Oscilloscoop probleem, Newbie

Hallo iedereen,

Ik zal me eerst ff netjes voorstellen.
Mijn naam is Raymond, 46 jaar oud
Ik woon in Zuid Limburg.

Ik kom uit de ICT wereld, maar ben sinds enkele maanden bezig met elektronica. Als kind was ik al hiermee bezig, maar ik heb nu de tijd om me hier verder in te verdiepen. Met name i.c.m. de bekende Raspberry Pi, en de Arduino development boards. Maar ik moet nog véél leren. Dus alvast mijn excuses als ik domme vragen stel. Helaas heb ik geen vrienden of bekenden die hier ook interesse in hebben, laat staan, ook verstand van hebben. Dus ik moet alles alleen, en via het www uitzoeken.

Ik heb meerdere malen gelezen dat een oscilloscoop niet meteen een must is, maar wel erg handig zou zijn. Nu zag ik dat er héél veel soorten en maten zijn te krijgen, en in diverse prijsklassen. Nu leek het mij verstandiger om eerst eens kennis te maken met een oscilloscoop, en te kijken wat ik er allemaal mee kan, en vooral HOE deze te gebruiken. Maar ook de terminologie en de specs van deze apparaten te begrijpen. Zodat ik, hopelijk, over een tijdje makkelijker een keuze kan maken in het grote aanbod van de oscilloscopen.

Nu heb ik gratis een Handykit MK-620 (Hung Chang MK-620) kunnen regelen. Deze zou perfect moeten functioneren, maar ik heb wel 2 probes moeten kopen. No problem uiteraard. Ik weet, het is een "oudje", maar voor mij om kennis met alles te maken meer dan voldoende lijkt mij, toch?

Nu de inleiding van mijn vraag:

In een het boek "Elektronica voor Dummies" :-$ , staat een eenvoudig voorbeeld voor het testen van een 9 V batterij m.b.v. een oscilloscoop.

In het kort:

- Ingangsgevoeligheid op 2 V per schaaldeel

- Nulreferentie 1ste hokje van beneden

- Aardklem van probe op de - pool, en probetip op de + pool.

Niet zo moeilijk zou je denken.
Bij een volle 9V batterij zou je dan +/- 4 a 4,5 hokje verwachten.
Mijn oscilloscoop geeft maar een half blokje aan, maximaal.

Voor alle zekerheid de 9v batterij doorgemeten met de multimeter, en die geeft netjes, 8,9xx V aan.

Nu mijn eigenlijke vraag:

Ik heb dit al meerdere malen vanaf de start opnieuw geprobeerd, en check check, dubbelcheck.

Wat zou hier eventueel de oorzaak van kunnen zijn?
Ligt het aan mij? Of kan de oscilloscoop ook defect zijn?

Alvast mijn hartelijke dank voor het lezen van mijn vraag!!!

Hugo Welther

Moderator

Heb je soms een 1:10 probe of een omschakelbare tussen 1:1 en 1:10?
Staat deze op 1:10.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
eSe

Honourable Member

Heb je probes met een schakelaartje, dus met een deler ingebouwd? Kijk of dit schakelaartje op 1 staat in plaats van 1/10.

/edit Hugo was eerst :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 22 september 2017 15:30:20 schreef Hugo Welther:
Heb je soms een 1:10 probe of een omschakelbare tussen 1:1 en 1:10?
Staat deze op 1:10.

Hartelijk dank voor de snelle reactie Hugo.

De elektronica winkel heeft me 2 van deze 2 probes verkocht, zie foto.
Deze zijn omschakelbaar tussen 1:1 en 1:10 inderdaad.
Volgens het boekje zou deze op 1:10 moeten staan, en dat heb ik dus ook gedaan. Het kan dus geen kwaad om hem op 1:1 te zetten? Want ik snap uiteraard wel de verhoudingen, lol. Maar m.b.t. de osciloscoop nog niet precies om heel eerlijk te zeggen. Thx.!

Op 22 september 2017 15:32:07 schreef eSe:
Heb je probes met een schakelaartje, dus met een deler ingebouwd? Kijk of dit schakelaartje op 1 staat in plaats van 1/10.

/edit Hugo was eerst :-)

Groetjes,
eSe

Thx. Ese, haha. No Problem. ;)

UPDATE

Ik zet net de oscilloscoop aan.
Maar nu geeft hij ineens WEL dik 4 blokjes aan....Very strange.
Gisteren zeker 2 uurtjes geprobeerd, en niks.

Waarschijnlijk heeft de oscilloscoop e.o.a. tik?
Ik heb niks anders gedaan of ingesteld als gisteren namelijk...

fred101

Golden Member

Ivm de probe. 10x is het beste ivm belasting van je meet object (DUT), hier een batterij en ivm met bandbreedte, hier nu niet van toepassing.

Met de scoop op 2V / div krijg je bij 10V de trace 5 vakjes hoger dan de 0V positie als je probe op 1X staat. 5 x 2 x 1 = 10V

Met de scoop op 10X zie je dan 5/10 is een half vakje. Als je dan de scoop op 0,2 ofwel 200mV/div zet zie je weer 5 vakjes. Ofwel 5 x 200mV x 10 =10V

Als de scoop en probes nog precies 100% het zelfde staan was er gisteren iets mis wat zich spontaan gerepareerd heeft tijdens het uitstaan. Dat zou een elco in de voeding kunnen zijn maar dan had je gisteren waarschijnlijk geen mooie strakke trace gehad. Is de scoop lang niet gebruikt en heb je hem toen zo ingeplugd ?

Het kan ook een schakelaar zijn. Maar dat lost zich soms op door de knop of schakelaar veel te gebruiken. Niet van niets doen.

Mijn eerste gok is een gebruiker fout, de tweede een vieze schakelaar. Maar als hij het nu goed doet wordt het lastig zoeken. Ik zou hem gewoon gebruiken en als het weer terug komt ga dan testen, doen beide kanalen het zelfde, trigger gedrag, testspanningen erop etc. Weet je zeker dat je alles goed bediend dan is hij stuk en moet hij open.
Wat je dan moet doen zien we wel mocht het zover komen. Ik zou er nu uitblijven, hooguit even kijken maar nergens aan komen. Er staan hoge spanningen .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 september 2017 16:43:30 schreef fred101:
Ivm de probe. 10x is het beste ivm belasting van je meet object (DUT), hier een batterij en ivm met bandbreedte, hier nu niet van toepassing.

Met de scoop op 2V / div krijg je bij 10V de trace 5 vakjes hoger dan de 0V positie als je probe op 1X staat. 5 x 2 x 1 = 10V

Met de scoop op 10X zie je dan 5/10 is een half vakje. Als je dan de scoop op 0,2 ofwel 200mV/div zet zie je weer 5 vakjes. Ofwel 5 x 200mV x 10 =10V

Als de scoop en probes nog precies 100% het zelfde staan was er gisteren iets mis wat zich spontaan gerepareerd heeft tijdens het uitstaan. Dat zou een elco in de voeding kunnen zijn maar dan had je gisteren waarschijnlijk geen mooie strakke trace gehad. Is de scoop lang niet gebruikt en heb je hem toen zo ingeplugd ?

Het kan ook een schakelaar zijn. Maar dat lost zich soms op door de knop of schakelaar veel te gebruiken. Niet van niets doen.

Mijn eerste gok is een gebruiker fout, de tweede een vieze schakelaar. Maar als hij het nu goed doet wordt het lastig zoeken. Ik zou hem gewoon gebruiken en als het weer terug komt ga dan testen, doen beide kanalen het zelfde, trigger gedrag, testspanningen erop etc. Weet je zeker dat je alles goed bediend dan is hij stuk en moet hij open.
Wat je dan moet doen zien we wel mocht het zover komen. Ik zou er nu uitblijven, hooguit even kijken maar nergens aan komen. Er staan hoge spanningen .

Hartelijk dank Fred, voor deze uitleg!!

De oscilloscoop zat inderdaad wel onder een redelijke laag stof/zaagsel.
Dit heb ik uiteraard schoongemaakt, maar alleen aan de buitenkant.
En deze was ook al een zeer geruime tijd niet meer gebruikt, lees jaren...

Ook las ik in het begin van de manual van de osciloscoop, dat ik de probes moest calibreren. Het eindresultaat leek er erg op, alleen de verticale lijnen zijn erg slecht te zien. Uiteraard heb ik dit wel met de intensity en focus knoppen proberen te verbeteren.

mel

Golden Member

Als je een keer tijd en zin heb,kom dan naar Venlo, dan ga ik dat ding voor je uittesten, en uitleggen. :)
Wel de scoop meenemen natuurlijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Verticale lijnen op een analoge scope zijn doorgaans vaker slecht te zien, dat is normaal. Dat komt omdat de straal ineens heel snel omhoog springt. In theorie zou je bij een ideale blokgolf en scope zelfs helemaal geen verticale lijn moeten zien, alleen dat bestaat natuurlijk niet.

Spanning staat en stroom gaat!
fred101

Golden Member

Het eindresultaat leek er erg op, alleen de verticale lijnen zijn erg slecht te zien. Uiteraard heb ik dit wel met de intensity en focus knoppen proberen te verbeteren.

Dat is normaal. De tijd die het duurt om omhoog of omlaag te gaan is veel korter dan de tijd dat hij hoog of laag blijft. De trace wordt met een constante snelheid van links naar rechts geschreven.

Stel dat de hoog-tijd 100 us is en de stijgtijd 1 us. Als de scoop op 100 us/div staat dan duurt de hoogtijd 1 divisie maar de stijgtijd duurt maar 1/100ste divisie oftewel nauwelijks zichtbaar. Zet je de scoop op 1us/div dan loopt hij schuin omhoog en zie je 1 divisie verschil tussen boven en onder. Maar de hoogtijd is nu 100 divisies lang dus je ziet maar een klein stukje daarvan.

Dit kan ook; als je puls 1nS lang hoog blijft en 100ms laag en jou scoop staat op 100ms/div dan zie je waarschijnlijk de hele puls niet meer. (bij een analoge scoop, met een goede digitale waarschijnlijk wel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Batterijtje is gelijkspanning. Staat de scoopingang wel DC gekoppeld en niet AC.

[edit]
Laat maar, je hebt 1/2 schaaldeel. Bij AC-koppeling zou de trace niet verplaatsen.
[/edit]

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 22 september 2017 19:18:53 schreef mel:
Als je een keer tijd en zin heb,kom dan naar Venlo, dan ga ik dat ding voor je uittesten, en uitleggen. :)
Wel de scoop meenemen natuurlijk..

Hartelijk bedankt Mel!
Deze uitnodiging neem ik heel graag aan. Ondanks de kleine trip, haha.

Top!!!

Op 22 september 2017 19:43:46 schreef meander:
Verticale lijnen op een analoge scope zijn doorgaans vaker slecht te zien, dat is normaal. Dat komt omdat de straal ineens heel snel omhoog springt. In theorie zou je bij een ideale blokgolf en scope zelfs helemaal geen verticale lijn moeten zien, alleen dat bestaat natuurlijk niet.

Thx Meander! ;)

Op 22 september 2017 21:10:19 schreef Schimanski:
Batterijtje is gelijkspanning. Staat de scoopingang wel DC gekoppeld en niet AC.

[edit]
Laat maar, je hebt 1/2 schaaldeel. Bij AC-koppeling zou de trace niet verplaatsen.
[/edit]

Thx. Schimanski!
Staat idd op DC. Dat weet ik gelukkig wel, haha. ;)

Op 22 september 2017 19:46:12 schreef fred101:
[...]

Dat is normaal. De tijd die het duurt om omhoog of omlaag te gaan is veel korter dan de tijd dat hij hoog of laag blijft. De trace wordt met een constante snelheid van links naar rechts geschreven.

Stel dat de hoog-tijd 100 us is en de stijgtijd 1 us. Als de scoop op 100 us/div staat dan duurt de hoogtijd 1 divisie maar de stijgtijd duurt maar 1/100ste divisie oftewel nauwelijks zichtbaar. Zet je de scoop op 1us/div dan loopt hij schuin omhoog en zie je 1 divisie verschil tussen boven en onder. Maar de hoogtijd is nu 100 divisies lang dus je ziet maar een klein stukje daarvan.

Dit kan ook; als je puls 1nS lang hoog blijft en 100ms laag en jou scoop staat op 100ms/div dan zie je waarschijnlijk de hele puls niet meer. (bij een analoge scoop, met een goede digitale waarschijnlijk wel)

Bedankt Fred, voor deze uitleg!!

Ik was ook van plan om een digitale scoop te kopen.
Wel nadat ik genoeg kennis hiervan heb gekregen.

op de volt/div schakelaar zit een regelaartje. Hiermee kun je de vertikale gevoeligheid ook regelen. Dit moet op de stand cal staan om de schaal te doen kloppen. Had je hier niet toevallig tegen gestoten? zodat de waarde per divisie niet meer juist was.

Niet toevallig nu de andere probe te pakken die nog op 10x staat?

Jinny

Golden Member

Hoi Raymond...
De Raymond die ik ken?
Dan moeten we nodig weer eens bellen....

Welkom hier...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 september 2017 14:56:32 schreef nurky:
op de volt/div schakelaar zit een regelaartje. Hiermee kun je de vertikale gevoeligheid ook regelen. Dit moet op de stand cal staan om de schaal te doen kloppen. Had je hier niet toevallig tegen gestoten? zodat de waarde per divisie niet meer juist was.

Thx. Nurky!

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het ff druk gehad.

De schakelaar stond inderdaad niet op Cal.
De verticale lijnen zijn iets beter zichtbaar.

Ach ja, dat is nu eenmaal zo.
Ben al blij dat hij het doet, haha. ;)

Op 23 september 2017 15:29:53 schreef rwk:
Niet toevallig nu de andere probe te pakken die nog op 10x staat?

Thx. RWK!

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het ff druk gehad.

Nee, ik had maar 1'tje aangesloten op dat moment.
Toch bedankt voor de tip!! ;)

Op 23 september 2017 15:33:18 schreef Jinny:
Hoi Raymond...
De Raymond die ik ken?
Dan moeten we nodig weer eens bellen....

Welkom hier...

Thx. Jinny!

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het ff druk gehad.

En bedankt, voel mee ook welkom, haha.
Genoeg respons gehad, en mijn vraag is meer dan goed beantwoord.

Ik heet idd Raymond, maar ik ken jou niet, zover ik weet..... :D