(voor) Versterker automatisch inschakelen bij signaal

Situatie: multiroom systeem met losse versterkers. Op sommige van deze zit ook een voorversterker of nog extra componenten.
Allen zijn verbonden met een iEast audiocast (Soundstream/Soundstream pro, de laatste indien er ook andere bronnen op de versterker toekomen zoals TV, muziekinstrumenten of dergelijke).
Alles loopt over het wifi netwerk, valt reuze mee inzake kwaliteit/prijs/gebruiksvriendelijkheid.
2 nadelen:
De versterkers staan altijd aan, ook als die groep niet wordt gebruikt, of je moet ze zelf gaan aanzetten om de groep te gebruiken.

De Soundstream zelf staat ook continu aan (beetje logisch maar toch, dingetje wordt lichtjes warm). Er was enkel een usb kabel bij, geen aparte voeding. Dus de lichtste voeding die hier in huis was genomen voor die dingen. Toch worden ze meer dan handwarm. Dat is dus ook voor een stuk toch verlies?

Probleem 2 lijkt me moeilijk op te lossen, de warmte komt wellicht van het wifi signaal ofzo.

Probleem 1 lijkt me eenvoudiger op te lossen. Ik heb hier op't forum al ergens iets tegengekomen met een schakeling die ze op't net hadden gevonden. Alleen, hoe gevoelig moet die worden om niet af te schakelen bij lage volumes en toch niet in te schakelen door wat instraling op een kabelke ofzo. En er mag geen/zo weinig mogelijk beïnvloeding van het audio signaal zijn!

De klank van de die dingen valt erg goed mee, kunnen als multi of single geschakeld worden, muziek streamen van op de NAS, pc, smartphone en dergelijke lukt perfect. Ook de andere richting op, van op de gitaar naar bv het terras of pc lukt goed. Iets omslachtiger naar de pc toe maar je kan er zelfs mee opnemen op deze manier, al is de kwaliteit dan wel wat minder. Kan ook aan de standaard geluidskaart liggen die in de pc zit. Want het opnemen verloopt nog via de line in en niet van het wifi meteen digitaal opslaan.

Graag wat tips, een zetje om het te bouwen. Basis weet ik zo wel, maar heb wat meer nodig. Voeding, 5V dus, komende van die losse 5V usb voedingkjes. De lichtste is een 500mA type. Heb nog niet gemeten wat de audiocast zelf nodig heeft.
Opampje, comparator, relais? Iets in die orde?

Zoek eens naar VOX oftewel Voice Operated Control Switch.
Zeer in trek bij radioamateurs die de zendontvanger automatisch naar zendmodus willen brengen als er in de microfoon gepraat werd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Schema van Philips MFB boxen bestuderen. 22RH532, 22RH544, 22AH567, 22AH585, 22AH586, enz.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het wifi is, zal de voeding toch aan moeten blijven. Waarschijnlijk gaat daar ook de meeste stroom naar toe, gauw een paar honderd mA.
Dus veel uit te zetten valt er niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Arco, de versterker, voorversterker en in een enkel geval, het mengpaneel mogen wel uit. Dat scheelt al een pak.

BFM, dat is idd wat ik zou willen gebruiken, meeste schema's zijn niet op line niveau precies maar dat kan ik wellicht wel opvangen.

Maartenbakker, ik vind die schema's via google? Want ben er niet zo meteen in thuis.

Paar vraagjes, om de belasting van het signaal zo laag mogelijk te houden, opamp met FET ingangen of zinloos?
Moet het signaal eerst gelijkgericht zijn of niet, lijkt me van niet, verlies je meteen al 0,5-0,7V en gaat het niet meer lukken. Enkelzijdig gevoede opamp leek me al voldoende. Deze via een diode een condensatortje laten laden, hiermee de tweede helft van de opamp aansturen. Na een 10min stilte mag die dan uit. Schema lijkt in mijn hoofd te kloppen, nu componenten zoeken en berekenen. Daar hoopte ik vooral op een voorzet.

Hier eentje gevonden, in een antwoord van Lambiek in een post hier. Maar ik zou deze naar 5V ombouwen, dat lukt met een NE555? Als die 200mA kan sourcen/sinken, dan mag een klein 5V relaistje hier (met vrijloopdiode) direct aan?
http://www.uploadarchief.net/files/download/trommel_trigger_...keling.jpg

[Bericht gewijzigd door Appel op 1 juli 2017 21:45:42 (15%)]