Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Behringer 2642a mengtafel(tje).
De microfooningang valt soms weg, waarna er alleen wat vervormt 'sterk signaal' doorkomt. Als je dan wat schreewt of tikt op de microfoon keert het signaal weer terug. Waar kan dit op wijzen? Verlopen condensators? Slechte soldering? Slechte bandkabel?
Ik heb het toestel al meerdere keren opengehad, maar ik miszie niets. Meten gaat moeilijk aangezien het probleem niet altijd optreed.

ik neem aan dat je een andere microfoon als eerste hebt geprobeerd?

klinkt eigenlijk ook wel als een missende voedingslijn van de opamp, echter is het terugkomen bij meer geluid dan wel raar. dat het in de micro zelf zit zou ik eerder denken..

Zit zeker niet in de microfoon, reeds met diverse geprobeerd.
Kabel is ook uitgesloten.
Het probleem komt ook regelmatig terug. Ik gebruik de tafel heel weinig (lees 2 keer per jaar).

Drukknopjes en bandkabels van de aansluiting PCB naar de main PCB zijn hoofdverdachte nummer 1. Kan ook een insertiebus zijn die slecht contact maakt.

gezien het weer terugkomen bij hard geluid, kan het haast niets anders als een halfgeleider zijn. dat zul je moeten meten, want de uitvoer vanuit de opamp naar de rest van het mengpaneel kan ook de reden zijn.

De drukknopjes had ik gecontroleerd.... die zijn ok.
Die insertiebus.... verdomme, hoe kon ik die vergeten. Die is in zo een gevallen altijd verdachte nummer 1. Het symptoom lijkt er sterk op.
Ik ga hem overbruggen in een jack, zien wat dat geeft..

Op 2 mei 2017 12:58:31 schreef testman:
gezien het weer terugkomen bij hard geluid, kan het haast niets anders als een halfgeleider zijn. dat zul je moeten meten, want de uitvoer vanuit de opamp naar de rest van het mengpaneel kan ook de reden zijn.

pardon? het is geen TV, maar mijn versterker heeft al een tijdje slechte contacten in de input selector (ik wacht op een prof die ze schoon wil maken, maar die heeft het steeds te druk :))

Maarem oplossing die het weer 2 maanden oplost: Even de mengtafel VOL open sturen, dat er weer flink signaal doorheen gaat. Paar keer de selctor bewegen lost het maar paar uur op. Standje buren ruzie werkt veel beter (gelukkig woon ik vrijstaand!!!

Dat ding heeft toch 8 inputs? Doen ze het allemaal zo slecht dan? Doet een line signaal het ook slecht?

Neen, volgens mij heeft er maar 1 kanaal last. Het eerste.
Lijningang op kanaal 1 heb ik nog niet getest.

[Bericht gewijzigd door staafken op (28%)]

Makkelijk te controleren waar het fout gaat dan, je hebt iig een werkend kanaal ernaast :)

Probleem zat hem dus idd in de insert chassisdelen.
Een paar keer een jack over en weer halen en probleem was opgelost.
Dit nog een keer herhaald met een jack met wat contactspray opgespoten. Voorlopig is dit ok.
Hoe kan ik dit definitief oplossen? Ok, de chassisdelen vervangen, maar dat is het apparaat eigenlijk niet meer waard.
Ik meen vroeger steeds gehoord te hebben dat een jack met de ring en de tip doorverbonden de oplossing was. Echter dit helpt niet als er een laag oxidatie op zit.

Krakende jackpluggen zijn meestal geoxideerd, net als het chassisdeel.
De beste methode om het probleem op te lossen is de jackplug en het chassisdeel te poetsen met koperpoets (Brasso).

De jackplug is makkelijk, gewoon met een doekje. Het chassisdeel is lastiger, maar met een wattenstaafje lukt ook dat.
Na het poetsen de restanten van de Brasso goed verwijderen met ammonia of warm water en goed drogen.

Voor grote 6mm jackpluggen helpt het ook om met een kwastje een heel klein beetje WD-40 erop te smeren, en dan de plug enkele malen insteken en ronddraaien.
(de WD-40 lost de oxydatie op, en brengt een beschermlaagje aan. Voor fijne connectoren is het niet aan te raden.)

Op 3 mei 2017 02:14:31 schreef Arco:
Voor grote 6mm jackpluggen helpt het ook om met een kwastje een heel klein beetje WD-40 erop te smeren, en dan de plug enkele malen insteken en ronddraaien.
(de WD-40 lost de oxydatie op, en brengt een beschermlaagje aan. Voor fijne connectoren is het niet aan te raden.)

wd40 werkt toch isolerend ?

Verrotte schuivers komen ook veel voor, bij C en Alie kun je nieuwe bestellen.

wd40 werkt toch isolerend ?

WD40 verwijderd oxydatie en voorkomt het met een beschermlaagje. Een jackplug heeft voldoende druk om contact te maken door dat dunne laagje...

Vroegahhh, toen men je voor gek verklaarde zodra je over een digitale tafel begon, hadden we dit insertieprobleem heel erg vaak met tafels van Allen en Heath en Soundcraft, welke een bepaald type connector gebruikte. Dezelfde zitten volgens mij ook in je Behringer. Je kunt poetsen wat je wilt, maar probleem komt terug. Wij hadden standaard jackpluggen met kortgesloten tip/ring bij ons of vast in de tafel zitten. Problem solved!

Op 4 mei 2017 00:23:25 schreef DJohnny:
Vroegahhh, toen men je voor gek verklaarde zodra je over een digitale tafel begon, hadden we dit insertieprobleem heel erg vaak met tafels van Allen en Heath en Soundcraft, welke een bepaald type connector gebruikte. Dezelfde zitten volgens mij ook in je Behringer. Je kunt poetsen wat je wilt, maar probleem komt terug. Wij hadden standaard jackpluggen met kortgesloten tip/ring bij ons of vast in de tafel zitten. Problem solved!

Dat hadden we bij Focus ook.

Toch maf, doe dit ook al een heel aantal jaren, en werkelijk nog nooit last van gehad. Zowel bij Behringer, Soundcraft als Crest tafels, werkelijk nog nooit :).

Eerlijk gezegd meer last gehad van loskomende soldeerverbindingen dan brakke inserts (die ik overigens op de digitale tafels nog steeds af en toe mis).

Op 4 mei 2017 00:23:25 schreef DJohnny:
Wij hadden standaard jackpluggen met kortgesloten tip/ring bij ons of vast in de tafel zitten. Problem solved!

Johnny, deze truuk ken ik ook, maar begrijp ik niet goed. Heb je dan geen last van die corrosie? Dat je de corrosie kan weghalen door de jack wat over een weer te halen, dat snap ik. Maar als je hem laat zitten?

Ik overweeg om die insertbus gewoon te overbruggen in de mengtafel. Dan is het definitief opgelost. In al die jaren heb ik ze nog nooit gebruikt.

[Bericht gewijzigd door staafken op (15%)]