Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Wat ik denk dat ze bedoelen: ze kunnen je een foto sturen nà productie maar voordat ze het verpakken en versturen. Als je dan iets ziet dat niet in orde is, hoeven ze ‘t niet op te sturen.
Ik dènk dat ze je daarmee verzendkosten willen besparen, en waarschijnlijk nog wel de productiekosten willen. Scheelt je alsnog. Als ze helemaal über service doen maken ze het opnieuw tot je tevreden bent, maar ik weet niet of ze dat bedoelen.
Maargoed. Je zou bij een koper-aan-1-kant print (“enkelzijdige print”) zowel SMD als draadcomponenten (trough hole) kunnen hebben, en dan dus aan beide kanten componenten hebben. Vandaar “enkelzijdig” tussen aanhalingstekens. En dus met aan beide kanten componenten, aan beide kanten silkscreen kunnen willen.
Dus silkscreen op een “enkelzijdige” print aan beide kanten vind ik niet zo vreemd.
Al wordt THT op alu substraat wel een beetje spannend… hoe isoleer je de pootjes van het substraat?
Mijn ‘vieze hack’ gaat dan ook niet op, want aangezien je geen koper hebt op de bottom layer heb je daar ook geen solderstop (soldermask).
Hum. JLC (en pcbway? En nog een paar, seeed?) bieden behalve pcb’s en pcba’s ook frezen/draaien/3printen etc. aan. Zou er niet ook een frontplaten-uitfrees-en-bedruk-dienst zijn?
(Ja, https://www.schaeffer-ag.de/ , in Duitsland, maar een frontplatenChinees heb ik nog niet van gehoord. Het moet bestaan, zeker in zo’n groot land.)
rob040
Special Member
Op dinsdag 9 april 2024 23:37:15 schreef Lucky Luke:
Maargoed. Je zou bij een koper-aan-1-kant print (“enkelzijdige print”) zowel SMD als draadcomponenten (trough hole) kunnen hebben, en dan dus aan beide kanten componenten hebben. Vandaar “enkelzijdig” tussen aanhalingstekens. En dus met aan beide kanten componenten, aan beide kanten silkscreen kunnen willen.
Het gaat over aluminium PCB's, knap als daar THT componenten gebruikt kunnen worden. 
Laat ik het eeuwige printen-review topic dan opnieuw activeren met een vraag voor aanbeveling van een andere printenfabrikant.
Ieder jaar maken we een knutselproject-voor-kinderen tijdens een jaarlijks Scouting event genaamd JOTA.
Al enige jaren laat ik deze printen (plm 150 stuks) maken bij AllPCB, maar het lijkt er sterk op dat 2024 de laatste keer zal zijn dat ik van ze gebruik maak.
Begin oktober is er China National Week. Toen ik de account manager vroeg, kreeg ik te horen dat de fabriek dit jaar 4-6 oktober dicht zou zijn. Daar kun je rekening mee houden.
Op 28 september een order ingeschoten: "build time: 1 day", dus die dingen zouden op 29 september gemaakt kunnen worden en op 30 september verscheept.
Maar, pas op 30 september is aan de opdracht begonnen, en toen bleek dat de fabriek op een andere datum, 1-3 oktober dicht zou zijn. Je kunt de voortgang zien, en op 1 oktober is het werk gestopt.
Behalve "1-3 oktober dicht" publiceerden ze ook dat FedEx op 1-3 oktober dicht is, en op 6 oktober, maar open op 4-5 oktober.
Ondanks uitdrukkelijke instructies aan de account manager is er niet geshipped op 4 oktober. AllPCB claimt "shipped 5 oktober" maar op die datum hebben ze alleen een FedEx labeltje gemaakt, pickup was op 7 oktober en dat na de cutoff date, het spul vliegt pas vandaag.
Een tweede opdracht is opnieuw na FedEx cutoff date overgedragen. Met de tweede opdracht heb ik meer tijd, maar ze hebben de spullen gewoon niet op orde, lijkt me.
Bijkomend probleem is dat AllPCB geen DDP doet en ik dus een dag extra kwijt ga zijn met de BTW betaling, daar inklaringskosten bijkomen enzovoort.
Voor een opdracht, ingeschoten op 28 september, die ik eind deze week pas ga krijgen, en het niet nakomen van afspraken, ik kan AllPCB niet aanbevelen. Niet met hoe ze hun werk gedaan hebben, en ik heb nog geen print gezien.
Ik zie jullie opmerkingen over JCLPCB maar als ik het goed zie zijn dit kleinere opdrachten (een paar printen, geen 150 of meer).
Ik zoek dan ook jullie aanbeveling voor een printenfabriek die mijn aantallen doet, DDP kan leveren en toezeggingen nakomt.
Simpel dubbelzijdig werk, en kosteneffectief want het is voor Scouting.
Geert Jan
Op woensdag 17 april 2024 22:01:14 schreef bprosman:
Niet dat ik er aandelen heb maar JLCPCB schijnt tegenwoordig Multi-color-silkscreen te kunnen :
[bijlage]
[bijlage]
oei, die optie ben ik bij mijn laatste bestelling vorige week toch niet tegen gekomen. Dara kun je wel leuke dingen mee doen
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
De link naar iTead studio in de startpost verwijst inmiddels naar iets 'geks':
Eerst een foto van een PCB en wat 'download dit als pdf, epub, etc.' en later verwijst het door naar een site die wil dat je een gratis abonement op iets neemt, dat na 2 dagen 49,99 per maand gaat kosten:
Oh, en de oorpsronkelijke aanleiding: ik zoek een goedkope PCB fabrikant die iDeal accepteert. Kom dan waarschijnlijk toch weer bij Aisler uit, JLC wil creditcard of paypal (Of een overboeking naar hun interne betaalsysteem, maar dat lijkt me, net als bij Seeeed, alleen voor grote bedragen - seeedstudio hanteerd een 500-dolar grens.)
Maar gezien Aliexpres ook gewoon iDeal accepteerd... Zou er niet al ergens een goedkope printplatenmaker in China iDeal accepteren?
En een heeeeel wilde gedachte die bereveel werk zou geven en misschien helemaal geen goed idee is om die reden: Bij de 'shops' een categorie voor PCB-fabrikanten... Maar iets als dit topic is eigenlijk beter, want actueler.
EDIT: dus niet via paypal ideal->paypal->printboer, maar rechtstreeks
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 31 oktober 2024 13:32:55 schreef Lucky Luke:
Maar gezien Aliexpres ook gewoon iDeal accepteerd... Zou er niet al ergens een goedkope printplatenmaker in China iDeal accepteren?
Aliexpress is met orde-van-grootte 100000 transacties per dag naar nederland alleen een veel grotere speler dan de PCB fabrikanten die orde-van-grootte 20000 orders per dag wereldwijd doen. Dat scheelt echt orders.
Paypal biedt tegenwoordig "ideal" aan. Volgens mij zie ik dat dan bij het afrekenen. Of dat bij JLCPCB of bij LCSC is weet ik niet.
Ik vind paypal een beetje vervelend omdat ze kleine shops een fors percentage rekenen. Dat percentage wordt niet minder bij een goedkopere onderliggende betaling als ideal. Dus als jij $100 aan JLC moet betalen krijgen zij maar iets van 96 tot 97 dollar. En dan zie ik geen reden om via Ideal te gaan betalen als het ook gewoon van m'n paypal rekening af kan.
Op donderdag 31 oktober 2024 13:32:55 schreef Lucky Luke:
De link naar iTead studio in de startpost verwijst inmiddels naar iets 'geks':Eerst een foto van een PCB en wat 'download dit als pdf, epub, etc.' en later verwijst het door naar een site die wil dat je een gratis abonement op iets neemt, dat na 2 dagen 49,99 per maand gaat kosten:
[bijlage]
Oh, en de oorpsronkelijke aanleiding: ik zoek een goedkope PCB fabrikant die iDeal accepteert. Kom dan waarschijnlijk toch weer bij Aisler uit, JLC wil creditcard of paypal (Of een overboeking naar hun interne betaalsysteem, maar dat lijkt me, net als bij Seeeed, alleen voor grote bedragen - seeedstudio hanteerd een 500-dolar grens.)
En een heeeeel wilde gedachte die bereveel werk zou geven en misschien helemaal geen goed idee is om die reden: Bij de 'shops' een categorie voor PCB-fabrikanten... Maar iets als dit topic is eigenlijk beter, want actueler.
Met iDeal geld op een Paypal rekening zetten ?
Paypal biedt tegenwoordig "ideal" aan. Volgens mij zie ik dat dan bij het afrekenen.
Klopt, mijn creditcard was een tijd geleden (tijdelijk) geblokkeerd. Om automatische (Palpal) betalingen (abonnementen) toch door te laten gaan heb ik er eenmalig geld op gestort.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat werkt opzich prima, ik gebruik het ook wel, maar het is wel weer wat extra risico. Paypal kan je geld vasthouden of zomaar wat van je rekening afschrijven, en het is extra oppervlakte voor phishing of lekken.
rob040
Special Member
Per ongeluk verkeerd gesorteerd en toen lagen ze ineens in Italië.
Maar de snelheid zit er goed in.
Dus zo te zien weinig vertraging voor jou.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn laatste pakje is ook zo snel naar duidsland gekomen. En toen doorgestuurd naar polen waar de polen beweerden dat ie niet voor hun was... Dus terug naar duitsland.
rew
TIP: JLCPCB doet nu zonder morren ook plated slots.
Definieer twee through-hole pads op het uiteinde van je slot (diameter = breedte van het slot), teken tussen de twee middenpunten van de gaten een lijn in de "frezen" laag. Breedte= breedte van het slot. Zorg dat er aan beide kanten wat koper om heen zit. Ik teken een breder-dan-de-breedte-van-het-slot lijntje tussen beide pads aan beide kanten van de print.
Ik zie nu dat mijn "bredere" baantje dus breder is dan wat het "pad" zou willen. Die had dus kleiner gekund. (is toch een lomp onderdeel, dus ik zit er niet mee).
En zo ziet het er in het echt uit:
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Teken je toch gewoon in je footprint zodat je het maar eenmalig moet doen. Ik heb zo al meerdere prints laten maken.
De eagle uitleg maar is waarschijnlijk niet veel anders in andere pakketten.
Pads uitgeschakeld in de bord editor blauwe is de milling layer. Is van een PJ-002AH voedingsaansluiting.
Met pads ingeschakeld.
rew
Ja, ik heb het in de footprints gedaan.
Daar wordt uitgegaan van een "long pad", Als dat onvoldoende lang is dan heb je met die methode geen verdere opties meer.
Mijn manier is iets flexibeler. En het "vierkant millen", is wegens "rond bitje" niet helemaal mogelijk. Ik heb de indruk dat ik voor JLC duidelijker heb aangegeven wat ik precies wil. En precies voor het onderdeel wat jij daar ook hebt (een 5.5/2.1 DC connector), past het gewoon perfect! Deze print zit vol met XT60 (en -90 en -30) connectors, daar heb ik het ook gebruikt maar nog niet gepast.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
PCBWAY is afgestapt van Paypal, nu alleen bankoverschrijving of Payoneer waar je alleen met creditkaart kan betalen + 3% kosten.
Van een medewerker begreep ik dat ze van Paypal afgestapt zijn ivm onverwachte, vaak ongemotiveerde, accountblokkades of bevriezing van geld. Daarnaast kunnen kopersbeschermingsclaims leiden tot terugboekingen.
Op maandag 2 februari 2026 11:08:12 schreef Roland van Leusden:
PCBWAY is afgestapt van Paypal, nu alleen bankoverschrijving of Payoneer waar je alleen met creditkaart kan betalen + 3% kosten.Van een medewerker begreep ik dat ze van Paypal afgestapt zijn ivm onverwachte, vaak ongemotiveerde, accountblokkades of bevriezing van geld. Daarnaast kunnen kopersbeschermingsclaims leiden tot terugboekingen.
Ik zie PCBWAY best veel terugkomen in Youtube filmpjes, als leverancier en sponsor. Zal vast aan mij liggen maar ik vind ze ook nog eens stink-duur. Als test een bestaande Gerber ge-upload, prijscalculatie ca 36 Euro voor 5 stuks waar ik bij JLCPCB 9 Euro en centen betaald heb. Bovendien kan ik daar met iDeal betalen. Dus zeker geen motivatie om over te stappen.
Zie ook een hoop commentaar op deze beslissing van klanten die weglopen.
rob040
Special Member
Op maandag 2 februari 2026 10:18:31 schreef bprosman:
In het kader van check-dubbel check.
JLCPCB, dit interpreteer ik toch goed dat VIA's van 0.5mm met een gat van 0.25mm geen probleem mogen zijn ?
[bijlage]
Ja, zo lees ik dat ook. Bij voorkeur is de via diameter 0,15mm groter dan het gat, maar 0,1mm groter kan net.
rew
De ideal bij JLCPCB loopt ook via Paypal. Ik als klein bedrijfje heb ook ideal gehad toen het "gratis" was. Toen moest ik op een gegeven moement maandelijks gaan betalen. Met niet meer dan 1 ideal betaling per maand (meer internationaal) was dat niet gunstig en heb ik het maar weer uitgezet. Maar JLC zou best een WERO (europese opvolger van ideal) kunnen nemen via hun JLCPCB GMBH in duitsland.
Bij creditcards en paypal betaal je een paar procent als "verzekeringspremie" om geschillen op te lossen. (ik heb een keer een geschil gehad waarbij zowel ik als mijn klant het geld hebben teruggehad... Dat heeft ze dus geld gekost.... ). Vandaar dat ideal/wero veel minder overhead heeft dan een creditcard / paypal.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een platform als Payoneer is gericht op B2B, niet B2C.Zij rekenen een fee van 3%, bij 50€ is dat al €1,50.
Met fabrieken in China kun je gewoon rechtstreeks zaken doen als consument bij de wat grotere bestellingen via WeChat. Dat heb ik PCBWAY ook gevraagd, maar willen ze niet aanbieden.
In mijn geval was PCBWAY met bestukte printen goedkoper dan JLCPCB.
JLCPCB rekent inmiddels ook kosten bij de betaling, zij kijken ook naar wat de concurrentie doet natuurlijk:
Roland van Leusden
PCBWay heeft het volgende op de website staan zag ik vandaag:
The Spring Festival of 2026 is coming, our "Standard PCB" factory will start the Lunar New Year holiday from Feb 15th - Feb 18th (GMT+8). PCBWay remains in partial production throughout the Chinese New Year holiday. Please arrange your orders in advance.
Dat stond er vorige week nog niet. Ik had vorige week laten weten aan hun dat ik niet doorging met de quote ivm Payoneer, kreeg vandaag bericht dat ze de 3% Payoneerkosten als credit in mijn account willen zetten. Kortom ze kijken scherp wat anderen zoals JLCPCB doen, en verliezen waarschijnlijk klanten door alleen betaling via Payoneer / Bankoverschrijving aan te bieden.
Op donderdag 5 februari 2026 15:22:16 schreef Roland van Leusden:
PCBWay heeft het volgende op de website staan zag ik vandaag:[...]
Dat stond er vorige week nog niet. Ik had vorige week laten weten aan hun dat ik niet doorging met de quote ivm Payoneer, kreeg vandaag bericht dat ze de 3% Payoneerkosten als credit in mijn account willen zetten. Kortom ze kijken scherp wat anderen zoals JLCPCB doen, en verliezen waarschijnlijk klanten door alleen betaling via Payoneer / Bankoverschrijving aan te bieden.
Dat was ook wel in de comments te lezen bij PCBway