overdenkingen van een Akai X 200D tapedeck

Zeer geleerde heren , dames, en hobbyisten.
Het volgende geval deed zich voor:
Ik kreeg van iemand banden waar met 38 cm/sec opgenomen was.
Deze wilde ik afluisteren, en eventueel omzetten naar een digitaal iets.
Echter: het tapedeck,de x 200 D dus, heeft max 19 cm/sec tot zn beschikking..
Opeens kreeg ik een ingeving.
Ik heb ook nog een 4000 DS staan, met zo,n verwisselbaar opzetstukje op de toonas.
Ik dacht ,zet dit opzetstukje op de X 200,dan verdubbelt de snelheid.
En warempel, het werkt.
Ik denk dat voor opname dit minder geschikt is, aangezien de eq. voor 38 anders dient te zijn.
Maar ik was er weer mee gered..
Misschien een tip voor anderen? :)
Gr.
Mel

Beste Mel,
In voorkomende gvallen gebruikik een oude Revox A77 halfspoor op enige snelheid, de mijne heeft overigens 38, en laat het ding afspelen in de pc, liefst direct in Audacity. Dan is iedere snelheid voor handen. Werkt lekker. Het andere spoor omkeren kan dan ook.
Succes, Abert

ja, Albert, maar ik heb geen machine meer die op 38 kan draaien..Met mn stomme kop heb ik mijn Revox verkocht |:(
maar leuk voor de reactie :)

@mel

pola bedoelt: Je hebt helemaal geen recorder nodig die de exacte snelheid afspeelt.
Met Audacity of een andere audiobewerkingssoftware kan je de snelheid en toonhoogte zo veranderen dat het klinkt zoals het is bedoeld.

Zo kreeg ik een stuk of 40 grammofoonplaten uit de jaren '30, dus 78-toeren. Maar een platenspeler die 78 rpm draaide had ik niet meer. Wel een element met een naald voor 78-toerenplaten.
Ik heb de grammofoonplaten met mijn platenspeler afgedraaid op 45 toeren en met Audacity digitaal de snelheid aangepast.

O op die manier, dat wist ik dus niet.
Dank je voor die tip. :)
och, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan :)

Volgens mij moet je ook sleutelen aan de frekwentie karakteristiek.
De weergave correctie klopt niet meer als je mechanisch de snelheid van afspelen veranderd.

volgens mij geen probleem.

Dan kan je hier de kennis wat opfrissen :-) https://www.iasa-web.org/tc04/magnetic-tapes-replay-equalisation
Tis geen probleem, maar puristen op hoor en/of technisch gebied willen als bron een zo vlak als mogelijke frequentiecurve.

joopv heeft gelijk,maar ik dacht dat dat meer op opnemen was gebaseerd.
Ik ben er alweer een tijdje uit,uit dat analoge opnamegedoe :)