Hallo,

eff voor stellen ik ben een nieuwe member van het forum en ben autotechnicus maar ben ook vaak bezig met electronica.

nu mijn vraag ; ik wil een aux poort op mijn oude radio maken die ik in de schuur gebruik bij het sleutelen. en dat wil ik op de casetteband kop doen wat ik wel al op internet en het forum tegen kwam maar niet het directe antwoord wat ik verwachte.

het is een amstrad. en ik wil dus op de draden van de casettekop de verbinding solderen en het casette gedeelte helemaal buitenwerking stellen omdat deze helemaal niets meer doet. vanaf de kop lopen 4 draden ("O L C R"

met die beschrijving. ik neem aan dat L en R de kanalen zijn maar de rest weet ik niet en las ook op andere discussies dat dit niet mogelijk is ?

foto's komen wat later.

Makkelijker en zonder te solderen ,, gebruik een audio cassette adapter,,

Op deze cassette adapter kun je een externe stereo audiobron aansluiten , ze zijn er ook met bleutooth..

De casettekop in je radio heeft een heel laag signaal niveau daar kan je niet zomaar een audio kabel op solderen .

Enkel draden solderen op de kop laat de radio niet in cassette modus spelen , er zal dan ook geen geluid uit komen ,

Met google zoeken op " cassette adapter auto " geeft 10 tallen hits.

dat is dus niet het antwoord waarnaar ik opzoek ben, dat had ik ook al ondervonden en ik heb zo een ding en die leest hij ook niet dus vandaar via een omweg het wel werkend te krijgen

en het moet te doen zijn.

Thevel

Golden Member

het is een amstrad

Welk type?

Je kan beter de voorversterker op de print zoeken en daar je lijnsignaal op solderen. Als je lange draden aan die kopaansluiting maakt dan zullen die veel storing oppikken en mogelijk veel te hard aangestuurd worden door je line-out signaal.

Vaak is er een knopje : Tape/FM/AM zoek eens waar en hoe die schakelt. Een spanningsschroevedraaier voorzichtig op diverse puntjes tikken geeft vaak al een brommetje op de speakers, dan zit je in de buurt. Soms staat het doodleuk aangegeven met L/R/GND.

Hou rekening met het feit dat de 'play' knop van het casettedeck waarschijnlijk ook de boel inschakelt, een truukje is bijvoorbeeld een bandje zonder tape erin te stoppen.

Probeer als bron eerst een oud apparaatje en niet je nieuwe iPhone.

Thevel

Golden Member

Je kan beter de voorversterker op de print zoeken en daar je lijnsignaal op solderen.

Met een schema is het wat makkelijker zoeken.
Daarom vroeg ik al om het type.

Amp input gaat naar een versterk knopje en er is inderdaad een schakelaar cd/tape/tuner. Ga even uitzoeken hoe hij werkt.

wtt

Golden Member

De gelinkte schakeling heeft een 'omgekeerde' RIAA karakteristiek, bedoeld om veel laag eruit te filteren. Natuurlijk zou de verzwakking in jouw geval van pas komen, maar het verziekt het signaal uiteindelijk wel.
Beter is het om in de buurt van dat tape/tuner/cd knopje te kijken. Hier komt het signaal op lijnniveau voorbij, daar moet je zijn.

Thevel

Golden Member

Met een schema is het wat makkelijker zoeken.

Helaas is er geen (gratis) schema te vinden op het WWW.

Die kleine stekker lijkt me van de tape te komen? Misschien zit daar een schakeldraad bij.

Waar komt dat brede lint vandaan bij amp input?

RAAF12

Golden Member

3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams

Of de volume regelaar nemen als aux input. Als er tenminste normale analoge stereo potmeter opzit. Inderdaad even links/rechts prikken met de vinger of je brom hoort op de kanalen.

Ik ga even kijken dank jullie wel voor de hulp

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

doorgaans erg simpel te maken, lijn uitgang van de tuner nemen, en daar een 2x wisselschakelaartje tussen zetten. vaak zijn die L en R sporen te herkennen aan 2 uitgaande printsporen uit het ic met ieders een elco van dezelfde waarde in serie met dat spoor, vlakbij elkaar.

heb dit al vaak gedaan, zowel bij autoradio's als t'v's en portable spul.