Spog2
Honourable Member
Ik vond hem terug..., heb nog een zwaar bouwsel in ergens staan met 6x 2N3055
https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/FTP_Uploads/1982_12-6…
Deze heeft genoeg aan 47µF aan de uitgang.
Ik vermoed dat die 47µF wel wat kleiner (of weg) kan kan als je de 2N3055's + aansturing vervangt door iets wat sneller werkt?
Dan heb ik toch een aardig goede stroombegrenzing voor een aangesloten component, al is het dan nog wel zo dat die mogelijk moet beginnen af te knijpen vanaf de hoogst ingestelde spanning.
De Chinese switched power labvoedingen met een Output schakelaar beginnen toch vanaf 0 Volt bij het inschakelen?
Zodat je dan veilig de stroombegrenzing voor gevoelige componenten kan inzetten?
@Fred:
"Wat ik wel een heel wazige eis vind is dat er een 230V lichtnetsteker in moet passen. Niet alleen waarom maar ook omdat die dingen veel dikkere pinnen hebben als bananen stekers. Het past gewoon niet."
Bij mij past het prima, ik heb dat vaak gebruikt. Die (ouderwetse?) soort met ingezaagde pennen.
Voor banaan naar BNC werkt het ook:
Maar de telefoonlader of deze moderne eurostekker hebben naar binnen gebogen pennen en die passen inderdaad niet:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 18 december 2025 13:48:12 schreef Spog2:
De Chinese switched power labvoedingen met een Output schakelaar beginnen toch vanaf 0 Volt bij het inschakelen?
Zodat je dan veilig de stroombegrenzing voor gevoelige componenten kan inzetten?
Vast wel. Maar ik was aan het kijken welke van m'n 12V 7-segmenten displays nog werkten en welke segmenten stuk waren. Nou, veel van de gewone segmenten (ik zou haast zeggen bijna allemaal) deden het gewoon. Maar alle PUNT segmenten waren stuk... NA de test.
Dan zet je dus je voeding op 13V 10mA en dat gaat goed op een segment wat 12V nodig heeft, maar de punt had maar 2 leds, dus maar 4-6V aan forward spanning. Die 7-9V van de condensator krijgen, dat ging niet goed.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op woensdag 17 december 2025 19:02:49 schreef Aart:
Let ook op wat men kan accepteren wat betreft de common-mode impedantie. Ook een verder prima SMPS labvoeding zoals de Delta Elektronika ES030-5 heeft 470 nF (!) tussen de uitgang en de aarde. Die verbinding geeft niet te filteren HF "rommel" als er op laag niveau gemeten moet worden met een scope die ook zijn GND aan aarde heeft.
Dat vind ik een interessante, ik snap het denk ik nog niet helemaal. Kun/wil je daar meer over toelichten?
(In mijn CO-labvoeding heb ik juist 20 nF naar aarde gestopt, om van de capacitief vanaf het lichtnet ingekoppelde 50 Hz af te zijn: 10 nF tussen elk van de AC aansluitingen van de gelijkrichter en PE. Dat kan misschien ook wel kleiner dan 10 nF als dat een probleem mocht zijn.)
Een geheel zwevende voeding (of een accu) is handig in situaties als "ik wil de GND van mijn probe halverwege mijn schakeling of ergens aan de + verbinden, maar de GND van mijn voeding zit via lichtnetaarde al aan mijn 'scope".
Of is het een groundloop die als lusantenne rommel oppikt? Hoe loopt die lus? (Ik denk: aarde in netsnoeren, aarde in scopeprobe en via de 470 nF? Klopt dat) Je hebt dan een (AC, HF) spanningsverschil tussen GND van 'scope en GND van schakeling (GND van voeding). So far so good: over b.v. de inductie van die netsnoeren en je scope-probe-GND kan (HF)spanning vallen.
In deze video legt Fesz juist een steviger (laagimpedanter) verbinding tussen de GND van zijn labvoeding en de GND van zijn 'scope. Eerst met een kort, dik kabeltje tussen GND van scope en GND van voeding - met als nadeel dat dan de voedingsstroom deels door de GND van de probe gaat lopen en dat beïnvloed zijn meting. Dus vervolgens tussen 'scope en schakeling-min om dat te voorkomen, en daarna met een paar uF (!) ertussen om DC tegen te houden maar AC wel laagimpedant te koppelen. (Ceramisch denk ik, geen elco anyway). Met die techniek zou die 470 nF in het niet vallen met het kabeltje dat je zelf legt. Dat kabeltje staat dan parallel aan de verbinding via de 470 nF en de lichtnetaardes in de netsnoeren. (En + en - van voeding zitten voor AC/HF als het goed is toch aan elkaar, dus dan kun je het kabeltje ook tussen + en scope-GND hangen als je t.o.v voeding+ aan het meten bent).
Ik zou dan denken dat die 470 nF juist helpt, zeker als 'scope en voeding in hetzelfde stekkerblok zitten. En dat je daar dus eigenlijk juist een laagimpedanter pad wilt, eerder dan hoogimpedanter. (Als snap ik wel dat je met een accu ook van dit soort problemen af bent, en dat een accu zich laat benaderen met een echt geheel zwevende voeding "zonder" pad naar aarde, en dat dat bovendien handig is als je tegenover de + meet waarvan ik vermoed dat dat het geval is).
Het filmpje is goed, maar zoals hij zelf aan het einde al opmerkt heeft de methode beperkingen. Het zal goed werken als signaal en ruis een flink eind uit elkaar zitten in het spectrum, en des te spectaculairder bij matige voedingen met veel gemakkelijk te onderdrukken CM.
Het is vanuit de audio een redelijk gekende techniek, zo heb ik een kabel met deze 'truuk' om mijn audio analyser stil aan te sluiten op asymmetrische apparaten.
De afscherming / vereffening loopt dan via een andere RCA dan het signaal. Ook in het wild kom (kwam? - alle niet-consumenten audio is inmiddels symmetrisch) je die wel tegen. Het idee werkt in de praktijk wisselend, maar soms goed genoeg of zelfs prima. Een trafo is natuurlijk "beter" maar geeft ook weer vragen bij het meten.
[Voor de mee-lezers: Lucky en ik waren collega's ]
Bij de Delta's is de situatie anders. Het CM signaal is meer dan een orde van grootte kleiner dan in de film, en de aardlus alleen een probleem bij de kleinste signalen. Maar het is er wel, en maakt dat ik dan een lineaire voeding pak. Vooral omdat dat het een snelle en zekere oplossing is, wat prettig is op werk. Uitdagingen hebben we al genoeg.
De eerste keer dat ik er serieus tegenaan liep en de capaciteit mat was toen ik U1733 LCR meters in een grote opstelling extern wilde voeden. Dat lukte met geen enkele SMPS, ook niet met de Delta's.
En inderdaad, vaak zit bij ons de (+) aan gnd, maar dat lijkt niets uit te maken. Het is common-mode.
Bij meten aan de analoge elektronica ben ik ook tegenaan gelopen. De analoge I-monitor output van de voeding direct op een scope kanaal geeft nog veel meer ruis dan verwacht, maar hier zal ruis van de versterker van het shunt signaal bij zitten.
Bij dit onderwerp komt beslist een stuk 'smaak' om de hoek kijken en de context is belangrijk.
Wie bijvoorbeeld alleen maar aan digitale schakelingen werkt zal net zoals computers niet snel een probleem hebben met een SMPS.
Bij het meet- en audio werk wat ik doe vind ik het echter een stuk comfort om hier niet steeds over te hoeven denken. Ik ben een verwend jongetje en heb zelf geen ervaring met lab-smps buiten de Delta's.
Pas kwam op CO een topic voorbij over problemen met digitale instrumentjes op een zware schakelende voeding. Daar heb ik toen geadviseerd juist de boel te koppelen met een C om HF CM stromen die door de meter liepen te om te leiden, wat leek te helpen. Een beetje zoals in het filmpje.
De vraag is eigenlijk steeds: Hoe is de schakeling, hoe liggen de impedanties, de signaalniveaus en de spectra (en tot DC of niet?) ? Aan welke knoppen kan men draaien om meer gewenst- en minder ongewenst signaal te krijgen?
De denkwijze laat het filmpje goed zien, dat soort schetsen zijn belangrijk.
Het is geen magie, gewoon natuurkunde, maar het gaat om het afschatten van die stroomkringen waar het normaal niet om gaat.
benleentje
Golden Member
Waarschijnlijk kan ik dan snelle stroombegrenzing vergeten.
Dat kan je met deze budget voeding toch wel een beetje vergeten.
De snelheid van de stroom regeling word ook niet bepaald door de uitgangscondensator maar door hoe snel ze die regeling hebben gemaakt. De uitgangscondensator vertraagd het alleen iets. Maar als je elektronica hebt aangesloten die al stroom trekt en er gebeurt iets dan is die uitgangscondensator ook al snel leeg gewoon door de stroom die er al loopt.
Of je moet heel erg snel willen kijk dan of je een 2de hands HP66xx serie voeding kan kopen. Die voeding kan stroom leveren en stroom opnemen om bv een accu te ontladen. Maar omdat die actief de stroom wegwerkt is de stroom regeling erg snel.
In de regels is een voeding met een hoge uitgangsstroom ook minder snel in de stroom regeling dan een voeding van bv 500mA. Bij een 500mA voeding is de stroomregeling ook nauwkeuriger in te stellen.
Als je heel specifiek wensen voor je voeding hebt zul je al snel zien dat je niet 1 voeding gaat vinden die aan al die specifieke wensen kan voldoen dat worden dan meerdere voedingen die elk ergens beter in zijn en op andere vlakken weer minder goed is.
Maar blackdog kan je veel meer over snelle stroomregelingen vertellen dan ik.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 19 december 2025 19:45:45 schreef Aart:
[Voor de mee-lezers: Lucky en ik waren collega's ]
Zodoende dus het vermoeden dat je tov + meet 
Dank je wel voor je toelichting. Ik zou eens kunnen kijken of ik die 2 x 10 nF in mijn CO-voeding door wat kleiners kan vervangen, ook al heeft het nog geen problemen gegeven. Extern valt immers altijd nog een (al dan niet capacitieve) verbinding toe te voegen, ook bij een goed "zwevende" voeding.
En idd:
Op vrijdag 19 december 2025 19:45:45 schreef Aart:
Het is geen magie, gewoon natuurkunde, maar het gaat om het afschatten van die stroomkringen waar het normaal niet om gaat.
Als de aarde in je netsnoeren mee gaat doen met je meting, of de inductie van je probe-gnd...
Spog2
Honourable Member
Ik heb deze Jesverty besteld, omdat hij zo mooi compact is: 18 x 8,5 x 15,5 centimeter.
Het is afwachten hoe goed of slecht hij is. De gebruikerservaringen (op amazon.de) wisselen..., maar die betreffen nogal eens andere modellen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lijkt de LW-305D in een nieuw jasje te zijn.
Zie graag wat foto's van de interne opbouw.
Spog2
Honourable Member
Je bedoelt denk ik een andere, deze LW305KD
Zodra hij binnen is zal ik zien of ik wat foto's kan maken.
(Op voorwaarde dat hij het redelijk doet, anders gaat ie gelijk retour.)
'kHeb ook nog een UNI-T UDP6720 gekocht. Vind ik een mooi ding om tegenaan te kijken

Bij TME was hij goedkoop, ik hem krijg hem thuisbezorgd voor €201.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (25%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wij hebben bij de kringloop deze in onze werkplaats staan (die met de rode LEDs) https://www.jesverty.com/
Als de door jou gekozen vergelijkbaar is dan zou ik hem niet eens uitpakken. Dat is met stip de meest beroerde voeding die ik ooit gebruikt heb. Het is een drama om hem precies op een spanning in te stellen. Wat de beste methode is: De knop naar minimum draaien, dan de draden kortsluiten en dan volt omhoog draaien. Schiet je er over (meestal) dan de een paar volt minder draaien en weer kortsluiten, dan weer met 2 vingers aan de knop heel langzaam opdraaien. Dit net zolang tot je eindelijk de juiste waarde hebt staan.
Fijn is totaal ongerelateerd tot grof want het bereik van fijn afstellen is veel te klein tov de resolutie van grof.
\Ik heb niet getest hoe het met de verdere prestaties is gesteld. Wij gebruiken hem soms ipv batterijen bij het testen van elektronica. Gezien dat gedrag denk ik dat je nu gewoon weer hetzelfde hebt als je had. Weer een ultra low budget voeding.
Maar je kunt geluk hebben.
Jammer dat je hem op amazon kocht. Je loopt jeff bezos te spekken.
Op Ali is hij 42,99 , gratis verzonden vanuit Polen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005007766835198.html
Spog2
Honourable Member
Op maandag 22 december 2025 09:07:24 schreef Roland van Leusden:
Lijkt de LW-305D in een nieuw jasje te zijn.
Zie graag wat foto's van de interne opbouw.
De aansluitbussen hebben géén dwarsgat om een draad door te steken.
De voetjes zijn van rubber. De demping geeft een degelijk 'neerzetgevoel' en ze zijn stroef genoeg om het ding op z'n plaats te houden als je knopjes indrukt.
Over de uitgangsbussen zit 1000µF 35V gesoldeerd, en op de print aan de rode en zwarte draad nog eens 1000µF 35V gesoldeerd. De condensatoren hebben voor een 32V apparaat niet veel reserve...
Het kast je is niet groot, maar alles past er ruimschoots in:
De print van het bedieningspaneel ziet er wat vlekkerig uit bij de solderingen.
-Ik heb hem een poosje met kortsluiting van de meegeleverde krokodillebekkabel laten draaien op 3 a 6 Ampere. Dan draait de ventilator hoorbaar (er staat "sleeve bearing"op: glijlagers). Apparaat wordt dan nauwelijks warm, maar leverde dus maar paar Watt.
-Voltage aanduidingen zat er soms 5 digits (=0,05V) naast, maar 0 Volt = echt 0 Volt , stroomloos. Heel fijn 
[Edit: ik moet wel veel minuten wachten/kortsluiten om onder 0,001 V te komen]
-De instellingen met Coarse en Fine vind ik goed werken, dr lijkt iets intelligentie in te zitten.
Iemand hier had voorkeur voor gewone potmeters..., dat kan ik nu begrijpen.
-Het display heeft wel mooie witte cijfers
-Ik heb me suf gezocht wat de OPN instelling doet. Ik heb het uit de handleiding van een ander apparaat gehaald: daarmee stel je in of je na het het uit/aan zetten direct spanning op de uitgang krijgt , of pas nadat je de OUT-knop bedient. Ezelsbruggetje: OPN = OPerate by Net switch.
Spog2
Honourable Member
(Kan weg. )
@fred101
Ben dr middelmatig blij mee, ik heb hem gekocht uit nieuwsgierigheid.
Het overkomt me vaker dat ik ipv "Edit" op de naastgelegen knop druk. Ik ben niet zo in icons begrijpen....
Ik krijg die rommel niet opgeruimd... Er moet iets blijven staan. Sorry 
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (87%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
benleentje
Golden Member
De condensatoren hebben voor een 32V apparaat niet veel reserve...
Normaal gebruik je een elco tot 80%. is ca 28V. Boven de 90% zoals hier is eigenlijk gewoon fout.
Nu scheelt het wel dat het een geschakelde voeding is en dat die elco's alleen de uitgangsspanning zien. Dus zolang je hem onder de 28V gebruikt zit je wat de elco's betreft wel goed.
Ook best slordig van opbouw met kabels die bijna strak staan.
Ben dr middelmatig blij mee, ik heb hem gekocht uit nieuwsgierigheid.
Dat is wel jammer om te horen. Want als de voeding er van binnen wat minder uitziet maar verder goed werkt maakt dat verder ook niets uit. Het gaat toch niet om de binnenkant maar om de goede werking.
Als je een duur apparaat koopt dan wil je ook dat die van binnen er ook goed uitziet maar bij zo een budget voeding maakt dat eigenlijk niets uit als het maar naar tevredenheid werkt.
En die elco op 32V zal zal het ook nog wel een tijdje volhouden of je zet er nu gelijk een goede in.
Maar de ham vraag, hoe bevalt die om er mee te werken?
Spog2
Honourable Member
Op maandag 22 december 2025 14:59:28 schreef Zonnepaneeltje:
Jammer dat je hem op amazon kocht. Je loopt jeff bezos te spekken.
Op Ali is hij 42,99 , gratis verzonden vanuit Polen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005007766835198.html
Hij kost daar eigenlijk €111,10.
Als je een nieuwe klant bent kan je €70,51 korting krijgen.
Dat "nieuwe klant" lijkt te gelden voor heel Aliexpress.
Ik heb daar al weer paar jaar geleden wel eens wat gekocht.
Gisteren heb ik daar een muis Logitech M720 Triathlon a €26,79 besteld en betaald.
Vandaag reageren ze met: "Your order is closed for security reasons". Misschien dat ik niet door de (nieuwe klanten?)veiligheidscheck(?) ben gekomen? En nu willen ze dat ik een duurdere ga kopen. Wat zijn dat voor fratsen? Ze kunnen toch direct die "nieuweklantencheck" doen als ik bestel?
Ik kan ook mijn geld terug krijgen, zou ca 2 weken kunnen duren. Daar kies ik voor, daarna zie ik wel of ik ooit nog iets van Ali wil.
Overigens, als je op zoek bent naar een specifiek artikel kan je land kiezen van waaruit wordt verzonden. Daar zit heel wat EU tussen. En veel 'fratsen' aanbiedingen komen uit China. Zorg dus dat je China even weglaat uit "Ships form All countries".
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die 2x 200V elco's op de ingang die in serie staan ook vervangen, zijn met 240V netspanning aan de krappe kant.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 24 december 2025 12:38:48 schreef Spog2:
[...]
Ja, dat is een vervelende truuk die ze soms uithalen. Maar hier niet. Ik krijg 38 euro nogwat te zien EX BTW. Klaar om af te rekenen. (ingelogd, want anders zie je inc btw prijzen).
Op woensdag 24 december 2025 12:38:48 schreef Spog2:
[...]
Als ik als klant ingelogd ben krijg ik toch echt 46,59 te zien. Daaronder een kortingsbon van 4 euro. En "free shipping from Poland".
benleentje
Golden Member
Wat het daar kost is toch niet belangrijk?. Als die op Ali goedkoper is dan koop ik hem daar wel. Ik kijk eigenlijk nooit naar wat iets normaal zou moeten kosten maar gewoon voor wat ik hem kan kopen.
realiseer je ook dat Amazon een dozen schuiver is en dat het meeste wat ze er verkopen direct van Ali komt. En dan blijf ik liever bij de bron waar het vandaan komt. Echter heeft Amazon ook wel veel van Amerika of ander landen en voor het zeldzame geval dat ik het enkel op Amazon kan vinden en nergens anders dan overweeg ik Amazon.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (40%)]
Spog2
Honourable Member
Op maandag 22 december 2025 14:32:01 schreef Spog2:
'kHeb ook nog een UNI-T UDP6720 gekocht. Vind ik een mooi ding om tegenaan te kijken
![]()
Bij TME was hij goedkoop, ik hem krijg hem thuisbezorgd voor €201.
Dit is de lichtste uit de UDP6700 serie. Is maar 100 Watt, maar doet wel 60V en 5 Ampere vzv dat past bij 100 Watt.
Ik heb bewust deze gekozen omdat de (ripple) specs het beste zijn: minder power, meer precisie.
Er zit een Certificate of Calibration bij (Procedure WI-QIS-1370), waarop serienummer, datum en gebruikte calibratieinstrumenten staan.
Vergeleken met de Jesverty is dit is een kwaliteits apparaat. Zijn volume is wel 1,6x zo groot en hij is 2x zo zwaar.
Wel jammer dat er niet een USB stuuringang op zit. Ik kan er mee leven: heb een RS232-USB adapter
De bediening met 1 draaiknop leek me omslachtig, maar werkt voor mij boven verwachting goed.
De Volt-instelling is nauwkeurig. Steeds dezelfde 1 mV afwijking tov Metex.
En hij stelt snel in. 10V stappen binnen 1 sec stabiel.
Kast open gemaakt. Hij zit lang niet zo vol als bij de dikke UDP6731. Zie review EEVblog.
Nabij uitgang zitten 3 condensatoren van 470µF 100V
Bij de ingang deze condensatoren:
Vooralsnog ben ik dik tevreden met mijn aankoop!
nonius
set SCE to AUX.
Off-topic, maar da's een verdraaid oud digitaal metertje 
Mijn vader zo rond 1991 vrijwel dezelfde Metex (alleen 3 1/2 digit) - *eindelijk* kon ik toen ook transistors en condensators doormeten! Helaas heeft de meter op spectaculaire wijze de geest gegeven toen mijn jongere broer nieuwsgierig was wat nu eigenlijk de weerstand van het lichtnet zou zijn.... Het enige wat er daarna nog bruikbaar was om er af te slopen was het plastic knopje om de meter te nullen in de condensatorstand.
Kijk vooral ook even met een oscilloscoop naar voltage-transients op de uitgang bij het in-en uitschakelen van de voeding, en bij het in-en uitschakelen van een zware belasting. Bij mijn eerste zelfbouw schakelende voedingen (omgebouwde PC AT(X)-voedingen - regelbare spanning en stroom) kon de spanning toch eventjes verdraaid hoog oplopen (5V ingesteld, tot 8V spanningspiek bij uitschakelen voeding - dat vindt TTL niet leuk!)
Op woensdag 24 december 2025 12:49:53 schreef Roland van Leusden:
Die 2x 200V elco's op de ingang die in serie staan ook vervangen, zijn met 240V netspanning aan de krappe kant.
Zelfs met 250V netspanning (waar solar omvormers langzaam beginnen af te schakelen) heb je dan 350V over de elco's
Toegegeven, 450 was netter, maar 400 zie ik niet als een probleem.
Roland van Leusden
@Sine, je ziet dat bij de UNI-T UDP6720 er ook 250V elco's inzitten. Daarnaast zullen die 200V elco's van de Jesverty van matige kwaliteit zijn gezien de prijs. Vervangen kost je maar een paar € tenslotte.
Mijn twee stuks LW-305KD die inmiddels 10 jaar oud zijn werken nog probleemloos, daar heb ik destijds ook alle Chinese fantasiemerk elco's van vervangen na aankoop.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (35%)]
Spog2
Honourable Member
Het nieuwste van het nieuwste: een wel heel compacte "lab"voeding
https://youtu.be/u8HHmmk8GW4?t=497 [Op het eind van de video nog een giller van automatische vertaling... een ESP32 wordt genoemd "twee-en-dertig spaanse peseta's"]