? of moet ik heel de trafo vervangen
Hopelijk heeft iemand dit al eens meegemaakt of gedaan
Heb namelijk geen idee wat de uitgaande spanningen zijn van de trafo
En er is ook geen service manual te vinden helaas

maak eens een paar foto's van de trafo en post die hier..

Dit staat op de bovenzijde

Zal straks even wat meer foto's maken als ik thuis ben

het lijkt zo'n bando trafo. daar heb je vaak wel een optie tot een beveiliging aan de buitenzijde aanbrengen. dan moet je wel bij de aansluiting kunnen die van de wikkeling naar de beveiliging gaat.

Durf het niet te zeggen,wat voor trafo het is
Maar zit die wikkeling met beveiliging aan de primaire kant??

Heb ook wat meer foto's nu

Nu ik zocht op bando trafo kwam ik dit tegen
Zou dit kunnen werken

https://youtu.be/1xIlqe-P1CM

de dikke rode en gele draden zijn primair zo te zien, of rood en zwart daar zitten op de witte plastic rand net als bij de secundaire zijde de draden die uit de wikkeling afkomstig zijn. daar zou je de primaire wel moeten kunnen meten. daar zal een koperen draad met een ijzeren draad verboden zijn, die in de kern naar een thermische beveiliging gaat van 175 graden.

als je de wikkeldraad op kunt halen en ipv die meegewikkelde beveiliging er 1 aan de buitenzijde van 155 graden zet, dan is de trafo weer bruikbaar.

dan moet de koper band van de rode tape af, daar zit nog wat karton onder en dan de wikkelingen, dus erg voorzichtig doen!

Op de tweede foto zie je in het plastic bij de primaire draden rood en zwart drie draden zitten.
Grote kans dat daar de temp. fuse tussen zit.
Meet eens tussen de twee buitenste draden.

Waarom is de fuse ter ziele gegaan?

@pa3gws daar zat niks tussen dat is de aansluiting van de 3 draden( rood/geel/rood foto3)

Temperatuur zekering (tz) ook gevonden diep verstopt in de trafo, heb ook de aansluiting buitenom de tz. Nu nog een nieuwe tz erin solderen.
155graden en 15amp is dat genoeg of lichter gaan qua graden en 10amp??

Volgens opdruk is 'ie toch 172 graden?
Ik zou wel de trafo even goed in de gaten houden, die is niet voor niks zo heet geworden. Grote kans dat er nog meer om zeep is...

Klopt op de opdruk staat idd 172 graden
Alleen testman zei als je 155 graden neemt kan je de trafo weer gebruiken
Want ik krijg nooit die nieuwe tz op de plek waar de oude zat
Vandaar misschien ook die 20 graden minder, dan de 172graden die er eigenlijk in hoort

Dat kan, maar blijft de vraag waarom de trafo zo heet is geworden...

Denk dat ik de oorzaak wel weet,slechte solderingen in de voeding.
Of te lang op een te hoog vermogen of een combinatie van beide

de trafo wordt doorgaans niet zo heet, maar de beveiliging nekt door tig maal inschakelen met de jaren. vaak zijn die beveiligingen maar 3A wat niet veel is voor in een beetje trafo.

155 graden beveiliging als je hem aan de buitenzijde zou maken, die is veel koeler als de binnenzijde. normaal zat er ook een 120 graden beveiliging in trafo's bij mijn weten. bij die temperaturen kun je ook goed ruiken dat er iets veel te warm is, de hars ga je ruiken.

Temperatuur zekering erin gezet en hij start weer op.
Alleen nog een probleem, als ik het wizard menu of internet radio doe loopt ie vast en slaat hij af. Probeer ik hem dan opnieuw op te starten gaat ie weer uit, zet ik hem op een andere source als de Receiver opstart dan lukt het wel
Denk dat er of nog meer slechte solderingen zijn of de elco's zijn aan vervanging toe in de voeding.

Maar het knutselen aan de trafo is in ieder geval
gelukt

Bedankt alvast voor het meedenken