Op zondag 5 april 2026 21:25:42 schreef oneman:

Ik weet dat op een lijn in rust ±45V gelijkstroom zou moeten staan. Dat is bij alle lijnen het geval, behalve deze. Bij opnemen van de haak zou er ±11V gelijkstroom moeten lopen nadat je het schakel relais hoort klikken. Het relais doet echter niks en er komt geen spanning op de lijn.

Via de datasheet van het relais kan je erachter komen wat de spoelweerstand moet zijn dat kan je wel in circuit meten als de centrale spanningsvrij is.

De condenstatoren in de schakeling zien er allemaal nog netjes uit.

De buitenkant zegt helemaal niets over zijn elektrische eigenschappen.

Ik vraag mij nu af of het relais stuk is, of dat het ook aan een ander deel van de schakeling kan liggen? Hoe zou ik dat vast kunnen stellen?

Eruit solderen of vergelijkende metingen doen met eenzelfde relais op een andere lijn.

Kan het zijn dat er een minimale spanning beschikbaar moet zijn om het relais te laten werken?

oneman

Dat klopt een relais heeft een minimale aantrekspanning en een houdspanning. Maar als je helemaal niets meet, kan de aansturing defect zijn.
In de mijne gebeurt dat met een ULN2003 (U3) die stuurt de 5 blauwe relais K1 t/m K5.
Gebruik scherpe meetpennen zodat je zeker weet dat je goed contact maakt.

Ik heb nog zo'n Homevox 1-5(N) (zie bijlage) dus ik zou kunnen meten wat je hoort te meten. :)
Ik weet niet zo snel de verschillen tussen jouw 1-5N en mijn 1-5, was geloof ik iets met nummerweergave.

Veel van die centrales hebben een brugcel in serie met de lijnstroomloop en daar zit een optocoupler achter.
Dus eerst bepalen of er een lijnstroom op die poort aanwezig is.

Je hebt 5 gelijke poorten, dus je kunt meten en vergelijken waar/wat er mis gaat bij de defecte poort.

Op zondag 5 april 2026 21:35:26 schreef revado:
Meet je helemaal geen spanning op poort 11?

Nee, helemaal niets.

Je kan de poort gewoon als test even kortsluiten ,dan moet de lijn detectie werken en het relais opkomen.

Precies, dat heb ik met een telefoon gedaan, de hoorn opnemen doet in principe precies dat. Dan klikt overal het relais, behalve bij lijn 11. De spanning daalt dan naar 11V, behalve bij lijn 11.

Condensatoren kan je niet in circuit meten.

Dat vermoeden had ik al... weer wat geleerd.

oneman

Als er echt totaal geen spanning op staat kan er ook gene stroom lopen uiteraard.
De lijn circuits hebben ieder een eigen stroomloopje, wat de stroom ook begrensd op ( uit mijn hoofd ) iets van 30 mA .
Ik heb nog zo'n ding liggen, zal hem straks even opzoeken en kijken hoe het grofweg werkt.
De oude homevox "klavervier" van ITT kende ik goed, maar deze is van een andere fabrikant.

Op zondag 5 april 2026 22:29:51 schreef revado:
Veel van die centrales hebben een brugcel in serie met de lijnstroomloop en daar zit een optocoupler achter.
Dus eerst bepalen of er een lijnstroom op die poort aanwezig is.

Dat moest ik even opzoeken. ? Ik zie in de schakeling per lijn een witte IC met 'MOC' erop. Nam even aan dat dat is wat je bedoelde. Op een van de pootjes staat 13V AC.

Op zondag 5 april 2026 22:21:04 schreef Pentium-Pro:
[...]Dat klopt een relais heeft een minimale aantrekspanning en een houdspanning. Maar als je helemaal niets meet, kan de aansturing defect zijn.
In de mijne gebeurt dat met een ULN2003 (U3) die stuurt de 5 blauwe relais K1 t/m K5.
Gebruik scherpe meetpennen zodat je zeker weet dat je goed contact maakt.

Ik heb nog zo'n Homevox 1-5(N) (zie bijlage) dus ik zou kunnen meten wat je hoort te meten. :)
Ik weet niet zo snel de verschillen tussen jouw 1-5N en mijn 1-5, was geloof ik iets met nummerweergave.

De foto is op wat kleuren na gelijk aan mijn exemplaar. Ik zie dezelfde U3. Weet alleen niet wat ik dan precies moet meten hier. Daar schiet mijn naïeve kennis tekort. Meet ik elk relais pootje tegen aarde?

Op maandag 6 april 2026 10:31:30 schreef revado:
Als er echt totaal geen spanning op staat kan er ook gene stroom lopen uiteraard.
De lijn circuits hebben ieder een eigen stroomloopje, wat de stroom ook begrensd op ( uit mijn hoofd ) iets van 30 mA .
Ik heb nog zo'n ding liggen, zal hem straks even opzoeken en kijken hoe het grofweg werkt.
De oude homevox "klavervier" van ITT kende ik goed, maar deze is van een andere fabrikant.

Ik heb even stroom bij 'van de haak' gemeten, dan meet ik 30mA bij alle lijnen behalve lijn 11, daar meet ik niks en klikt het relais ook niet.

Naar massa al niet zomaar gaan, telefonie is altijd symmetrisch anders gaat het storen en brommen.

Al de print aan soldeerzijde op losse solderingen gecontroleerd?

[Bericht gewijzigd door harry64 op (68%)]

Op maandag 6 april 2026 19:10:19 schreef oneman:
[...]
De foto is op wat kleuren na gelijk aan mijn exemplaar. Ik zie dezelfde U3. Weet alleen niet wat ik dan precies moet meten hier. Daar schiet mijn naïeve kennis tekort. Meet ik elk relais pootje tegen aarde?

Op de foto is U8 de foto-triac.
U56 is een optocoupler.

U56 zal de lijnstroomloop meten denk ik C34 zit er dan overheen om de wisselspanning van het spraaksignaal door te laten.
Wel een beetje simpele oplossing, de opto direct in serie met de lijn.
Meet eens op de 2 pootjes bij C34 met de haak er af.
Daar zou iets van 1,2 volt overheen moeten staan.
Zo ja, dan is die optocoupler mogelijk stuk.
Die kan je zo wisslen met een buurman als test.
Ik verwacht dat U8 de wisselspanning op het toestel zet als het gebeld wordt.
Gaat de bel wel over als je naar 11 belt? Ondanks geen lijnspanning?

En zoals Harry64 zegt, solderingen, met name bij de dikkere weerstanden, goed nalopen.

Net ff de gebruiksaanwijzing een beetje doorgesnuffeld en kwam dit:

Tegen. Het kan dus zijn dat zonder buitenlijn nr11/toestel1 i.d.d. niets doet. Dus voor de zekerheid ook de buitenlijn er aan hangen. Misschien is de centrale helemaal niet defect.

Hele goeie!
Dat kan ook simpel door poort 5 en de netlijn door te verbinden, dan fop je de centraie met de lijnspanning van die poort.
Kan ook nog zijn dat de centrale een echte netlijn wil zien van 48 volt, dat hadden veel modems van faxen en frankeermachines ook.
Dan werkt de centrale ook niet achter een VDSL/ off Glasvezelmodem... die hebben meestal een lijn spanning van ong 24 volt.
Daar veel gezeik mee gehad vroeger.

En dan is er nog een verdachte.
Het relais wat de netlijn direct op poort 11 zet.
Dat hadden veel analoge centrales.
Dat relais, ik denk dat het K7 is, is altijd op en kan dan contactproblemen krijgen.

Test dit allemaal even anders weet ik nog wel een truukje...
Ik ga zo even zoeken naar de homevox die ik heb liggen, die is pas ingepakt bij een interne verhuizing in een doos.

Op maandag 6 april 2026 19:10:19 schreef oneman:
[...]

Beter eerst even opvolgen/testen wat Harry64 schrijft over een dood toestel 11 zonder aangesloten buitenlijn!

Hij zou best wel eens niet stuk kunnen zijn!

Anders kun je gaan meten en vergelijken.

TEL 5, Op pin 9 en 16 komt spanning (ik vermoed 12v) te staan als relais K1 aantrekt, en zo verder volgens tabelletje.
Komt daar geen spanning dan meten op ULN pin 1 is daar wel spanning dan is dat ULN poortje stuk.

Print	        Meten op        Relais 					
Tel lijn  Opto	ULN pin 	spoel	ULN pin	
TEL 5	  U32	9 - 16	 stuurt	 K1	 1      aangestuurd door µ-processor U1
TEL 4	  U33	9 - 15	 stuurt	 K2	 2	aangestuurd door µ-processor U1
TEL 3	  U34	9 - 14	 stuurt	 K3	 3	aangestuurd door µ-processor U1
TEL 2	  U35	9 - 13	 stuurt	 K4	 4	aangestuurd door µ-processor U1
TEL 1	  U36	9 - 12	 stuurt	 K5	 5	aangestuurd door µ-processor U1

9 - 11	 stuurt	 K6			
		9 - 10	 stuurt	 K7			

Zo zit hij op de print en tellen de pinnetjes van U3 de ULN2003A

Op maandag 6 april 2026 20:26:56 schreef harry64:
Het kan dus zijn dat zonder buitenlijn nr11/toestel1 i.d.d. niets doet. Dus voor de zekerheid ook de buitenlijn er aan hangen. Misschien is de centrale helemaal niet defect.

Da's een goede. Ik meende juist ergens opgepikt te hebben dat dat alleen gold voor de Homevox 1-4 en 1-3! Dit ga ik morgen even testen. Moet dan even wat aan elkaar knutselen.

Edit: zie net de aanvulling van Revado. Dat maakt het nog makkelijker.

Misschien valt het allemaal mee... eerst nachtje slapen, dan ga ik ermee aan de gang.

[Bericht gewijzigd door oneman op (15%)]

Inderdaad schakelt de centrale bij stroomuitval de netlijn direct door naar toestel 11
Dat doet hij met een relais ( K7 denk ik zoals al gezegd) wat altijd op is als de centrale aan is.
Die moet je dus bij aanzetten van de centrale meteen horen schakelen, en anders bij aansluiten netlijn.
Als het met de netlijn er aan niet werkt is dat relais verdachte 1.

Dat hij het omgekeerde doet bij een uitgevallen netlijn is eigenlijk raar, wat is daar het nut van?
Maar KPN had nog heel veel meer eigenaardigheden ;)

Wat nog veel vreemder is, is dat bij stroomuitval de pincode naar standaard wordt gezet maar dat de instellingen blijven behouden. Dus als je hem wilt hacken, even stekker er uit en weer in en gaan. :P

Ja, klopt, die laatste zin in het door mij gekopieerde stukje spreekt ( KPN) boekdelen.
Een "stopcontact dat in een afgesloten ruimte hangt " , alleen die zin al.

Op dinsdag 7 april 2026 01:19:51 schreef harry64:
Wat nog veel vreemder is, is dat bij stroomuitval de pincode naar standaard wordt gezet maar dat de instellingen blijven behouden. Dus als je hem wilt hacken, even stekker er uit en weer in en gaan. :P

Die is wel heel erg bizar ja. Er staat in de gebruiksaanwijzing ook: "Om misbruik te voorkomen, is het
verstandig om de Homevox 1-5N aan te sluiten op een stopcontact dat in een afgesloten ruimte hangt." M.a.w. sluit de meterkast af ?.

Goed. Ik ben eruit. Hij werkt gewoon.

Na wat balanceren op een stoel met draadjes, telefoon & homevox naast mijn ViOP gateway is het helder: met een netlijn eraan gekoppeld werkt alles naar behoren. Ik kan bellen en gebeld worden.

Dank voor de hulp allemaal.

Mooi. :) Les 1 in elektronica reparaties: Denk eerst eenvoudig ipv heel ingewikkeld.
En 2: RTFM :P

Les 1 in elektronica reparaties: Denk eerst eenvoudig ipv heel ingewikkeld. En 2: RTFM

Zitten er nog gebruiksaanwijzingen bij apparatuur dan? Da's wel heel erg old skool (alhoewel de HomeVox dat ook is).

Ik zie alleen nog maar pagina's vol met waarschuwingen en hoe ik het apparaat en z'n verpakking moet recycleren.

Goed gevonden trouwens, Harry64! It's not a bug, it's a feature. Ik denk dat ik zelf, net als OP, ook het apparaat direct opengeschroefd zou hebben en de soldeerbout alvast voorgegloeid....

Mooi dat het opgelost is!
Je hebt de oude telefoon werkend en de homevox, mooi old school spul, heerlijke hobbie.
Ik heb ook nog een aantal oude centrales met draaikiezers staan, die zijn nog leuker om mee te spelen O-)
Die "programmeer" je niet via een toestel maar met draadbruggen solderen :)

Revado, als je nog eens in Bergen op Zoom komt, loop dan ook even binnen bij Horst Electro Grossier.

Je kunt er dingen (materiaal & electrogereedschap) kopen, maar je kunt er ook een uurtje rondstruinen om al hun ouwe zooi antieke meetapparatuur, radio's, TV's, telefoons, etc., te bewonderen.

Wachter tot je aan de beurt bent is bij hen geen straf :)

Er staan ook een paar oude telefooncentrales....

Op dinsdag 7 april 2026 17:49:28 schreef nonius:
Revado, als je nog eens in Bergen op Zoom komt, loop dan ook even binnen bij Horst Electro Grossier.

Je kunt er dingen (materiaal & electrogereedschap) kopen, maar je kunt er ook een uurtje rondstruinen om al hun ouwe zooi antieke meetapparatuur, radio's, TV's, telefoons, etc., te bewonderen.

Wachter tot je aan de beurt bent is bij hen geen straf :)

Er staan ook een paar oude telefooncentrales....

Goede tip!
Binnenkort ga ik toch die kant op zoals ik al had laten weten.
Dan pak ik die winkel graag mee op de rit!