Hoi,
Ik heb een vraag over een huisinstallatie 110/220 volt en een standaard aardlekschakelaar en ik ben benieuwd of iemand mij uit de twijfel kan halen.
Situatieschets: In mijn ¨meterkast¨ heb ik 2 fasen en een nul. Aarde is gekoppeld aan nul. Tussen 1 fase en nul heb ik 115 volt en tussen de 2 fasen onderling heb ik 230 volt. Mijn meterkast staat niet in Nederland maar in Midden-Amerika.
Ik wil een 220 Volt verwarmingselement aansluiten (een zogenaamde elektrische douche) op 220, dus tussen de 2 fasen die ik heb. Om het een en ander nog redelijk veilig te kunnen aansluiten wil ik een aardlekschakelaar monteren, maar zoals ik al ´s in een ander topic heb aangekaart kan ik hier geen aardlekschakelaar vinden waar ook nog ´s 40A doorheen mag.
Vanuit Nederland heb ik een aardlek meegenomen, maar dat is een Hager aardlekschakelaar waar je volgens de Nederlandse installatiewijze dus 1 fase en 1 nul aansluit. In mijn geval zou het dus 2 fasen zijn, maar kan dit werken?
Ik begrijp dat de stroom door fase 1, hetzelfde moet zijn als fase 2.... bij een verschil tussen die 2 fasen is er dus een aardlek en zou de aardlekschakelaar moeten uitschakelen. Maar werkt dit ook op deze manier? En kan de testknop ook gewoon werken met 2 fasen door de aardlek of is het gebruik van zo´n testknop tussen 2 fasen juist gevaarlijker ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat moet idd gewoon werken, in belgie werkt het tenslotte ook. het is een verschilstroom schakelaar. gaat er meer stroom in als uit, dan tript deze.
Dankje... dan is die twijfel dus weggenomen 
Altijd beter om zeker te zijn van je zaak, nog belangrijker als je onder 220Volt staat te douchen 
testman
wil je zeker zijn, dan de testknop gebruiken na installatie, en sluit een 10W gloeilamp oid tussen 1 fase achter de aardlek en de aarde. de aardlek zou dan moeten trippen, dan weet je zeker dat het werkt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 8 juni 2017 22:27:33 schreef testman:
wil je zeker zijn, dan de testknop gebruiken na installatie, en sluit een 10W gloeilamp oid tussen 1 fase achter de aardlek en de aarde. de aardlek zou dan moeten trippen, dan weet je zeker dat het werkt.
Bij zulke adviezen krijg ik kippenvel op mijn hele lijf.
Dat kun je beter niet zo doen.
Wil je dan toch een beetje testen dan pak je de lamp en sluit je een fase boven de aardlek en de andere fase ( of nul) onder de aardlek. Dan test je zonder een stroom over je aardleiding te laten lopen. Stuk veiliger.
Veel test je niet, als de aardlek tript dan weet je dat hij het doet, maar miet of hij het goed doet, oftewel bij de juiste stroom en snel genoeg.
Vraagje aan TS?
Voor de aardlek maakt het niet uit, jouw situatie kan goed uitgevoerd worden.
Heb je een 4 polige aardlekschakelaar of een 2 polige aardlekschakelaar?
testman
die aardlek ken ik vrij goed, druk het doorzichtige ruitje erin en het ding is geheel niet meer in te schakelen 
maar ok, dit moet gewoon werken want een 230V tussen de fasen net is niks abnormaals. echter wordt in BE de nul niet gebruikt, dus het normale net zit al tussen 2 fasen..
10W lampje als test tussen fase en aarde is goed te doen, je laat het niet zitten tenslotte. ga je ervanuit dat de aarding onder spanning komt te staan dan kun je er ook niet op vertrouwen. er staat toch al 130V tussen fasen en de aarde, gezien die aan de nul hangt.
in die landen moet je ook denken aan een bliksem ontlading met de bovengrondse voedingen. niet geheel onbelangrijk als je onder de douche staat met 230V net boven de douchekop. je bent wrs de enige in de regio met een aardlek..
Dankje testman voor de info.
Ik ga er vanuit dat de elektriciteitsmaatschappij ook gedacht heeft aan bliksemontlading, anders zou het toch spannend worden.
In ieder geval als het onweert dan valt regelmatig de stroom uit en na 0,5 seconde weer in, ik hoop dat dat die bliksemontlading is die ervoor zorgt dat ik veilig (tenminste veilig voor deze landen) onder de douche kan staan.
Zo wie zo ben ik toch al niet zo van douchen met onweer in de buurt, maar bliksem kan ook inslaan op 25 km. afstand en dan merk ik er niks van.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 8 juni 2017 23:21:05 schreef kolbike:
Het is een 2-polige ALS, Hager CDA540G
Okee, moet goed gaan.
Denk eraan het is een aardlekschakelaar, er moet nog een kortsluit en overbelastingsbeveiliging bij (zekeringen of automaat 2Polig)
testman
ik gok dat je gezien de " " de meterkast niet echt een meterkast noemt? meer een stuk hout tegen de gevel gespijkerd zeker, zoals dat normaal is in die landen? de automaat is 40A en de doorstromer is ook rond de 40A? een B40 automaat of een C40 automaat?
als de bliksem 25km verder inslaat dan zit ie nog op de hoogspanning, de trafo naar 230V hangt niet zo ver weg. dat het licht even uitgaat met een inslag zal best maar, een beveiliging geloof ik niet dat er op zit. er slaat een DC spanning in die de even de boel laat dippen, verder niks. niet douchen als het onweert is idd wel zo verstandig..
[Bericht gewijzigd door testman op (41%)]
mvdk
Golden Member
Op 8 juni 2017 23:18:35 schreef Toeternietoe:
Bij zulke adviezen krijg ik kippenvel op mijn hele lijf.
Ik heb ooit eens een beetje gebeund aan een installatie van een goede vriend, de wasmachine en de droger moesten naar een ander plekje. Daar moesten een paar nieuwe wcd's voor komen. Er zat in die ruimte al een ongeaarde wcd, die moest daardoor ook van randaarde worden voorzien. Was nogal een operatie om de aarddraad erbij te trekken, mijn vriend begreep niet veel van al die moeite die ik daarvoor deed. Omdat ook de aansluiting verplaatst moest worden, kreeg ik toch ook te maken met meneer Van Dijk van de afd. inspectie van het GEB Rotterdam. Die kwam even buurten, keek wat rond, stapte af in de kelder naar die nieuwe stopcontacten, en haalde een apparaatje tevoorschijn dattie in het stopcontact plaatste, dat stopcontact waar ik met pijn en moeite die aarddraad bijgemaakt had. De aardlek tripte, meneer Van Dijk was tevreden.Tot op heden snap ik nog steeds niet wat nou het verschil maakt of je een aardlek test met een gloeilamp van 10Watt, een ouderwetse Duspol met het magneetspoeltje (niet het glimlampje), of dat apparaatje van meneer Van Dijk. Alle drie laten ze ongeveer dezelfde stroom door het aardsysteem lopen, alle drie veroorzaken ze hetzelfde risico bij ontbreken van een functionerende aarde.
testman
psies, als je de aarde niet test weet je ook niet of hij wel goed is aangelegd, klapt het element van die wasmachine door, en komt er spanning op het chassis te staan door een ontbrekende aarde, dan gaat de aardlek er ook niet uit, pas met aanraken zou dat gebeuren..
tijd terug alle wcd's in nieuwbouw getest voor de oplevering, daar zaten toch wel een paar missende nullen, aardes of fasen bij. meestal was een draad losgeschoten in het wcd met in de doos duwen. testen was ook niet meer als met een duspol 2x meten.
[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]
Het is gelukt!!
De installatie in mijn ¨meterkast¨
krijgt natuurlijk geen NEN-schoonheidsprijs maar dat was toch al bekeken met 3 zwarte draden die van straat af binnenkomen.
Ik heb de ALS ertussen geplaatst (na de automaat, ervoor gaat niet) en zowaar heb ik warm wáter 
Heb de ALS nog niet kunnen testen, ik weet niet of het zou werken met de T(est) knop op 2 fasen, maar ik heb ook geen 10W 220 volt lampje liggen om de beschreven test-methode uit te proberen.
Ik heb eigenlijk helemaal geen enkel 220V apparaat liggen hierzo, alleen een 220V wafelijzer en nu mijn elektrische douche.
testman
ik neem aan dat de aarding ergens anders naartoe gaat? als die er geen is dan is die aardlek wel nodig..
je hebt de douchekop aangesloten tussen groen en 1x wit zo te zien? terwijl je hier zou denken dat groen aarde is en wit de voeding. heb je dat uitgemeten? of stond het ergens in of op?
de lasdopjes nog ergens indoen is ook wel zo netjes, lasdoosje bijv 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Brrr, ik krijg daar de griebels van.
Mij zal je niet daaronder zien staan...
Btw, even wat roet in het eten gooien, 30 mA is rijkelijk veel lijkt mij op een doornat lichaam.
Persoonlijk had ik een 10 mA exemplaar gebruikt, -als- ik deze constructie al had gebruikt....
[Bericht gewijzigd door Jinny op (56%)]
KGE
Golden Member
Dit is toch hopelijk wel een douchekop met een echt verwarmingselement en niet zo'n plastic bakje met twee dikke pinnen erin die stroom door het water heen stuurt?
De aardaansluiting zit daarbij dan net voor het uitstromende water om het potentiaal te vereffen..
Lange mensen klagen dan vaak over een tintelend gevoel tijdens het douchen......
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Oh nee, de welbekende suicide shower. https://www.youtube.com/watch?v=cNjA0aee07k
Als je het al gebruikt, zou ik op zijn minst die lasdoppen wegwerken.
Op 9 juni 2017 09:04:18 schreef Jinny:
Brrr, ik krijg daar de griebels van.
Mij zal je niet daaronder zien staan...
Ik ga ervan uit dat TS weet wat hij doet en heeft er verstand van. Tegenwoordig is er niets mis met een elektrische douche mits goed aangesloten en van een degelijke en deugdelijke kwaliteit is. Toch blijf ik ook mijn twijfels houden 
Niet zoals dit dus:
Er zit een spinnenweb tussen de draden linksboven. Of niemand heeft het overleeft of dit werkt verdomd goed en is gewoon niet schoongemaakt.
mvdk
Golden Member
Op een verjaardag zit ik zo eens te praten met een zwagertje, die jongen is nogal handig met verbouwingen. Maakt de mooiste badkamers. Het gesprek komt op aardmatten onder tegelvloertjes in badkamers en douchevloeren. Z'n ogen groeien zo groot als schoteltjes. "Een aardmat? Nooit van gehoord. En ik heb al wat badkamertjes gedaan." Het is te hopen dat de vloer niet al te goed geleidend is, zodat als de aardlek van TS toch een keer onverhoopt mocht trippen, de stroom niet al te groot is.
Wat is er verkeerd met een geyser? (In die taalgebieden word het woord geyser gebruikt voor een boiler). Dat is veiliger, omdat het ding geaard word, en je een warmwaterleiding van isolerend materiaal kan gebruiken.
hurricane
Mvg Oswald
Voor geen geld krijg je mij onder zulke constructie. Zelfs al zou ze "veilig" gemonteerd zijn. Ook een aardlekschakelaar kan, zoals alle dingen, defect zijn.
Dat het überhaupt toegelaten is, snap ik niet....
Die kop even onder spanning zonder water en ni no time is de weerstand kapot. Ik mag er niet aan denken !!!!!
Op 9 juni 2017 20:19:06 schreef mvdk:
Het gesprek komt op aardmatten onder tegelvloertjes in badkamers en douchevloeren. Z'n ogen groeien zo groot als schoteltjes. "Een aardmat? Nooit van gehoord. En ik heb al wat badkamertjes gedaan."
Vind ik niet zo verwonderlijk. Buiten de wereld van de elektroinstallateurs is dat nauwelijks bekend. En het zou me niet verwonderen als er binnen die wereld mensen zijn die het niet weten, of het domweg niet doen. Wat moet je als je als installateur binnenkomt en al het tegelwerk blijkt al gedaan?
Op 9 juni 2017 21:12:09 schreef hurricane:
Voor geen geld krijg je mij onder zulke constructie. Zelfs al zou ze "veilig" gemonteerd zijn. Ook een aardlekschakelaar kan, zoals alle dingen, defect zijn.
Dat het überhaupt toegelaten is, snap ik niet....
Die kop even onder spanning zonder water en ni no time is de weerstand kapot. Ik mag er niet aan denken !!!!!
het wordt nog mooier.. dit zijn geen weerstands elementen met galvanische scheiding tussen de draden en het water... het zijn elektrode heaters!!
Dus de enige scheiding tussen de spanningsvoerende delen en je lichaam is het feit dat het water druppeltjes vormt met een isolerende luchtlaag er tussen....
testman
Op 9 juni 2017 20:19:06 schreef mvdk:
Op een verjaardag zit ik zo eens te praten met een zwagertje, die jongen is nogal handig met verbouwingen. Maakt de mooiste badkamers. Het gesprek komt op aardmatten onder tegelvloertjes in badkamers en douchevloeren. Z'n ogen groeien zo groot als schoteltjes. "Een aardmat? Nooit van gehoord. En ik heb al wat badkamertjes gedaan."
een aardmat hoeft niet meer, als je betonijzer onder de douche hebt zitten en deze bij het CAP zet mag dit ipv de aardmat gebruikt worden.
zonder betonijzer heb je wel een aardmat nodig..