Beste forumleden,

Een hele tijd ben ik al bezig met een "in eerste instantie simpel verwacht" programma voor de LOGO.

Echter ik loop redelijk vast, waarschijnlijk zijn er hier vele die wel weten hoe dit op te lossen is.

Onderstaand even de situatie uitgelegd.

Omschrijving:

De schakeling is bestaande uit de volgende componenten:

- Anemometer (analoog 0-2 volt)
- Lineaire actuator met ingebouwde potentiometer

De schakeling zal als volgt moeten functioneren:

1. De anemometer detecteerd een windsnelheid van 3-5m/s -> analoog signaal naar LOGO -> Relais schakeld en activeerd de lineare actuator tot -> weerstandswaarde van potentiometer volgens instellingen is bereikt (zodat ik weet dat de stand klopt).

2. De anemometer detecteerd een windsnelheid van 6 – 12 m/s -> analoog signaal naar LOGO -> Relais schakeld en activeerd de lineare actuator tot -> weerstandswaarde van potentiometer volgens instellingen is bereikt.

3. De anemometer detecteerd een windsnelheid van 13-20 m/s -> analoog signaal naar LOGO -> Relais schakeld en activeerd de lineare actuator tot -> weerstandswaarde van potentiometer volgens instellingen is bereikt.

4. De anemometer detecteerd een windsnelheid van 21-50 m/s -> analoog signaal naar LOGO -> Relais schakeld en activeerd de lineare actuator tot -> weerstandswaarde van potentiometer volgens instellingen is bereikt.

In de regel is het maar een schakeling, echter zullen deze met zo minimaal mogelijk aantal ingangen/uitgangen geschakeld moeten worden.

Ik denk dat dit alles met 2 analoge ingangen geregeld zou kunnen worden aangezien je steeds de zelfde 2 componenten gebruikt.

Vraag:

Ik krijg dit programma geschreven tot op zekere hoogte, maar hoe krijg ik de relatie tussen de positie van de actuator, potentiometer en anemometer vastgelegd?

Hoe laat ik de plc dus eigelijk weten dat hij de voeding in naar de actuator pas mag uitschakelen als de waarde die hij van de potentiometer ontvangt correct is (zoals ingesteld).

Iemand een oplossing?

Goedemorgen,

Om zo nauwkeurig mogelijk te werken zou de LOGO het fijner vinden om een 0-10V binnen te krijgen, word je meting beter van.

Om te kunnen werken heb je een vergelijker nodig die groter dan en kleiner dan is hierdoor kan je dan open en dicht gaan sturen.
Tevens is het belangrijk om een dode-band te hebben anders gaat deze flipperen op de uitgangen om open en dicht te sturen.

Is het mogelijk dat je programma laat zien dan kunnen we (forum leden) je nog beter helpen.

Hey,

Ja tuurlijk, ik heb nu het volgende(zie foto).

Echter weet ik niet of dit een betrouwbare uitgangspositie is.
En denk ik dat het wat eenvoudiger kan.

Ik krijg de voorwaarden niet echt top ingesteld, als ik ze instel zoals ik dat graag had gehad dan gaat het circuit flikkeren (aan uit).

Dank voor de reactie!

[Bericht gewijzigd door virgil op (27%)]

Ik heb een aanzetje gemaakt voor je.
Nog lang niet klaar, maar voor 1 windsnelheid een beetje om te beginnen.

En, het is al opgemerkt, beter zou een windsnelheidsmeter met een 0-10 Volt signaal te gebruiken. De LOGO werkt van 0-10Volt.
Maar als je niet al te nauwkeurig wilt werken dan gaat het zo ook prima.

Denk er aan een hysteresis en een tijdvertraging in te geven anders staat je schuif maar heen en weer te pendelen bij elke windvlaag.

Je potmeter op je schuif moet je natuurlijk omzetten naar een 0-10 Volt signaal, maar dat lukt al met een simpel weerstandje.

De schakeling is bestaande uit de volgende componenten:

- Anemometer (analoog 0-2 volt).
- Lineaire actuator met ingebouwde potentiometer.

Inderdaad spanning aanpassen zodat je 0 tot 10VDC krijgt.

Voor je Anemometer zou je dat via een opamp kunnen doen, als je dat 5 X versterkt moet dat gaan.

Dank voor het meedenken,

Ik heb het opzetje bekeken, inderdaad wel een andere benadering (beter).

ps. met schuif bedoel je zeker potentiometer waarde?

En met schuif op / schuif dicht -> actuator aan / uit?

Ps. is die op amp schakeling verkrijgbaar als een pre made schakeling of moet je de weerstanden er zelf nog aanzetten?

De anemometer geeft een waarde tussen 0.4 en 2.4 volt af, is dit onvoldoende of niet exact genoeg?

Op 22 juni 2017 17:22:15 schreef virgil:
Ps. is die op amp schakeling verkrijgbaar als een pre made schakeling of moet je de weerstanden er zelf nog aanzetten?

Dat weet ik niet, denk van niet.

De anemometer geeft een waarde tussen 0.4 en 2.4 volt af, is dit onvoldoende of niet exact genoeg?

Hier heb je een voorbeeld.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/voorbeeld%20-%20virgil.jpg

Ik wil er nog een toevoeging aan maken die het verhaal een beetje veranderd.

Net bedenk ik me dat de actuator uiteraard ook 2 richtingen op kan (in en uit schuiven.

Nu wordt het schema nog een stuk complexer.

Een krat bier voor diegene die dit vraagstuk kan oplossen!

Bedoel je zoiets.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/bediening%20-%20motor%20-%20klep.jpg

De knoppen S3 en S4 worden dan de plc uitgangen, en de eindschakelaars (indien niet nodig) kunnen vervallen.

Op 22 juni 2017 20:53:17 schreef virgil:
Ik wil er nog een toevoeging aan maken die het verhaal een beetje veranderd.

Net bedenk ik me dat de actuator uiteraard ook 2 richtingen op kan (in en uit schuiven.

Nu wordt het schema nog een stuk complexer.

Een krat bier voor diegene die dit vraagstuk kan oplossen!

Volgens mij werkt mijn programma zo!
(Palm of Hertog Jan)

Ja, schuif of actuator
Ai2 is de potmeter, daar moet je een 0-10 Volt signaal van maken

De windsnelheidsmeter kun je zo aansluiten. Maar je kunt niet optimaal gebruik maken van de nauwkeurigheid. Standaard is in de LOGO 0,1 %, maar omdat je maar 1/5 deel van de bandbreedte gebruikt is je nauwkeurigheid ongeveer 1%. Ik betwijfel of je dat ooit zult merken

@ Toeternietoe,

Jij mag het bier hebben, ik drink toch niet. :)

@toeternietoe,

Jouw schakeling werkt als de actuator maar één richting uit hoeft.
Maar hij zal ook moeten weten wanneer hij achteruit moet draaien.

Ik zoek dus een schakeling die:

Ingang signaal van anemometer kan omzetten in een schakeling die weet waar de actuator zich bevind (dmv potentiometer) en vervolgens op basis van voorwaarden automatisch vooruit en achteruit kan positioneren.

De eerste situatie was voor mij nog te beredeneren maar met de relaties die nodig zijn om de actuator vooruit en achteruit te laten gaan wordt het mij wat te complex.

@Lambiek,

Iets in die richting, klopt echter heeft die schakeling geen voorwaarden waaraan hij zich zelf zal afregelen dat is een beetje het probleem....

[Bericht gewijzigd door virgil op (12%)]

@Lambiek,

Iets in die richting, klopt echter heeft die schakeling geen voorwaarden waaraan hij zich zelf zal afregelen dat is een beetje het probleem....

Hiermee kun je gewoon doen wat jij wil. De plc stuurt de schakeling aan zodat de motor links en rechtsom kan draaien. Je krijgt ook terugkoppeling via de potmeter, dat moet je in je plc programma verwerken. Maar daar heeft Toeternietoe al een mooi voorbeeld voor gemaakt.

Op 22 juni 2017 22:04:46 schreef virgil:
@toeternietoe,

Jouw schakeling werkt als de actuator maar één richting uit hoeft.
Maar hij zal ook moeten weten wanneer hij achteruit moet draaien.

Ben je bang dat je een krat bier weg moet geven?

Als je het commentaar zelf vertaald dan ben je klaar.
Schuif wordt dan actuator (wat dat ook maar voor een ding mag zijn).
Open wordt vooruit en Dicht wordt achteruit. (maar ik weet de werking van je actuator niet, de twee uitgangen (vooruit en achteruit) kunnen ook nog net verkeerd om zitten.

Ik had ook aangegeven dat het programma nog lang niet klaar is, het is een eerste opzetje.
Natuurlijk wil ik een kompleet werkend programma voor je maken, maar dan heb je aan 1 krat bier niet genoeg.

Nu werkt het voor 1 windsnelheid met daarbij 2 posities van de actuator.
Geen tijdvertragingen of anti-pendel ingebouwd en alleen een hysteresis voor de wind.
Natuurlijk moet je zelf ook alle bijbehorende waarden ingeven, windsnelheid en welke standen bij welke snelheden de actuator moet staan.

haha nee daar ben ik niet bang voor!

Ik wil graag een oplossing hebben (tot ik hem zelf begrijp).

Momenteel ben ik uit aan het zoeken of ik met jouw programma mijn idee aan het werken krijg, maar het lukt nog niet erg.

En ja ik begrijp dat ik zelf waardes moet invullen maar ik krijg de relatie tussen elkaar niet juist afgesteld.

PS. als me dat lukt (miss.) met wat hulp dan krijg jij je krat haha

Neem aub contact met me op via mijn email dan regel ik het verder met je off topic

Zojuist nogmaals een poging gewaagd om het schema aan te passen.
Nu heb ik er een 2de schakeling aan toegevoegd die de 2de range aan windsnelheden voor zijn rekening neemt.

Echter ik loop nog tegen 2 probleempjes op:

1: De eerste schakeling van Toeternietoe (die een kratje bier heeft gewonnen) werkt nu perfect, maar zodra ik de 2de schakeling (exact het zelfde) eraan toevoeg wordt de 2de schakeling geactiveerd op het moment dat dit niet moet.

Dit heeft te maken met de grenswaarde die voor schakeling 1 -> 100 is en voor 2 van 200. Doordat hier een overlapping inzit (van 100 tem 200) wordt telkens één schakeling onnodig geactiveerd, weet iemand hoe je hier een voorwaarde op kunt zetten zodat dit niet gebeurt?

Zie mijn versie waarbij ik hiervoor een EN poort gebruik, dit werkt maar alleen voor Cilinder In kant.

2: Het 2de is dat ik door het toevoegen van schakeling 2 (en daarna 3) steeds meer output contacten overhoud die het zelfde moeten doen, namelijk cilinder IN of cilinder UIT, de vraag: hoe kan ik deze koppelen naar één contact zoals me dit met de EN poort voor Cilinder IN is gelukt?

Op 23 juni 2017 09:15:22 schreef virgil
2: Het 2de is dat ik door het toevoegen van schakeling 2 (en daarna 3) steeds meer output contacten overhoud die het zelfde moeten doen, namelijk cilinder IN of cilinder UIT, de vraag: hoe kan ik deze koppelen naar één contact zoals me dit met de EN poort voor Cilinder IN is gelukt?

ipv outputs kun je ook merkers gebruiken.
Deze merkers laat je dan de betreffende outputs schakelen.
Of een OF poort gebruiken waar je de sturingen naar je uitgang op verzameld

Weet niet of dat bij de logo ook kan maar vaak kun je het aantal ingangen van een logisch blok uit breiden, EN en OF poorten toevoegen.

Heeft nog niemand gevraagd bij welke windsnelheid die anemometer 2V uitgeeft?
Het volle bereik word uitgesmeerd over slechts 200 delen, dus achter de komma meten gaat in ieder geval niets worden. (waarschijnlijk ook niet erg nodig/nuttig)

Dank voor je kratje....
Voor ik naar je 2e programma kijkt krijg je eerst een uitleg over mijn 1e programma:

A: Je moet altijd beginnen met de juiste LOGO versie. Mijn programma is gemaakt voor een 0BA6 versie. De nieuwste versie is 0BA8. Door de juiste versie te kiezen maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden en voorkom je teleurstellingen. Een progamma voor een 0BA8 kan niet altijd in een 0BA6.
Je hebt nog niet aangegeven welke LOGO versie je gebruikt.

B: Als je analoge ingangen gebruikt dan moet je jezelf aanleren dat je aan een analoge ingang altijd een analoge versteker plaatst. Dan ben je flexibeler in je programma. In de analoge versterker zet je de instellingen in afhankelijk van je sensor. Dan heb je in je programma maar 1 plaats waar je sensor ingesteld wordt, handig bij veranderingen. En je kunt de aangepaste waarde (bij jou bv de windsnelheid) gebruiken om op je display weer te geven. In alle nageschakelde analoge blokken laat je in de blokeigenschappen de waarde voor gain en offset (of min en max bereik) op de standaard waarden staan

C: LOGO werkt analoog intern met 0-1000, En de LOGO kan niet altijd met negatieve waarden werken, dat is afhankelijk van de toegepaste blokken. Of het gaat zul je moeten proberen. LOGO kan niet met breuken werken, of getallen achter de komma.

D: Nu mijn programma>
Windsnelheid. Instelling van de Analoge versterker:
Minimaal 0 maar maximaal moet je 5x de maximale windsnelheid invoeren, je windsensor geeft max 2 Volt, terwijl je LOGO met 10 Volt rekening houd. En 10 is nu eenmaal 5x 2.
Probeer je bereik en beetje af te stellen op de 0-1000 (zie Punt C)
als je max insteld op 10 dan krijg je sprongen 2-3 4, maar als je het maximum insteld op 100 dan krijg je al veel meer tussenstapjes. Stel dan het aantal cijfers achter de komma (in je blokeigenschappen) in op 1
Na de analoge versterker plaats je een analoge Tresholt. (Block B003) dit blok schakelt in en uit bij een bepaalde analoge waarde, bij jou de wind.
In Block B004 heb ik een paar waarden ingezet. Die gebruik ik als setpoin, of gewenste waarde. Nu gebruik ik 0 en 100. Dit zijn de waarden waarop de actuator moet gaan staan bij weinig wind en bij windstap 1
Afhankelijk van 2 ingangen op B003 (S1 en S2) kun je een waarde in B003 naar de analoge uitgang sturen.

Dit uitgangssignaal moet je vergelijken met de stand van de actuator.
Dat kan met een Analoge comparator. Deze vergelijkt 2 analoge signalen en stuurt de uitgang (digitaal) aan als de ene waarde hoger is als de andere waarde.
Als je actuator niet ver genoeg is dan gaat dit in B005 en deze zal een uitgang (digitaal) aansturen zodat de actuator verder open gaat lopen, Totdat de waarden gelijk zijn, dan valt B005 uit en wordt uitgang Q1 weer 0.
Omdat je LOGO! niet andersom kan werken (negatief) gebruik je eenzelfde analoge comparator als B005 nog een keer, nu als B006, Daar zijn de 2 analoge ingangen omgekeerd aangesloten, en werkt dus precies andersom.

Dat is alles.
Wil je een 2e windwaarde er bij maken, dan kan dat eenvoudig.
In B004 kun je 4 waarden kwijt, daar zijn er nu 2 van gebruikt en kun je eenvoudig er bij maken.
Maar als je er nog meer waarden bij wilt maken, een 3e gaat met wat AND en/of OR poortjes ob de S1 en S2 ingang van B003 goed aan te sturen.
Nog meer schakelpunten gaat ook (al wil je er 20)
Dan moet je een Block als B003 vaker gebruiken en met AN en OR de juiste aansturen
En dan moet je van REFERENCE gebruik maken. De waarde van een bock ergens anders toepassen.

Probeer maar eens.

Maar het kratje is wel verdiend denk ik...

Bedankt voor de reactie!

Ik heb inderdaad zojuist een aantal poorten toegevoegd en heb nu het systeem compleet.

Het enige dat ik nog wil maken is dat op het moment dat ik een schakelaar activeer de cilinder naar de uiterste stand verplaatst (voor onderhoud of dergelijk).

Voor diegene waarvoor de schakeling misschien ooit van pas kan komen zet ik hem erbij.

PS. kan ik ook iemand een PM sturen? Ik vindt dat nergens terug...

@Toeternietoe, dank voor de uitgebreide beschrijving, ik zie hem net pas toe ik dit bericht geplaatst had.

Graag zou ik even contact met je opnemen aangezien ik je meer wil bieden als een kratje bier zodra je me verder wil helpen.

De logo die ik gebruik heb ik via conrad besteld: Type
6ED1057-3BA00-0AA8

Je naam van je 2e programma is fout. Er staan 2 .. in, dan mag niet van meneer Microsoft.

Je 2e programma heb je veel te ingewikkeld gemaakt.
Kijk naar mijn bovenstaande verhaal.
Na een anaolge ingang een analoge versterker en uit deze analoge versterker de sensorwaarde verder verwerken.
Achter elke analoge ingang komt dus maar 1 analoge versterker, en het signaal dat daar uit komt kun je meerdere malen gebruiken.

Q3 en Q4 moet je natuurlijk nooit gebruiken, dat zou rechtstreeks kunnen.
En je moet blokkeren.
Als je 2e windsnelheid aktief is dan mag de 1e niets meer doen.
De Timers in je uitgang gebruik je ook dubbel, dat kan makkelijker.

In de bijlage jouw programma, wat aangepast door mij, maar wat exact hetzelfde werkt als jouw programma. (het is dus niet goed werkend)
Goed kijken wat ik gedaan hebt.

Ik moest eigenlijk de heg knippen, maar een kratje bier is ook erg anlokkelijk...

In de bijlage een programmaatje voor 2 windsnelheden.
Alleen Blok B008 is er bij gekomen en in B004 is er een instelling bij gekomen.

Alleen voor een 3e windsnelheid wordt het iets moeilijker.

P.S.
In mijn profiel kun je mijn iemeeladres vinden (dubbelklikken op mijn naam)

Deze werkt ook. De anemometer meet een waarde en set 1 van de twee relais net zo lang tot dat de potmeter waarde het zelfde is. werkt beide kanten op:)

Op 22 juni 2017 21:56:31 schreef Lambiek:
@ Toeternietoe,

Jij mag het bier hebben, ik drink toch niet. :)

Zelfs geen Lambiekske? ;)

Die zijn wel lekker, maar nee ik drink totaal geen alcohol. :)