Denon DN-F300 kraakt aan één kant (soms)

Ik heb dus een Denon DN-F300 in een kist zitten voor gebruik als pauze muziek speler, of als er iemand eens met een USB stick aan komt zetten i.p.v. een CD. Was vanaf het begin al niet erg onder de indruk, maar het ding heeft nu ook nog eens een probleem gekregen. Dat is dat het linkerkanaal kraakt, soms stopt dat automatisch, en na verloop van tijd begint het weer. Lijkt niet echt met warmte te maken te hebben, maar het komt en gaat, ongeacht hoelang het ding aanstaat.

Dus, apparaat uit flightcase, deksel eraf, uitgang circuit nagelopen en na gesoldeerd, klaar gaan zitten met scope, muziekje erin en wachten tot ie fout gaat om links en rechts te vergelijken. Afijn... 3 weken gespeeld, en na door solderen geen probleem meer, terug in elkaar en in de kist, baf... is ie weer de storing. Ding er weer uit, en waarempel hij werkt weer...

Hij heeft ook een koptelefoon uitgang die op een aparte DAC zit, die heeft dat probleem niet, alleen op de cinch uitgangen. Is er iemand die dit probleem herkend? Moet ik gewoon de condensatoren vervangen in het circuit? Of de DAC (heb ik al). Meten is er niet bij lijkt het, eenmaal op de werkbank doet hij het gewoon :S.

Edit, voor de liefhebber, het hele servicedoc, eerste keer dat ik er voor betaald heb, dus doe je voordeel ermee ;).

als het uitbouwen er invloed op heeft, zou ik denken aan een rot chassisdeel van de output oid. het lijkt iig mechanisch veroorzaakt te worden.

Eens met testman probleem zit ergens in de aansluitingen.

Helemaal met jullie eens, was ook mijn eerste gedachte, echter de aansluitingen zitten goed vast, ook goed gesoldeerd. Er aan wiebelen maakt niet uit (de aansluitingen zitten vast in de flightcase, de kabels naar mengtafel hangen dus niet aan het apparaat, maar aan de flightcase middels een chassisdeel).

Het geluid laat zich omschrijven als een prrr...prrr...prrr..., waarbij het geluid wel herkenbaar is, maar verminkt, maar duidelijk 15 dB minder dan het rechterkanaal (te zien op mengtafel). Het klinkt niet als digitale storing.

als je 2 aparte massa verbindingen hebt naar de mengtafel kan daar ook de reden in liggen. in de speler liggen deze wel aan elkaar.

echter zou ik denken dat je met testen op de werkbank juist de kabel in de flightcase vanuit de speler naar de uitgang op de flightcase niet gebruikt? buiging van de kabel kan al genoeg zijn.

heb je ook al een andere ingang op het mengpaneel geprobeerd? die kan ook gaar zijn, neem aan dat je dezelfde mengtafel ook niet op de werkbank erlangs hebt staan?

Op 4 mei 2017 09:33:23 schreef testman:
neem aan dat je dezelfde mengtafel ook niet op de werkbank erlangs hebt staan?

Dat is inderdaad een punt gebruik je met het testen buiten de flight-case wel een mengtafel?

Mengtafel is het probleem niet, om te beginnen is die inmiddels gewijzigd van een analoge Samson, naar een digitale Soundcraft (waarbij het probleem keurig mee kwam). Maar als ik de kanalen op de mengtafel omwissel, dan wisselt het probleem mee. De kabels van de flightcase naar de mengtafel zijn het probleem ook niet (denk ik). Het zou in theorie natuurlijk nog in de flightcase kunnen zitten. Heb daar een verloopje gemaakt van cinch naar XLR chassis waarbij pin 1 en 3 aan massa zitten en pin 2 aan signaal. Ik zou die vanavond eens om kunnen draaien, kijken of het probleem dan rechts zit i.p.v. links. Het staat allemaal nogal netjes geïnstalleerd, en daarnaast wat lastiger te bereiken, maar had aan het interne kabeltje nog niet gedacht (wel heel technisch de hele speler uit elkaar gehaald natuurlijk :+)

Het geluid is echter dermate vreemd dat een rotte kabelverbinding niet bij me was opgekomen, dat klinkt meestal anders dan dit. Vanavond kan ik misschien even een sampletje opnemen en hier posten.

[Knip]

[Bericht gewijzigd door Antoine op (99%)]

Ik had een gelijkaardig probleem met een Behringer DCX-2496 DSP. Geluid viel op onvoorspelbare momenten bijna weg op een kanaal, in de plaats kwam een soort geritsel met een flard muziek erdoor.

Bleek een flatcable te zijn die slecht contact maakte. Alle connectoren en verbindingen nalopen dus!