Marantz CD-53 'disc' op display (leest geen cd's)

Beste CO'ers,

Ik heb een cd-speler van Marantz (de CD-53) die geen cd's leest, dwz de laserkop komt omhoog om info van de cd te lezen (heb ik begrepen, correct me if I'm wrong), maar daarna komt er op het display alleen 'disc' te staan. Wat volgens mij overeenkomt met 'no disc' bij andere spelers. Ik heb de laser schoongemaakt met een beetje alcohol aan een wattenstaafje en de geleider ingevet met presizionenfett. Om bij de geleider te kunnen heb ik met de labvoeding de motor met een wormwieltje spanning gegeven waarmee de laserunit over de geleider gaat. Helaas mocht het niet baten en geeft hij nog hetzelfde probleem.

Misschien heeft iemand een idee of een tip? Zou ik een nieuwe laserunit moeten bestellen of denken jullie niet dat het daaraan ligt, misschien moet ik wat zaken meten oid voordat jullie iets erover kunnen zeggen.

Gr. Henk

PS. Gisteren deed hij het opeens weer even:$

Wanneer je laser defect dan gaat dit doorgaans geleidelijk. Vaak wordt gezegd dat de laser defect is omdat men het doorgaans niet weet . Daar hij het weer even deed denk ik eerder dat er wat mis gaat bij het servo gebeuren. Daar zitten ic,s welke goed heet kunnen worden en dus LOS kunnen zitten.
Ken deze speler niet maar klachten als deze komen wel vaker voor.

deze speler heeft een philips cdm12.1 loopwerk. niet het beste loopwerk, maar de cdtafel motor kan ook gammel zijn.

Op 4 mei 2017 23:25:53 schreef testman:
deze speler heeft een philips cdm12.1 loopwerk. niet het beste loopwerk, maar de cdtafel motor kan ook gammel zijn.

Hier wat meer service info waaronder ook hoe je in de servicemode komt.
Heb je misschien wat aan.

MARANTZ CD43 CD53 CD63 SM - page 1-12.pdf

Op 3 mei 2017 16:20:04 schreef Area_Tum:
PS. Gisteren deed hij het opeens weer even:$

Lijkt toch op een zwakke laser. De firma König had ooit een metertje waarmee de output te meten was. Anders: unit vervangen.

Haha, hier staat een player op de plank (alleen om mooi te wezen)

ik heb een cd 67 met hetzelfde probleem. Loopwerk vervangen door een chinees ebay exemplaar en hij deed het weer. Tot ik hem na een half jaar weer aanzette..... zelfde probleem weer. Succes!

Bedankt voor alle reacties! Ik ga er dinsdag naar kijken