Weet er iemand een IP pingende scanner?
Mijn WAGO IPC is tijdens het schrijven van het IP ff de weg kwijt geraakt en nu weet ik niet meer welk IP adres hij heeft...
als ik nu een progje kan vinden wat een ping op elk mogelijk adres kan geven en kijken wat er terug komt ben ik er.
Optie is om er serieel in te gaan, maar mijn USB to serial ligt op de school waar ik werk......
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (99%)]
Ik gebruik deze vaak: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Netscan https://www.softperfect.com/products/networkscanner/
[Bericht gewijzigd door flipflop op (82%)]
Soms kan je op je modem/router inloggen en daar ook diverse adressen terugvinden.
Heb je een sticker met het MAC adres
ping -b xxx.xxx.xxx.255
en dan eventjes later
arp -an
en dan zie je welke mac-adressen je broadcast ping zo al is tegengekomen
xxx.xxx.xxx is het subnet waarin je werkt, ik ga er maar van uit dat het 24 bits is. Durft al eens licht 192.168.0 zijn ...
joopv
Golden Member
Op 6 mei 2017 22:38:05 schreef big_fat_mama:
ping -b xxx.xxx.xxx.255en dan eventjes later
arp -an
en dan zie je welke mac-adressen je broadcast ping zo al is tegengekomen
xxx.xxx.xxx is het subnet waarin je werkt, ik ga er maar van uit dat het 24 bits is. Durft al eens licht 192.168.0 zijn ...
Replyen op een broadcast ping is niet verplicht. Veel devices geven geen antwoord.
MAC adres heb ik....
Als ik hem gewoon aan de router hang, zou hij zich ergens moeten melden...
HMM ben benieuwd...
Maar dan zou ik hem met wireshark ook moeten zien toch?
Hij hangt namelijk gewoon aan mijn lapdoos nu...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (84%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als er pakketten heen en weer zijn gegaan tussen twee machines dan zit de arp-entry in de arp tabel. Op de "machine die geen antwoord geeft" zou het kunnen dat ie jou arp entry in z'n tabel zet omdat ie jou broadcast gezien heeft. Maar zolang ie niet antwoord weet jou machine niet dat ie bestaat en zal ook geen arp-entry aanmaken.
Ik dacht: Ik probeer het even, maar op mijn werkstation zie ik zo goed als alle locale machines al vantevoren in m'n arp tabel staan. Ah. M'n laptop is wat eenkenniger:
asterix:~> cat /proc/net/arp
IP address HW type Flags HW address Mask Device
192.168.xx.249 0x1 0x2 00:24:8c:18:xx:yy * eth0
192.168.xx.8 0x1 0x2 78:24:af:3b:xx:yy * eth0
192.168.xx.20 0x1 0x2 b8:27:eb:52:xx:yy * eth0
192.168.xx.4 0x1 0x2 bc:5f:f4:e8:xx:yy * eth0
asterix:~> ping -c 3 -b 192.168.xx.255
WARNING: pinging broadcast address
PING 192.168.xx.255 (192.168.xx.255) 56(84) bytes of data.
--- 192.168.xx.255 ping statistics ---
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2016ms
asterix:~> cat /proc/net/arp
IP address HW type Flags HW address Mask Device
192.168.xx.249 0x1 0x2 00:24:8c:18:xx:yy * eth0
192.168.xx.8 0x1 0x2 78:24:af:3b:xx:yy * eth0
192.168.xx.20 0x1 0x2 b8:27:eb:52:xx:yy * eth0
192.168.xx.4 0x1 0x2 bc:5f:f4:e8:xx:yy * eth0
asterix:~> @HMH: Als je hem aanzet, dan zal ie vast een arp doen. Als het goed is, controleert ie namelijk of niemand anders z'n ip adres in gebruik heeft door te roepen: Is er iemand met dit IP adres? Nee mooi! Dan is ie van mij!
probleem is dat ik nu even windows draai: ben bezig met een PLC onder codesys: klein programma met HMI erop
merk dat lesgeven mijn kennis erg roestig maakt... Maar gelukkig komt het zo nu en dan weer los... Heb het PLC programma af en de HMI schermen gemaakt, maar nogal problemen om het geheel aan de gang te krijgen.
De PLC (IPC) is nu dus onbenaderbaar wegens onbekend IP en de HMI geeft ook een fout, maar dat zal mijn eigen schuld wel zijn...
Overigens: ding heeft een static IP. geen DHCP. Das erg ongebruikelijk in de industrie...
EDIT:
TNX idd wireshark deed het hem: blijkt dat er een dipswitch lam is EN WAGO ethernet het niet goed doet.. Die scant zijn eigen devices niet af (ook al zit hij wel in range)
het IP adres kun je nl OOK met dipswitches zetten en had hem op 100 gezet, maar hij staat op 98......
joopv
Golden Member
Op 6 mei 2017 23:16:25 schreef big_fat_mama:
zelfs als ze geen antwoord geven krijg je nog altijd wel het mac-adress in de arp-tabel
Vervang dat "altijd" maar door "mogelijk".