pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO'ers.
Ik zoek eigenlijk een oplossing om van mijn MCU, volume te adjusten.
Tot zo ver ben ik gekomen. Dit schema is echter mono en ik kan geen autorouter bedienen. Verder weet ik niet of dit schema de volume omhoog krikt, dus misschien nog een transistor based op-amp erachter. + MCU, kortom dit board word te groot. Tevens is de THAT2180 te duur!
Weet iemand misschien een kleinere/goedkopere oplossing te vinden op het internet?
Verder is er iemand aanwezig om snel te kunnen concluderen of deze combinatie IC's werken gaat?
Met vriendelijke groet, Wouter van Wegen
De VCA's van That zijn wel erg goed, maar om de specs waar te maken blijkt best wat gedoe. Gezien wat het is en hoe het gemaakt wordt vind ik de prijs erg meevallen.
De gain bij 0V in is met de weerstanden vrij te kiezen, het is een stroom-in - stroom uit device. Zie de uitstekende manual.
Goedkope, nu goed verkrijgbare analoge oplossingen met meer vervorming zijn iets met een FET of een vactrol (LDR / led combinatie), of allicht een al dan niet speciaal voor audio bedoelde digipot met taper-weerstanden / in een actieve volumeregelaar, maar let dan op het cm bereik. Je kunt ook kijken of er nog ergens een CA3080 te vinden is, of zelfs een hele LM1036.
Als het om een speakertje gaat is de TDA7052A lekker praktisch, die heeft log dc volume.
[edit]
Dit PCB design is overigens geheel kansloos, verspil er geen tijd aan. Bouw het prototype op gaatjesprint met één oog in de datasheet van het IC, dan kun je het sneller redelijk krijgen. Maar ook dan; allicht is de snelste route eerst wat algemene audio (meet-) ervaring op te doen.
Met autorouters heb ik geen ervaring, maar het zou mij verbazen als ze inmiddels zo goed en gebruiksvriendelijk zijn dat het bij een kleine audioschakeling zin heeft ze in te zetten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zie niet in wat een autorouter met het verhaal te maken heeft... 
Afhankelijk van het uitgangsvermogen wat nodig is kun je bijv. 2x de LM4865 gebruiken (of een andere, er is een hele famile amps met dc control)
RES
RES
Eenvoudigste is een dual DAC met 0-10V uitgangen (DAC met opamps of buffers in uitgangen), anders twee kanalen PWM (of MCU die twee DAC uitgangen heeft, voltage DAC) naar 0-10V via een dual opamp.
http://images.cnitblog.com/blog/268182/201309/10132513-daf53ef746cd463…
Dat is gelijk als in de openingspost, maar pas hiermee goed op, je hebt heel snel last van feedtrough van de PWM in het regelsignaal en dus in het audio.
Dat kan ook als er LF rommel verstopt zit in een PWM signaal dat ruim boven het audiogebied zit. Wees hierop bedacht en test er goed op.
That adviseerd zelf een normale statische DAC, bijvoorbeeld een mcp4728. Voor de kosten zou ik het niet laten.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Ik heb alleen ervaring met de 2180, die regeling werkt keurig ook via een cpu.
Je hebt inderdaad wel een buffertje nodig op de uitgang. 072 of 5523 doen daar hun werk wel. (stroom regeling, geen spanning)
je zou verder nog eens kunnen kijken naar een njw. die heeft volumeregelaars speciaal voor stereo audio. is alleen wel i2c, geen pwm.
[Bericht gewijzigd door wielklem op (23%)]
Is het niet veel makkelijker om een i2c of 1w digitale potmeter te nemen?
Kun je vanuit een mcu zo aansturen.
Bijvoorbeeld: http://www.analog.com/en/products/digital-to-analog-converters/digital…
Neen. De vraag of het mogelijk meetbaar iets VCA-achtigs doet bij extreme dimensioneringen en heel kleine signalen acht ik niet interressant. Ook een thermische VCA is vast mogelijk.. 
Hier vond ik een leuke uitgebreide bespreking van VCA's: http://sound.whsites.net/articles/vca-techniques.html
Bipolair, diode, FET, alles wordt behandeld. Het heeft niet zo veel zin zelf wild dingen te bedenken zonder je verdiept te hebben in wat er al is.
pascalbythree
Zo dan?
PS: kan je in de code de stapjes verliezen of valt deze UP/DOWN puls bij te houden in de code ?
Vandaar liever PWM'en
PS: Lijn fouten worden er morgen uit gehaald, gaat om concept.
Bless me. Aan het eind van het topic wou ik graag een conclusie welke in de etsbak te gooien.!!!
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (21%)]
pascalbythree
Zo dan?
Alleen het afgebeelde schema gevonden ergens, is niet voldoende.
Weet iemand een ander transistor based oplossing?