AKAI X-200D

mel

Golden Member

Weer eens een domme vraag.
Ik heb een tapedeck ter reparatie.
Ik heb de volgende fouten alvast gezien:
Bij terugspoelen loopt het zo langzaam ,laatste stukje moet je m meehelpen.
(staat anders bijna stil),ik bedoel dus snel spoelen.
En bij afspelen, gaat de rechter VU meter vol aanwijzen.
Zou dit een kwestie zijn van rotte elco,s gewoon vervangen,of is dit iets specifiek " AKAI achtigs"?
Graag jullie commentaar hier op.
Het is verder een goed deck,hij klinkt vrij goed,bij afspelen.
En als iemand een schema heeft,hou ik me aanbevolen..
Gr. Mel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zwakke punten bij Akai:
Wat de vu-meter en weergave betreft
- Transistoren met zwarte pinnetjes, vooral de 2sc458. Die gaan kraken/ruisen en lekken. Die kun je optisch herkennen. Let bij het vervangen op de pinout van de vervanger. Informeer eventueel bij Elektro Andijk of er nog iets over is van de productierun die een wereldwijde groep hobbyisten samen heeft besteld.
-Elco's in Akai's geven niet zo heel veel problemen - meer een langzaam achteruitgaande weergavekwaliteit.

wat de aandrijving betreft
- Tussenwielen. Opruwen met fijn schuurpapier en/of wassen met een zeepachtig sopje. Sommige akai's hebben ook nog een snaar. Kijk of die niet slipt.
- In enkele gevallen de motorcondensator - testen of de capaciteit nog voldoende is, en of ie niet lekt.
- De band kan kleverig zijn geworden. Als het Ampex, Shamrock, sommige soorten Scotch en Philips is, is er een behoorlijk grote kans dat het bindmiddel is gaan kleven. De recorder krijgt de band dan niet meer voortgetrokken.
- Maak alle bandgeleiders schoon. Als er Ampex op gedraaid is, kan er kleverige rommel zijn achtergebleven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Iedereen bedankt, ik kan weer ff verder :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ah de X-200D, de (onder retro audio fanaten) overgehypete dramabak uit de serie waarin het vet tot bizonkit vergaat en de nokkenwielen van Zamac spontaan uit elkaar vallen (de latere versie van de 200D heeft er geen last van ivm ander materiaal).

Begin maar met het demonteren en poetsen van de mechanica en alles te voorzien van nieuw vet (Molykote DX werkt prima). Motorlagers smeren met een enorm klein drupje naaimachine-olie, capstan eruit schoonpoetsen en smeren (en loopvlak weer schoonpoetsen natuurlijk), bandgeleiding helemaal nalopen en poetsen (geoxideerd is einde verhaal voor de machine). Koppen nalopen, drukrollen vervangen, snaren vervangen, condensatoren van de motoren nakijken. Let ook op de twee chips in het audiocircuit die vaak gaan ruisen (geen vervanger voor dus einde verhaal bij defect), transistoren met zwarte pootjes zoals hierboven genoemd, slechtlopende "tension arms" en de open schakelaar onder de koppenbrug.

En als dat klaar is ook nog eens de afstelling controleren.

mel

Golden Member

Ik was toch van plan alles schoon te maken,en de elco,s te vervangen.
Dankzij een van de forumleden heb ik de service manual gekregen(dank PA3GWS :) ), en ik heb de tijd.lekker op mn gemakje doen. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Maar ik heb een vraagje, misschien scheelt het 3 uur zoeken voor mij...
Op weergave, op 19 cm/sec, en de schakelaar ook op 19, dan gaat de rechter VU meter helemaal voluit aangeven..
Zet ik de EQU schakelaar dan om, is het weg.
Iemand een idee waar ik doelgericht naar kan gaan zoeken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..