Verlengkabel hoofdtelefoon-versterker probleempje

Mijn versterker (Onkyo TX-SR333) staat op een "onbereikbaar" hoge plaats.
Geen probleem vanwege de afstandsbediening.

Maar; ik wil wel graag af en toe met een hoofdtelefoon luisteren. Idealiter zou ik een verlengkabel in de hoofdtelefoon-uitgang willen steken, en dan af en toe daar de hoofdtelefoon op aansluiten.
Maar; zodra ik de verlengkabel in de versterker steek, schakelt de versterker de boxen uit.

Standaard probleem denk ik; hoe kan ik het toch op de een of andere manier voor elkaar krijgen, dat ik een koptelefoon op een "bereikbaardere" plek kan in/uit pluggen?

Arco

Special Member

Da's geen probleem, maar normaal gedrag... :)
Een enkele versterker detecteert de koptelefoon 'echt' door de impedantie, maar meesten hebben een (om)schakelaar intern.
(daar valt niet omheen te komen zonder de versterker te opereren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Gewoon een losse koptelefoonversterker aansluiten op de lijn uitgangen.En die op een normale plek neerzetten.
Waarschijnlijk heb je dan ook nog een beter geluid. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 mei 2017 12:23:55 schreef mel:
Gewoon een losse koptelefoonversterker aansluiten op de lijn uitgangen.En die op een normale plek neerzetten.
Waarschijnlijk heb je dan ook nog een beter geluid. :)

Leuk idee!
Maar ik zie dat nog niet helemaal voor me: waar moet ik dat dan op aansluiten?

De "Zone" gaat niet werken, omdat je via die zone alleen analoge inputs kan beluisteren, dus geen apparaten die via HDMI zijn aangesloten.

evdweele

Overleden

Mijn versterker (Onkyo TX-SR333) staat op een "onbereikbaar" hoge plaats.

Dan moet je dat veranderen omdat het in de praktijk onhandig blijkt te zijn.
Je fiets stal je ook niet in Groningen terwijl je in Leeuwarden woont.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

als je via hdmi iets wilt luisteren, kun je de monitor ook gebruiken. op een tv zit vaak een koptelefoon uitgang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2017 13:33:51 schreef evdweele:
[...]Dan moet je dat veranderen omdat het in de praktijk onhandig blijkt te zijn.
Je fiets stal je ook niet in Groningen terwijl je in Leeuwarden woont.

Dat.
Ik zou zeggen: tape record aansluiting, maar die heeft deze versterker blijkbaar niet.

Tsja. En de monitor is geen optie, want dat is een beamer die aan het plafond hangt.

Verder ben ik het met het "fiets stallen" argument niet eens. De meeste mensen op dit forum willen graag een oplossing voor een probleem waar vaak wel een makkelijkere oplossing voor is. Helaas is dat niet altijd de meest gewenste.

For-the-record; ik heb wel een mogelijke oplossing bedacht. Een HDMI splitter met losse audio uitgang op de HDMI output aansluiten.
Elegantere oplossingen zijn natuurlijk welkom.

Ik heb een probleem waar geen standaard oplossing voor lijkt te zijn.
Ik heb een draadloze koptelefoon die ik wil gebruiken met mijn receiver.

Helaas staat mijn receiver op een plek waar ik niet makkelijk bij kan (erg hoog). Om de koptelefoon te gebruiken, moet je de jackplug inpluggen. Koptelefoon gaat dan automatisch aan, boxen uit.

Nou is dat voor mij dus erg onhandig omdat ik er niet bij kan.
Ik heb al een HDMI-audio splitter geprobeerd op de uitgang van de receiver, maar dat lukte ook niet.

Heeft iemand een goed idee om hier een "hack" voor te maken? Bijvoorbeeld via een mod van de jack-plug in de receiver, of een andere praktische oplossing?

je kunt een analoge uitgang proberen op de achterkant, echter heb je dan geen volume regeling meer, tenzij de koptelefoon er zelf 1 heeft. of de koptelefoon direct op het bronapparaat aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Als het ding nog een aansluiting heeft voor een tape deck (gezien het ding HDMI heeft waarschijnlijk niet) zou je die kunnen gebruiken.

De jack uit je receiver slopen en met een paar draden verlengen naar een plek waar je wel bij kan.
Of nog eleganter, een schakelaar bijplaatsen op de voorkant van de receiver die de functie van de omschakeling in de jack overneemt. Dan kan je de plug gewoon laten zitten.

Arco

Special Member

Zitten er geen A/V outputs op? (rood/wit/gele cinch plug)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het verplaatsen van de receiver is de meest simpele optie.

Op 3 augustus 2018 10:54:18 schreef Arco:
Zitten er geen A/V outputs op? (rood/wit/gele cinch plug)

Die schakelen de boxen niet uit.

Kan je niet gewoon een jack verlengsnoer nemen.
Wellicht detecteerd de versterker dan pas het insteken van de koptelefoon als je de koptelefoon in het verlengsnoer steekt?

ScouBrou's Brouwmeester
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Die detectie is mechanisch, ik heb nooit anders gezien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Inderdaad, de detectie is mechanisch.
Dus elke methode waarbij je niet de receiver op "mute" kan zetten werkt niet, omdat de koptelefoon dan alsnog geen geluid krijgt.

Receiver verplaatsen is ook geen optie, omdat de plek waar hij nu staat echt te leuk is :)
Een tape uitgang zou een goede optie zijn maar die heeft hij inderdaad ook niet.

Ik vrees dat zelf een losse schakelaar maken dan de enige optie is. Of een andere receiver uitzoeken.
Alsnog baal ik er wel van dat ik niet gewoon een hdmi-audio splitter op de HDMI-output kan aansluiten. Dat zou ook een prima oplossing zijn, maar de 2 chinese varianten die ik geprobeerd heb geven geen geluid.

dat kan wrs wel, maar hdmi heeft geen analoge audio, er zit een digitale audio lijn in de hdmi kabel. je hebt dus een converter nodig die alleen het audiosignaal aftakt van digitaal en omzet naar analoog stereo jack uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: daar had ik het dus over. Ik heb er 2 geprobeerd op mijn HDMI-out, maar bij beide geen geluid.

Zit er op zo een kist geen TOS Link?

Daar zijn hele leuke apparatjes voor te koop die al een DAC hebben, en waar twee RCA, en een Cinch 3.5mm in zitten. Die zou dan het geluid kunnen doorzetten naar de hoofdtelefoon transmitter.

De grote C heeft die vast wel. (Zoeken op TOS link naar Analoog audio)

(Added:)

Dit is hun goedkoopste model
https://www.conrad.nl/p/digitus-audio-converter-ds-40133-toslink-digit…

Neovo.

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op vrijdag 3 augustus 2018 13:08:27 (18%)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Arco

Special Member

Op 3 augustus 2018 11:24:24 schreef KlaasZ:
[...]Die schakelen de boxen niet uit.

Boxen kun je toch met de mute op AB uitzetten? (werkt meestal alleen op de boxen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2018 13:14:40 schreef Arco:
[...]
Boxen kun je toch met de mute op AB uitzetten? (werkt meestal alleen op de boxen)

Haha, ja, klopt. Dat is helaas ook een mechanisch knopje op het apparaat...

@Neovo Geesink: Helaas alleen een optische input. Helemaal geen interessante outputs eigenlijk, die hiervoor gebruikt zouden kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door Zynth! op vrijdag 3 augustus 2018 14:12:59 (21%)

Helaas, dat is bagger.

Wel zit ik te denken:

Zijn er van die alom bekende "Equalizer Bridges" aan de achterzijde van de versterker aanwezig? (Helaas, mijn kristallen bol lijkt me duuk, dus ik zie geen merk en type Receiver...)

Dat zijn 2 metalen U-staven die per staaf steeds twee RCA bussen koppelt.
Uit de EQ OUT kan je dan per kanaal een RCA splitter plaatsen, waarbij een kabel van voldoende lengte naar de transmitter gaat, en een kort kabeltje dan op de korresponderende EQ IN bus.

Als de hoofdtelefoon een eigen volumeregeling heeft ben je meteen gereed... Anders zou een hoofdtelefoonversterkertje, al dan niet in bereik van uw favoriete zitplaats wonderen kunnen doen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Arco

Special Member

Vermelding merk en type receiver zou wel nuttig zijn om allerlei gissingen te voorkomen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com