waarvoor mag ik een cat 1 dmm gebruiken?

Waarschijnlijk een beetje domme vraag maar ik stel hem toch.
Ik ben nu bij mijn mama in Nederland en ze vraagt me of ik morgen wat lampen kan ophangen. Er hangen nu standaard verhuis fittingen en er komen andere lampen te hangen. An sich niets spannends maar ik wil wel een schok voorkomen. Ik zou dus met een dmm (multimeter) voor zekerheid willen testen of er nog spanning op staat voordat ik ze vervang maar nu zie ik dat de eenvoudige dmm die ik hier heb eentje van cat 1 is. Het is een goedkope van de action. Kan ik die daar voor wel gebruiken?
Ik twijfel nadat ik een pdfje van fluke heb gelezen over de cat indelingen bij dmm's. Als ik goed lees moet ik daar minimaal een cat 2 meter voor hebben.

Dat kan ook met een "spanningszoekertje" (doorzichtig schroevedraaiertje met neonlampje) van drie kwartjes...

Schakel gewoon de groep af, is altijd het veiligste.

Ha brains,

Als je meter (dmm) een stand heeft van >200V zeg 600V is er niets mis mee om 230V te meten.
Denk aan je meetsnoeren veiligheid gaat voor alles.
De verdeling CAT I CAT II enz heeft betrekking op de impuls overspanning zo kan een CAT I in het 300V bereik een impuls van 1500V aan maar een CAT III kan in het zelfde bereik een pulsspanning van 4000V aan.
Probeer altijd een draad tegelijk te bewerken en neem een houten trap als het kan de elektricien wekt voor onderhoud heel vaak zo niet altijd met een houten trap voor de isolatie.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Net nadat knutselsmurf reageert vindt ik een spanningzoeker die ik ooit gekregen heb op een open dag van Fontys hogescholen. En dacht toen, verdorie dat ik niet gedacht had aan een spanningzoeker ? Ik weet echter niet of er op zo'n spanningzoeker een "houdbaarheidsdatum" zit. Hij zal toch al een flink aantal jaren oud zijn (schat tussen 5 en 8 jaar)
Blijft de vraag wel nog steeds voor wat voor dingen ik die dmm mag gebruiken. Er staat wel op dat geschikt is voor 250v maar ben huiverig om het daar voor te gebruiken.
Ik kan de groep afschakelen maar er is geen groepen indeling in de meterkast. En als ik per ongeluk andere dingen afschakelen weet ik niet of dat handig is.
Update. Reactie van electron kwam ongeveer net voordat ik gepost had. Lees het dus net na het posten. Idem die van edvweelde.

evdweele

Overleden

Je hebt helemaal geen multimeter of spanningzoeker nodig.
Je schakelt overal waar je wilt werken het licht aan en zet dan de groep uit door de zekering om te zetten of de smeltpatroon eruit te draaien.
Is het licht uit? Dan staat er ook geen spanning meer op.

Alleen opletten dat iemand niet stiekem toch die zekering weer inschakelt omdat hij/zij thee wil gaan zetten of naar de tv wil kijken.
Daarvoor waren de ouderwetse smeltpatronen ideaal; [edit] de coupes die stak je in je zak en niemand kon rare dingen in de groepenkast uithalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ha heer evdweele,

Dat is voor een onervaren elektricien de beste oplossing ik doe het zo en neem de patroon smeltveiligheid mee :D dat is over het algemeen afdoende voor het thuis werk.
Maar ook de spanningszoeker is een goede oplossing.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Gewoon de groep afschakelen, is het beste..
Kaartje met Gevaar er aan hangen, en je kan altijd nog de betreffende lichtschakelaar uitzetten...
Zo'n spanningsschroevedraaier zou ik niet echt gebruiken...
Maar misschien domme vraag: als er fittingen hangen,zie je toch of het licht uit is? :+
En zo.n Action metertje zou ik nooit gebruiken..Zet er minimaal Hirschmann meetsnoeren aan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je vraag is niet zo dom, dat blijkt wel weer uit de antwoorden hier.

Een digitale multimeter is een heel leuk ding, maar totaal ongeschikt om spanningsloosheid van ee sterkstroominstallatie mee aan te tonen..
Dat heeft meerdere redenen.
Een ervan is dat je twee meetdraden en een meter hebt, eigenlijk kom je een hand te kort, waar hou je de meter mee vast? en hou je dan de beide meetpennen nog wel goed op de draden?
De andere is dat de meters vaak zo gevoelig zijn, een hoge ingangsweerstand, dat ze door inductieve werking of capacitieve werking spanningen meten die er eigenlijk niet zijn.
Probeer maar eens te meten op een losse draad, dan zul je zien wat ik bedoel.
Als je de meter op STROOM meting hebt staan,en je gaat spanningsmetingen doen dan kandat wel eens heel naar aflopen. In een husinstallatie blaas je vaak in ee fraktie van een seconde de meter op die daarna doodleuk (sorry voor de woordspeling) 0 aangeeft op het display. Zo zijn er nog wel een paar dingen.

Een spanningszoeker is ook zon vreselijk ding, behalve dat deze goedkoop is. Bin gebruik van een spanningszoeker gaat de meetstroom door je lichaam! Besef dit!!! Als je goed geisoleerd staat, gaat het lampje nooit branden.
En je bent beveiligd tegen te grote stroomdoor je lichaam door een klein kl... weerstandje, een beetje vuil of vocht, ga zelf maar na.

Een echte prof. gebruikt een dubbelpolige spanningstester, vaak een Duspol genoemd.
Ook dat is niet geheel zonder gevaren! Er zijn procedures voor om goed te kunnen meten.

Vooralsnog heb je er niet veel aan.
Ga voor zekerheid, schakel ALLE groepen uit, en als die er zit, ook de HOOFDSCHAKELAAR.
Maar zelfs dat is geen garantie, ik ben in de loop der jaren nogal wat "knutselwerk" tegengekomen, wat tot zeer gevaarlijke situaties had kunnen lijden ..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 augustus 2017 14:24:55 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Merci voor al jullie antwoorden. Ik ben gelukkig geen complete "noob" Ik weet meestal enigsins wel wat ik doe ?
Er hangen al fittingen en in principe zou de lamp uitzetten voldoende moeten zijn om spanningsloos te zijn. Het is meer kwestie van zeker zijn.
De installatie zal waarschijnlijk wel geen geknutsel" zijn anders hadden we het geweten. Er is paar maanden geleden een nieuwe meter ingezet door het electriciteits bedrijf. Als het daar niet veilig was hadden we dat waarschijnlijk wel gehoord vermoed ik.
Ik denk niet dat mama per ongelukt de stroom aanzet. Ze is daar te "bang" voor. Sinds ze vroeger een keer een printplaatje van een wegwerpcamera met flits van mijn buro opruimde ? Ik zei nog dat ze die niet moest aanraken (stond nog een flinke lading op de condensator) maarja ze was eigenwijs en hard aan het mopperen op alle elektronica die rondslingerende op mijn kamer. Sindsdien raakt ze geen electriciteit meer aan zonder toestemming!
Maar het is wel een goede tip voor als ik bij iemand anders eens bezig ben met lampen vervangen.
Toeternietoe, merci voor al je info. Van de spannendste wist ik niet.
Ik denk dat die action dmm dus het best alleen voor lage spanning te gebruiken is. Met die reden ook aangeschaft en bij mama gelegd voor heel eenvoudige klusjes of indicaties.
Zo ie zo is het natuurlijk altijd nodig om goed te kijken of hij in de juiste stand staat anders is er kans op een grote knal en rookpluim, dat besef ik heel goed. Het is geen highend dmm als fluke. Die kunnen wel wat hebben, zo'n goedkope zal in minst slechtste geval vuurwerk opleveren.
Wat betreft handen te kort, ik zou iemand anders de meter laten vasthouden en vragen wat er op scherm zou staan terwijl ik de neerpennen zou bedienen.

bij twijfel tik ik de blauwe en zwarte even tegen elkaar

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Krijg je dan geen kortsluiting als er nog wel spanning op zou staan?

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 12 augustus 2017 16:12:18 (94%)

Ja, en? Wat zou er dan gebeuren bij een "normale" installatie?
Dan is de spanning er ook meestal wel van af ;-)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
mel

Golden Member

Ja, klopt..en de schakelaar zit gelijk vastgebakken.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 12 augustus 2017 16:09:18 schreef brains:
Krijg je dan geen kortsluiting als er nog wel spanning op zou staan?

Dat is precies wat je wil, toch? Dan is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de zekering er wel uitgeklapt.

Het is mij 1 keer overkomen dat ik niet zorgvuldig genoeg was geweest met het controleren of de spanning eraf was. Bij het behangen van een kamer had ik op 2 wandcontactdozen gekeken met een schemerlampje of er nog spanning op stond; nee, dat was dus in orde. Voor alle zekerheid maakte ik met de schroevedraaier waarmee ik de afdekkappen van de wcd's afschroefde nog even kortsluiting tussen de fase en de nul.
Bij de derde wcd een flits en een knal... Die wcd zat op een andere groep :(
Het kostte me alleen de punt van de schroevedraaier.

@mel
Dan had ie maar geen schakelaar moeten worden :p

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

vroeger werd er ook dikwijls een lamphouder met lamp (vb 100W) gebruikt om de spanning te testen. In de lamphouder twee stijve geleiders gebruiken.
Dit was vroeger een goedkope oplossing om 220V te testen op stopcontacten of lichtpunten.
Etienne

Op 12 augustus 2017 14:04:40 schreef Toeternietoe:

Een ervan is dat je twee meetdraden en een meter hebt, eigenlijk kom je een hand te kort

Daar heb je die holsters voor :-)
1 meetpen klik je vast in de holster en je kunt met 2 handjes meten en aflezen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 augustus 2017 13:36:59 schreef evdweele:
Daarvoor waren de ouderwetse smeltpatronen ideaal; die stak je in je zak en niemand kon rare dingen in de groepenkast uithalen.

Ik ging nog een stap verder, nam ook de schroefkop mee. Ooit vroeg iemand: vertrouw je me niet? Nee, als het om mijn veiligheid gaat vertrouw ik alleen mezelf.

evdweele

Overleden

Ik bedoelde ook eigenlijk de coupes. Meestal lag er wel een doosje reserve smeltpatronen in de meterkast waardoor het gevaar net zo groot bleef.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Met automaten heb je ook die vergrendeldingen..Kan je door een hefboom van de automaat steken en er een slotje aan hangen.Krijg je m ook niet meer in :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..