Het lijkt me, zonder materiaalkundige berekeningen, vrij eenvoudig aan te tonen dat die mogelijk is. Er bestaan immers stalen loadcells, op basis van rekstrookjes, waarmee je ijkwaardig op 6000 schaaldelen kunt meten, en als het niet ijkwaardig hoeft, nog wel een factor 5 tot 10 meer dan dat.
Een maximale druk van 8 bar en een gewenst oplossend vermogen van 10 millibar komt neer op maar 800 schaaldelen. Uiteraard moet je nog wat meer werk doen voor een daadwerkelijke nauwkeurigheid van 10 millibar (o.a. temperatuurcompensatie, lineariteitscorrectie, etc.), en groter oplossend vermogen helpt daarbij ook zeker.
Mijn punt is dat het mogelijk moet zijn om dit meetbaar te maken; als je onvoldoende uitslag krijgt, is de wand van het drukvat dus veel te dik. Nu heb je absoluut een gezonde veiligheidsmarge nodig, maar daar heb je ook wel wat ruimte voor.
Een excitatiespanning van 2V is wel erg weinig; de rekstrookjes en industriële loadcells die ik ken, hebben meestal een excitatiespanning van 5, 10, of zelfs 15V. Voor de hogere spanningen heb je uiteraard rekstrookjes nodig met een hogere weerstand. 1k is normaal voor 15V, als ik me goed herinner; bij lagere weerstanden zit je meestal op 5V.
Een industrie standaard loadcell doet 2mV/V (soms 3mV/V) bij vollast; 5V excitatie geeft je dus 10mV signaal, en met 6000 schaaldelen is dat dus 1.6uV per schaaldeel; dat is in de orde van grootte die jij uitgerekend hebt.