Hallo allen, onze dochter heeft in de loop der tijd spullen voor de uitzet aangeschaft, spotjes met led GU 10 230 volt.

Natuurlijk geen bonnetjes meer van de 60 stuks.8)7

Ik heb 1 glazen ledlamp gekrakt in de bankschroef :)

https://myalbum.com/photo/oJrXdk52OUvK/360.jpghttps://myalbum.com/photo/j8PGJS9CA9Kj/360.jpg

Nu wil ze graag deze spots monteren en gedimd hebben, ik heb nog niets geprobeerd, maar de importeur gemaild en die geeft aan dat deze niet dimbaar zijn, het zal zo zijn dat deze gaan knipperen.

De componenten leesbaar zijn:

B01 Mb10f bridge rectifier
C1 CBB22 564J400V CBB capacitor 400V564J 0.56UF
C2 4,7 uF
R1 smd 514 kOhm
R2 smd 124 kOhm
De FR lijkt me een fusable resistor, kan alleen geen kleurcode vinden.

Iemand een idee welk type led dimmer toch te proberen valt ?

Fase aan en/of afsnijding, of gewoon triac?

Waar gaat het dimmen en waarschijnlijk knipperen nu fout? door de gebruikte condensatoren ?

dit is goedkope meuk met maar 6 componenten in de voeding, niet aan beginnen. goede dimbare spotjes kopen, en deze op marktplaats kwakken.

Die 0.56uF condensator staat daar "verliesarme weerstand" te spelen (wat natuurlijk alleen werkt op AC). Dat betekend dus dat je niet hoeft te proberen het ding met DC te voeden (in ieder geval niet zonder modificaties).

Ik denk dat je deze LEDs alleen met een variac zou kunnen dimmen.

Schakel de spotjes in bijv. 3 of 4 groepen, dat lijkt me het simpelst om in stappen de hoeveelheid licht te regelen.

Zonder al die dingen open te breken is dimmen niet mogelijk. C2 gooit te veel roet in het eten. Je zou nog een dimmer zelf kunnen bouwen die bijv. nauwkeurig een heel klein deel van de fase aansnijdt, maar of de spotjes dat overleven is de vraag.

Dimmen kan met een variac of rheostaat (gezien de verliezen is een variac van die twee de enige realistische keus). Voordat thyristoren of triacs beschikbaar waren was dat een veel voorkomende oplossing.

In principe zou een VFD ook goed werken, maar omdat de impedantie van de condensator afneemt bij een hogere frequentie moet je de frequentie omlaag regelen en dan gaat hij op een gegeven moment ook knipperen.

Nog een mogelijkheid is om een inschakelbare condensator in serie te plaatsen, of een keuzeschakelaar met een paar seriecondensatoren.

Twee of meer lampen in serie werkt trouwens ook. Dat kun je combineren met het schakelen in groepen zoals Fuzzbass meldt. Ook dat is een old-school oplossing uit het pre-thyristortijdperk.

Eigenlijk is de moraal van het verhaal dat je ze op alle mogelijke manieren kunt dimmen behalve op de manieren die de gangbaar verkrijgbare dimmers gebruiken.

Bij de VFD oplossing zou ik denk ik de frequentie direct "hoog" willen zetten en dan de spanning alleen regelen. Bedenk wel dat de nette sinusvormige stroom ontstaat door de grote spoel aan de uitgang. Beter bekend als "motor".

Met wat huisvlijt zijn deze best te dimmen. Maar eenvoudig en veilig is dat niet.

Wat staat er voor spanning op die C2?

Waarschijnlijk 50V: Ik schat dat je 12 leds van ongeveer 3V hebt, oftewel 36V.

Die zou je voorzichtig moeten meten. Dan een voeding maken/kopen van iets meer dan dat en dan een PWM controller de leds aan en uit laten zetten op zeg 1000Hz. C2 moet je dan verwijderen en C1 moet je overbruggen. Dan zijn je spotjes dus niet meer 230V, maar iets van 40V.

Goh, fijn die antwoorden, ik ben nu onderweg en ga het vanavond alle eens bestuderen en meten.
Weggooien hoeft niet, dan liggen ze op de plank te wachten voor mij of andere ruimtes die niet gedimd worden en dan desnoods andere kopen.

Alle gu 10 openbreken is ook zonde,, alles van glas en daarna moet het ook ergens weer in.

Zijn er inbouw variacs die veilig weggewerkt kunnen worden in een inbouwdoos?
En in principe geeft dit toch weinig tot geen verlies.

VFD ben ik niet bekend mee,zal het eens opzoeken.

Variacs hebben over het algemeen het formaat van een Edammer kaasje, dus dat wordt een grote inbouwdoos... ;)

Idee van rew klinkt ook goed, VFD op een wat hogere frequentie en dan de spanning omlaag regelen. Let op dat je dan goed uitrekent wat de maximale spanning mag zijn (vanwege de hogere frequentie ligt die lager dan 230V). Een mogelijk rekenhulpmiddel vind je op https://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Beelde… of als je liever niet rekent: gewoon op 50Hz instellen en gebruiken als spanningsregelaar.

Variac heeft inderdaad als nadeel dat hij wat groter is en dat je hem moet overdimensioneren aan de hand van de powerfactor van de LED's (vermogen van de variac wordt in VA gegeven, niet in W). Bovendien qua prijs niet beter dan een VFD.

Ik zou waarschijnlijk zelf gaan voor niet-traploos dimmen door serie/parallellschakeling en/of het gebruik van voorschakelcondensatoren. Dat is net iets goedkoper en dan hoef je niet op de levering van een VFD (uit China om hem betaalbaar te houden) te wachten.

Ok jullie bedoelen gewoon een frequentie regelaar, zal eens op zolder,liggen er nog 2 denk ik.

Variable frequency drive, ah weer een afkorting geleerd.

Dit kan veel eenvoudiger. Doe hetzelfde als wat C1 doet: zet een condensator in serie met een lamp of lampengroep. Bijvoorbeeld 100n tot 0,5u, even proberen. Dan heb je tenminste al twee standen.

Dan kun je met een dubbele schakelaar (wissel) de ene knop gebruiken voor aan/uit en de andere voor high/low.

Goedkope oplossing.

Tjsa, maar de jeugd wil dimmen, het liefst met afstandbediening en niet te veel kosten.

Andere lampen voor in de kamer is nu optie 1.

Maar ik vind net een regelaar een micromaster junior van siemens, fase/nul 230 in en 3 fase 230 uit.
0,33 hp/350 watt, 0~200 Hz is dat wat? Daar kan vast een potmeter op.

Ik betwijfel of het "simpel" wordt. Misschien verkeerde hoop gewekt, maar /IK/ zou niet weten hoe ik dat ding moet instellen om te krijgen wat je wilt. Daarnaast, zoals ik al zei, dat ding heeft een dikkee spoel aan de uitgang nodig om de boel af te vlakken. Anders reageert de lamp net als op een gewoon net-dimmer: poef! Te kleine spoel? Poef!

Ik had even een bevlieging dat je met een 12V dim circuit mogelijk de boel zou kunnen aansturen. Maar dan ontbreken er weer net een paar onderdelen (een diode en een condensator). Jammer.

Instellen van een VFD weet ik ook niet (verschilt per merk en type), maar als je hem zo ver krijgt dat hij gewoon 50Hz uitgeeft en de spanning van 0-230Veff regelbaar is dan ben je er al. Hoge frequentie is mooier in verband met eventueel flikkeren/stroboscoopeffect, maar dan moet je dus gaan rekenen in hoeverre je de maximale spanning terug moet schroeven. Dat zijn opzich allemaal berekeningen die je op kunt hangen aan de spreadsheet die ik linkte, maar het zal wel even prutsen en dubbelchecken worden.

EDIT: bovenstaand verhaal geldt als er een sinus uitkomt en zoals rew al zegt komt er geen sinus uit... Zie mijn aanvulling verderop.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Zonder een grote spoel schakelt hij gewoon tussen 0V en 320V over de belasting. Iedere flank jast een hoop lading door de condensator de elco in. Die condensator heeft een bepaalde gewenste impedantie bij 50Hz, maar bij de steile flanken uit een FO dus veel minder. Die dikke weerstand doet wel iets aan stroombeperking, maar zal spoedig z'n "fusible" functie aanspreken.

Dat met die flanken is hetzelfde als wat er gebeurt op een dimmer.

Hmmm... Daar zeg je zo wat, ik ging er maar even van uit dat er een sinus uitkomt maar heel logisch dat dat niet het geval is. Dan gaat mijn advies over 230V zeker niet op en zou je met een veel lagere spanning moeten beginnen(dankzij de steile pieken misschien toch voldoende licht) en dan testen of de boel heel blijft.

Ik heb net even de fo met 1 lamp getest, het gaat niet goed, de fusable word erg heet en gaat stilaan zachtjes roken.

Ik denk dat er inderdaad hetzelfde gebeurt met een dimmer met fase aan en of afsnijding.

Bij lage frequenties met de fo is de spanning een stuk lager en rookt de fusable snel.
Bij hogere frequenties loopt de spanning zeker boven de 300 volt en word die wel minder warm.
Bij 240 volt en 50 Hz brand de lamp nog steeds prima.

Zal later ff een pic plaatsen van de meting, maar dit laat ik achterwege en ga voor een opzet die safe en goed.

Alvast bedankt voor de brainstorm.

Met een fase-afsnijdingsdimmer kan je dit soort spots dimmen. Die dimmers zijn veel complexer en duurder dan een "gewone", maar het kan dus zeer zeker wel.

MAAR: de spots zullen flikkeren op 100Hz, vooral bij lage lichtsterktes. Sommigen hebben daar geen last van, sommigen worden daar gek van (hoofdpijn, misselijk). Ik behoor tot de laatste categorie.

Je kan het altijd eens proberen, als het knipperen teveel stoort kan je alsnog op zoek naar betere LED-spots.

Op 9 mei 2017 21:56:01 schreef fikkie:
Zal later ff een pic plaatsen van de meting

https://myalbum.com/photo/tsshnIUFsiX5/360.jpghttps://myalbum.com/photo/lOJbBGazgUZG/360.jpg
https://myalbum.com/photo/45KSRUA7L5lI/360.jpghttps://myalbum.com/photo/21Au5nQCKCYA/360.jpg

Dat wist ik dus niet dat een Fo ook de spanning aanpast, weer wat geleerd.

Allen bedankt voor het meedenken!!

Bij lagere frequentie rookt ie erg snel op.(de ledlamp)

Ik ga wel een set lampen kopen bij een ledboer met een inbouwdimmer met afstandbediening die gegarandeerd word en vooraf getest word; knipperen is niks.

En ik heb ook redelijk wat ledlampen, maar ik begin maar niet aan dimmen :) dat geknipper , dat mijn dochter dat wil oke.

De spotjes die je hebt, knipperen zonder dimmer ook al hoor :-) En nog geen klein beetje...

Het is niet gegarandeerd dat een duurdere spot wel knippervrij is. Mijn aanpak zou zijn: faseafsnijdingsdimmer kopen (of instelbaar type met aan- of afsnijding), en gewoon testen, eerst met de cheapo spots, als dat niet bevalt, met enkele andere types spots, tot je prettig licht hebt.

Als je 60 LED-spots wil dimmen, waarom dan zo nodig GU10? Het lijkt me veel makkelijker en efficienter om op 12V te doen. En aangezien het om 60 stuks gaat hebben we het ook niet over een bestaand plafondarmatuurtje waar toevallig 4x GU10 in moet.

Ik vind het nogal typisch om 60x GU10 op de bonnefooi voor de uitzet aan te schaffen.

Op 10 mei 2017 00:43:06 schreef Jochem:
Als je 60 LED-spots wil dimmen, waarom dan zo nodig GU10? Het lijkt me veel makkelijker en efficienter om op 12V te doen. En aangezien het om 60 stuks gaat hebben we het ook niet over een bestaand plafondarmatuurtje waar toevallig 4x GU10 in moet.

Ik vind het nogal typisch om 60x GU10 op de bonnefooi voor de uitzet aan te schaffen.

Ach zo gaat dat; het is in de aanbieding en dachten het nodig te zijn.

Ik heb nog even verder gelezen....

https://www.circuitsonline.net/forum/view/122885/1/led+aansturen?query…

Post henri62

Leds behoren een constante stroom te krijgen. In het led lampje zit electronica verwerkt om de 230VAC om te zetten naar gelijkspanning.

Die gelijkspanning (van ruim 300V) wordt met een schakelend element met een hoge frequentie om gezet naar een constante stroom.

Zover even de korte simpele uitleg.

Om een led te kunnen dimmen moet je de stroom regelen. Dat kan dus niet zomaar met een gewone dimmer. Die doet aan fase aansnijding Een deel van de spanning wordt onderbroken om het even erg simpel uit te leggen. Maar de totale spanning die over blijft blijft nog steeds veel te hoog en gaat lang niet naar 0 volt.
De oude generatie niet dimbare leds kunnen daar dus niet tegen.

Nieuwe led spots hebben een ingebouwd speciaal IC die deze faseaansnijding "herkent" om het zo even te noemen. Die past dan automatisch de stroom door de led aan.

Dat is een behoorlijk complex circuit om dat te maken. Maar omdat die IC-tjes met miljoenen gemaakt worden (en heel klein) kan dat dus tegenwoordig heel goedkoop.

De gekochte lampen hebben alleen een voedinkje met gelijkrichting en geen Ic die fase aan of afsnijding herkent en zodoende de stroomsterkte zelf te regelen.

Ik heb toch een fase aan en afsnijding instelbare dimmer besteld, maar denk dat het gewoon knipperen word :)als het wel werkt, snel stuk of doorbranden.

Gezien de simpele opbouw van de lampen zou een diode in serie ook wel kunnen helpen om te dimmen.
Of dat 'knipperen' geeft, hangt wat van de grootte van de elco in de ledlamp af...