NAD C300 vervorming aan de uitgang (alleen belast)

Ik heb een NAD C300 versterker gekregen. Probleem is dat hij vervormt.

Het volgende viel me op:
- hij vervormt alleen bij een belasting op de uitgang. Als ik met de scoop op een onbelaste uitgang meet, dan staat daar een onvervormd signaal op.
- De vervorming treedt pas op zodra het P-P voltage op de uitgang boven de 0,6V uitkomt. Met luidspreker of dummyload maakt niet uit.
- De elektrolytische condensatoren testten met enkele uitzondering verschrikkelijk slecht. Ik heb ze allemaal vervangen.
- op de symmetrische voedingsspanning meet ik op 1 kant een veel hogere rimpelspanning. De voeding wordt dus blijkbaar flink ongelijk belast.
- het is op beide kanalen aanwezig.

Is er iemand die dit probleem kent? Ik zal vanavond of morgen trachten een scoopbeeld te uploaden. Je ziet aan een sinus zowel aan de positieve als aan de negatieve kant een flink stoorsignaal ontstaan.

Als het probleem zich aan zowel het linker als het rechter kanaal voordoet zou je het in de voeding moeten zoeken.
Het schema vind je op www.hifiengine.com

[Bericht gewijzigd door douwebakker op (16%)]

Soms valt er een diode uit in een gelijkrichtbrug. Dan ontstaat er ook hoge rimpelspanning.

Op 28 augustus 2017 17:10:03 schreef RAAF12:
Soms valt er een diode uit in een gelijkrichtbrug. Dan ontstaat er ook hoge rimpelspanning.

Ik zal daar eens naar kijken. Maar de rimpel is wel 100Hz. Ben ik dan te voorbarig met de conclusie dat de gelijkrichter wel OK zou zijn?

Vandaag ben ik er verder mee gegaan. De brugcellen heb ik eruit gehaald en getest (OK).

Aan het meten geslagen, hij heeft op beide kanalen (bijna) geen bias, en reageert ook niet op de pots voor het instellen. Volgens de manual moet hij 160-180mV meten over D405 en D305. Ik meet maar 4 mV. 'Dus maar even verder zoeken.

De opties zijn in ieder geval al beperkter.

Als ik kijk in de service manual op https://www.manualslib.com/manual/1193723/Nad-C-300.html
dan zou ik eens kijken of the +35v voedingsspanning wel goed is.

Zowel de 35V als de 30V spanningen zijn OK.
zodra ik een flink ingangssignaal geef, is de vervorming aan de uitgang weg.
Ik ben niet zo bekend met Mosfet versterkers, kunnen een of meerdere mosfets zelf ook hemelen zijn? Het viel me op dat het schroefje waarmee ze vast zitten, als eens aangeraakt is. Misschien heeft iemand al eens een reparatie ondernomen.

Helaas zijn de printen van dit wat "nieuwere" NAD spul niet al te best. Van weerstanden die wat vermogen weg moeten stoken, zijn de koperbaantjes van de print al losgeraakt.

Ik ben verder gegaan met deze versterker. Het lijkt haast wel een massaprobleem. Naast de volumepot zit een lintkabel, en als ik daar met de scoop signaal meet (massa ten opzichte van massa zou niets op moeten leveren) meet ik precies het stoorsignaal.

*edit: het stoorsignaal neemt toe met het volume.
In de eerste instantie alleen met de positieve helft van de sinus, daarna zet hij het signaal ook op de negatieve helft van de sinus op massa.

Ik heb al lopen duwen met de achterkant van een schroevendraaier op de print, maar helaas geen slechte solderingen.

Hoe begin ik met zoeken naar de oorzaak?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op (11%)]

Ik zou uitkijken met het meten van de massa, door de stromen die lopen en de weerstand van de bedrading kun je dan zomaar ergens een signaal meten wat helemaal geen probleem hoeft te zijn.

De bias die slecht werkt is denk ik het probleem, hierdoor krijg je crossover vervorming.
Nu nog de vraag waarom die bias niet goed werkt.