Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

rickvanderzwet

Golden Member

Fabrikant: Aisler
Aantal besteld: 102
Afmeting (in millimeters): 12.19mm x 10.67mm
Prijs per stuk (in euro): 0.14 EUR
Verzendkosten (in euro): <inbegrepen in stuksprijs> (PCB Price = Job Fee + Area x Area-usage Fee x Quantity)
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): Beautiful Boards Budget variant. 7 werkdagen (9 dagen).
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 102/102
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): goed

Doel (van de printplaat):
Klein adapter bord voor hulp met prototyping van SMT SOIC8 chipps op een breadboard. Broncode: https://github.com/marsairforce/breakout_boards

Opmerkingen (over bijvoorbeeld het silkscreen of de afwerking):
Is mijn eerste printjob ooit besteld, ziet er netjes uit en werkt ook nog :-)

Foto's (echte thumbnails graag):

PS: Ik had er maar 10 nodig, maar vond het leuk om een keertje een PCB te laten maken. Mocht je behoefte hebben aan een paar van die bordjes laat maar weten (PM).

ritmeester

Golden Member

Prijsverschil tussen PCB Fabrikanten

WAT:
Printplaat 100mm x 100mm - 10 stuks
Verzenden met DHL Express
Koper dikte 2 oz !!
Normaal heb ik altijd blauwe printplaten

Seeed (ingelogd)
PCB kosten: USD 69,69 ( bij deze maakt de kleur blauw of groen niet uit voor de prijs)
DHL Expess: USD 27,40

JLCPCB (ingelogd)
PCB kosten blauw: USD 53,55
PCB kosten groen: USD 18,70
DHL Expess: USD 18,80

Resumerend totaal kosten:
Seeed USD 97,09
JLCPCB USD 37,50 (groen)

In dit geval heb ik dus gekozen voor JLCPCB en de PCB kleur groen.

Wat mij ook opvalt is dat je bij Seeed extreem veel meer moet betalen als je buiten de 100mm x 100mm komt. Bij JLCPCB is dat niet zo. Zij berekenen gewoon het aantal vierkante centimeters of zoiets.

JLCPCB geeft ook keurig een waarschuwing dat 2 oz en blauw niet vaak voorkomt en adviseert dan ook de kleur groen te gebruiken. Dit omdat een plaat vol te krijgen met PCBs 2 oz en blauw wel even kan duren. Netjes !

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Mooi overzicht, ritmeester.
Is dit voor één PCB?

ritmeester

Golden Member

Op 25 juni 2021 19:53:10 schreef rob040:
Mooi overzicht, ritmeester.
Is dit voor één PCB?

Nee, 10 stuks. Bericht is aangepast. Dank.

Merk op dat je bij JLC en die 37 euro verzendkosten al aan het betalen bent voor het gewicht van je PCBs. Dus de printen worden tussen 5 stuks en 10 stuks niet duurder, maar het verzenden wel. Als het echt een prototype is, waar je er max 5 van gaat gebruiken kan je nog een paar euro besparen door voor "5 stuks" te kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Op 23 juni 2021 16:14:43 schreef rickvanderzwet:
Klein adapter bord voor hulp met prototyping van SMT SOIC8 chipps op een breadboard. Broncode: https://github.com/marsairforce/breakout_boards

Tip voor een volgende keer:

Zet de vias niet in de pads. Die slurpen soldeer op waardoor dat pinnetje wat minder soldeer heeft. Gewoon met een spoortje van de pad weg en daar de via zetten.

De eilanden rond de pinnen zitten dicht tegen de rand, daar zijn meestal wat design rules voor. Kan zijn dat dit daaraan voldoet, dat zie je niet op een foto. Bij het frezen wil je niet dat de frees koper raakt en uitsmeert.

Verder zeker mooi, zeker voor een eerste PCB.

Heb je de mousebites en panellisering door de fabrikant laten doen, zelf gemaakt of zat dat al in je PCB-programma? En welk programma heb je gebruikt?

ritmeester

Golden Member

Op 23 juni 2021 16:14:43 schreef rickvanderzwet:
Fabrikant: Aisler
Aantal besteld: 102
...

Ik snap het niet zo goed waarom je hebt gekozen voor deze vorm om te laten maken. Als je ronde hoekjes had dan zou ik het snappen.

Je kunt ook kiezen voor een V-Cut. Hierdoor kun je alle PCB's makkelijk afbreken. Zie onderstaand voorbeeld van een PCB met V-CUT.
(door de donkerblauwe lijnen lopen de V-CUT frees lijnen)

rob040

Golden Member

Nou, is het niet zo dat een V-cut extra geld kost en deze manier niet?

SOIC-8 naar DIP adapter laten maken is trouwens niet zinvol: op Ali zijn ze veel goedkoper:
5.9 cent per stuk/20 stuks...
3.55 cent per stuk/50 stuks...
2.81 cent per stuk/100 stuks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ritmeester

Golden Member

Op 26 juni 2021 20:00:00 schreef Arco:
SOIC-8 naar DIP adapter laten maken is trouwens niet zinvol: op Ali zijn ze veel goedkoper:
5.9 cent per stuk/20 stuks...
3.55 cent per stuk/50 stuks...
2.81 cent per stuk/100 stuks...

Toen niet. Is alleen een voorbeeld.

Toen niet.

???

Post van @rickvanderzwet is van 3 dagen terug, dat kan ik niet echt 'toen' noemen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juni 2021 19:55:11 schreef rob040:
Nou, is het niet zo dat een V-cut extra geld kost en deze manier niet?

tijdje terug werd v-cut ineens gratis... maar nu is het volgens mij zo dat ze gewoon altijd het per vierkant cm tarief rekenen. 20 prints van 5x10 is even duur als 10 van 10x10 met een gratis v-cut.

De redenen om het toch te doen is dat 20 een small batch is: 3-4 dagen productie. Verder kan je zo'n panel handiger vinden bij het bestukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rickvanderzwet

Golden Member

Op 26 juni 2021 16:23:08 schreef Hoeben:
[...]
Tip voor een volgende keer:

Zet de vias niet in de pads. Die slurpen soldeer op waardoor dat pinnetje wat minder soldeer heeft. Gewoon met een spoortje van de pad weg en daar de via zetten.

De eilanden rond de pinnen zitten dicht tegen de rand, daar zijn meestal wat design rules voor. Kan zijn dat dit daaraan voldoet, dat zie je niet op een foto. Bij het frezen wil je niet dat de frees koper raakt en uitsmeert.

Verder zeker mooi, zeker voor een eerste PCB.

Ik was niet duidelijk genoeg, ik heb letterlijk een kant-en-klaar open-source ontwerp van het internet geplukt, zelf niets aan ontworpen. Dank voor de tips, ik zal hier de volgende keer op letten als ik een nieuwe PCBtje kies.

Op 26 juni 2021 16:23:08 schreef Hoeben:
Heb je de mousebites en panellisering door de fabrikant laten doen, zelf gemaakt of zat dat al in je PCB-programma? En welk programma heb je gebruikt?

De mousebites en panellisering zijn door de fabrikant gedaan.

Op 26 juni 2021 19:51:20 schreef ritmeester:
[...]

Ik snap het niet zo goed waarom je hebt gekozen voor deze vorm om te laten maken. Als je ronde hoekjes had dan zou ik het snappen.

Je kunt ook kiezen voor een V-Cut. Hierdoor kun je alle PCB's makkelijk afbreken. Zie onderstaand voorbeeld van een PCB met V-CUT.
(door de donkerblauwe lijnen lopen de V-CUT frees lijnen)

[bijlage]

Bij Aisler zijn v-cuts, mouse bites en kleine afstanden tussen de PCBs zijn niet niet toegestaan

Op 26 juni 2021 20:00:00 schreef Arco:

Puur vanuit kostprijs oogpunt gezien klopt dit, als de 'verborgen impact' meegerekend wordt, dan weet ik het niet zo zeker meer.

Kostprijs was hier trouwens niet mijn voornaamste keuze. Ik wilde ze graag in europa laten maken, vanuit een open source ontwerp, gewoon om te zien hoe dat gaat. Zie ook mijn eerder post voor meer motivaties om dit 'lokaal' te willen doen.

Ik heb m'n Aisler printen binnen.

* Ze hebben de printen met mousebites aan mekaar gehad. (dus ze zijn minder netjes dan JLCPCB)
* Ze hebben de montagegaten in m'n print ook als gaten in het stencil gemaakt.
* ze hebben ook een (onnodig) stencil voor de achterkant gemaakt. (met alleen de boorgaten en een streepjescode).
* Vrijdag verstuurd was di hier met "niet extra betalen voor snell verzending".

Resultaat: Onbruikbaar. Foutje van ondergetekende. Gelukkig had ik er nog geen werk van gemaakt om ze te bestukken. -- REW20210909

[Bericht gewijzigd door rew op 9 september 2021 15:25:19 (14%)]

sorry, dat ik geen zin heb om heel dit topic te doorstruinen, maar heeft iemand tips en vooral ervaring voor een lokale pcb boer die binnen enkele werkdagen een serie van een 5 stuks 2 laags pcb kan leveren inclusief pasta stencil?

Ik heb al gekeken bij euro circuits, Aisler en www.multi-circuit-boards.eu
Ze kunnen produceren in 2 a 3 WD staat er vaak, maar als shipping vervolgens nog 1 a 2 dagen duurt, wordt dat wat krapper.

Ik bestel normaal bij jlc en dat is er meestal ook wel in 7 a 8 dagen, dus weet niet wat de tijdswinst is kan zijn.

Kosten zijn niet direct het probleem dit keer.

Tja aisler zit net over de grens. Maar een paar dagen produceren en 1 dag verzenden is ook al snel een deel van een week.

Ervaring met hun rew?
Kwaliteit ok?

hmm, ik zie dat JLC wat in zijn shipping options heeft veranderd.
Wat moet ik nu als zakelijke klant kiezen? De FCA toch?
Is hier ook nog vertraging te verwachten met die <22 euro inklarings onzin die ze hebben ingevoerd per 1-7?

rob040

Golden Member

Ik zou altijd DDP kiezen, dan hoeft een DHL geen inklaringskosten meer te rekenen.
Ik verwacht ook geen vertraging, zeker niet als je de BTW via JLCPCB afrekent.
Voor jou is een BTW factuur van belang, dus ff kijken of je die kan downloaden.
Want als ik het goed heb, moet je als bedrijf toch eerst de BTW afdragen over de PCB's.

[Bericht gewijzigd door rob040 op 14 juli 2021 17:27:33 (34%)]

Ik weet niet als een Chinees btw rekent ik die dan als nl bedrag nog terug mag vragen.
Ik laat het normaal altijd aan DHL over. Dat is het makkelijkst administratief

rob040

Golden Member

De BTW die JLCPCB rekent wordt in de EU (denk het land van de ontvanger) afgedragen.
Dus het zou raar zijn als je die niet mag terugvragen. Maar hoe het administratief gaan, weet ik niet...

Op 10 juli 2021 11:08:01 schreef Stijnos:
Ervaring met hun rew?

Mijn "review" staat letterlijk direct boven:

Op 9 juli 2021 11:43:38 schreef Stijnos:
sorry, dat ik geen zin heb om heel dit topic te doorstruinen,

maar vergeleken met JLC, is het de moeite, of maakt het onder de streep niet veel uit qua levertijd en kwaliteit

Tja, de printjes voelen subtiel strakker. Maar dus de mousebites zijn dan ineens weer minder "presentabel". Maar ja het zouden prototypes moeten zijn. Bij JLC had ik er direct 10 of 20 besteld, zodat ik al een paar zou kunnen verkopen. Voor meer geld heb ik bij Aisler 1 dag sneller dan bij JLC maar 3 printen. Leuk om kennis te maken, maar van mij hoeft het niet....

Edit: Zie ook toevoeging op oude post.