Vanmiddag een Grundig Prima Boy 700 van iemand overgenomen, maar het geluid was sterk vervormd en dus de elco's vervangen, maar het is niet na mijn zin. Het blijft wat vervormd, zie ik wat over het hoofd of moeten er kwalitatief betere elco's in ?

steek er eens batterijen in, geluid dan wel goed, check de voeding. anders denk ik eerder aan de afc of iig problemen met de tuner zelf. evt een externe geluidsbron proberen, uitsluiten of het tuner of versterker is.

Er zit een DIN stekker op het apparaat als die op een versterker wordt aangesloten en het geluid is dan onvervormd zit de fout in de eindversterker. De ruststroom kan te laag zijn, dan is er cross-over vervorming hoorbaar. In het schema staat een meetpunt waar die te meten is (2-10mA), indien afwijkend staat daar ook de oplossing.

https://elektrotanya.com/grundig_prima-boy_700_sch.pdf/download.html

Geprobeerd eerst weer met de luidspreker erg vervormd daarna met een hoofdtelefoon is het prima, daarna met een haardroger op de elco's warme lucht geblazen is het geluid via de luidspreker wel weer goed.

Heb je alle vier de elco's in de eindversterker vervangen? Die warme lucht kan natuurlijk ook invloed op de ruststroom hebben...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (38%)]

Die vieze ROE elco die je hebt laten zitten is van de ergste soort, die gaan regelmatig lek, dus als je er een moet vervangen is het die wel.

Ik heb er 3 van 220 Uf gehad 1 van 1000 Uf , 1 van 470 Uf en een elco van 1000 Uf , waar + en - op staat ( te zien op de foto ) , maar deze terug geplaatst want daar werd het niet " beter " van.

In de terugkoppeling van de eindversterker zit nog een elcootje van 0.68µF die ook vervangen. De 1.8 MΩ basisweerstand is ook verdacht, die lopen vaak op in waarde. Heb je een universeelmeter?

ik zou die roe er idd ook uitmikken, vaak rot die dingen..

Nee die van 0.68 Uf is niet vervangen, maar waar zit die trouwens ?

Die staat in het schema en het nummer is weer terug te vinden op de print..

Ik zie het al, lijkt niet op gewone elco ( is die kleine blauwe op de foto )

De ROE elco is vervangen samen met de tantaal , maar het geluid blijft vervormd. De 220 Uf elco's zijn van het merk Antel, zijn dit wel goede elco's ? ( met de haardroger warm maken is het geluid goed )

antel is niet veel, zou ze ook vervangen.

het probleem is opgelost, het bleek een weerstand te zijn.

Dit is de geïnverteerde versie van de cursus "Foutzoeken in elektronica" uit de Radio Bulletin.

Het zou mooi zijn als Alf nog even terugkoppelt welke weerstand niet lekker was.

edit hieronder

Ok, bedankt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]

Het was weerstand R59 ( 820 Ohm ) uit het schema, bijgaande link van het schema.

http://www.rsp-italy.it/Electronics/Radio%20Schematics/Grundig/_conten…