LED verlichting aanhanger

Ik heb enige tijd geleden de verlichting van een (roei)botentrailer vervangen door LED verlichting. De trailer wordt door verschillende auto's getrokken. Nu blijkt dat dit prima werkt met oudere auto's; moderne auto's geven allerlei problemen zoals snel knipperen LED's (een soort lichtshow). Op internet heb ik gevonden dat dit een bekend problem is bij trekauto's met CAN bus. Oplossingen zijn vermogensweerstanden parallel aan de LED's om gloeilampen te simuleren (lijkt een stap terug), of allerlei electronische interface kastjes waarvan onduidelijk is of die met alle mogelijke auto's werken. Kan iemand adviseren over de beste oplossing? Best wel frustrerend dat een stap vooruit juist door moderne electronica/software te niet wordt gedaan....

Veel robuuster als een vermogensweerstand wordt het eigenlijk niet. Leds en auto's blijft gewoon lastig.

Ik heb een tester gemaakt (printje met wat LEDs) om in mijn eentje te kunnen testen of ik een aanhanger-contra goed aangesloten heb en of een bestaande correct werkt.

Werkte altijd prima totdat de tester aangaf dat alles correct werkte, maar de praktijk wees uit dat dit niet zo was!
Nadat ik over elke LED-weerstand combinatie een 50ohm 5W heb gezet, werkt het nu wel betrouwbaar.

Ik heb het verder niet uitgezocht maar vermoed dat de paar milliampere van de LED wel via een matige contactovergang ging zonder veel spanningsval maar dat een echte stroom door een gloeilamp wel veel te veel spanningsval gaf en dus het lampje niet fatsoenlijk op kon lichten.

Overigens zou het nog best kunnen dat ik 100ohm (50+50) heb gebruikt omdat 50 ohm nog best heet werd. Maar ik heb verder geen problemen gehad met protesterende CAN bussen of zo, dus kan je niet zeggen of een relatief lichte stroom van een 100ohm weerstand al voldoende zou zijn om een CANBUS tevreden te houden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ken het probleem ook. Remlichten gaan aan en uit. Licht, pinkers en mistlamp geen probleem. Je kan dit oplossen door een andere canbus module te steken. Die van Erich Jaeger blijken wel perfect te werken. Uiterarad geen oplossing bij meerdere auto's. Bij mij zal het blijven zoals het is. Ik ga niet prutsen met weerstanden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb ondertussen weerstanden besteld - ik zal terugmelden of dit de problemen oplost.

evdweele

Overleden

"Never change a running system" zou ik denken.
Met welk doel zijn die gloeilampen vervangen door led's en wat is de winst?

Verlies is er in elk geval, anders zou je dit topic niet hebben gestart.
Daarom terug naar af, is mijn idee.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Op 13 oktober 2017 18:57:30 schreef evdweele:
gloeilampen vervangen door led's en wat is de winst?

Er is geen winst de led's zijn duurder dan gloeilampen en daar komt de prijs van de weerstanden nog een keertje bij.
En een grotere kans op storingen als er een weerstand stuk of los gaat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mijn aanhangwagen is zo gekocht. Bij nieuwe caravans vind je geen lampen meer.

De winst? Onderhoudsvrij. Er komen geen weerstanden op. Simpel. De garage moet het probleem oplossen. Desnoods via een nieuwe module.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Soms is er wel winst.
In mijn auto zitten origineel H1 halogeen in de koplampen. De vorige eigenaar had in het kleinlichtgedeelte (kleinlicht en grootlicht zijn gescheiden lampen) xenon lampen gezet. Mijn vorige auto was een exact het zelfde model, maar nu had ik veel meer licht. Nu ging er laatst één xenonlamp kapot. Een nieuwe bestellen via internet duurt veel te lang en de kleur was onbekend. Dus weer de originele H1 halogeen teruggeplaatst. Verschrikkelijk hoe slecht je zicht dan opeens is.
Nu heb ik H1 ledlampen gekocht en er in gezet. En ik kan zeggen: nog beter dan de xenon die er eerst inzaten. De xenons gaven een wit licht af met een blauwige tint. De ledlampen geven echt puur wit licht af. En de halogeen lampen gaven een vaag gelig licht af vergeleken bij de andere 2.

Mijn auto heeft projectors als koplampen. Dus wat je er ook instopt, het lichtbeeld is altijd perfect volgens de specificaties. Met de xenons is hij door de keuring gekomen toen ik hem kocht. En zelfs bij de controle door mijn locale merkdealer omdat ik enkele puntjes niet vertrouwde van de keuring bij de garage van aanschaf.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
evdweele

Overleden

Nu worden een paar verschillende zaken door elkaar gehaald die de discussie vertroebelen.

De TS heeft een bestaande aanhanger die hij heeft voorzien van led's in plaats van gloeilampen.
Het werkt niet, heeft hij nu geconstateerd. Een garagehouder is hierbij niet in beeld, die kijkt wel heel goed uit om hieraan zijn vingers te branden.

Maar waarom zou je gloeilampen vervangen door led's? Het blijft gepruts in de marge en het levert totaal niets op, behalve een heleboel problemen en ergernis.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Ik ben het eens met Ed, winst is nul of negatief.
Kans op problemen met de in het algemeen wrakke aanhangeraansluitingen worden -niet- minder.
Kans op problemen met het trekkende voertuig wordt -wel- groter.
Een aanhangerinstallatie met gloeilampjes waar net zoveel aandacht aan besteed wordt als aan de LED installatie heeft zo ongeveer het eeuwige leven...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 13 oktober 2017 19:40:47 schreef evdweele:
Maar waarom zou je gloeilampen vervangen door led's? Het blijft gepruts in de marge en het levert totaal niets op, behalve een heleboel problemen en ergernis.

Om dan even bij aanhangwagenverlichting te blijven. Bij moderne auto's met die ellendige CAN-bus systemen zal dat idd problemen opleveren.
Maar bij auto's met 'klassieke' bedrading, waar het wel kan, heeft led wel degelijk voordelen tegenover gloeilamp.

In de handleiding van mijn auto staat dat een 10A zekering vervangen moet worden voor een 15A zekering in combinatie met een trekhaak. Dit i.v.m. de veel grotere stroom van alle remlampen. (Op mijn auto zelf zijn die al dubbel uitgevoerd)
Leds geven ook veel witter (en vaak ook wat feller als je de goede hebt) licht af waardoor de verlichting wat beter afsteekt en de aanhanger dus beter zichtbaar is. Dit zeker als je de zwakker mini gelig schijnende gloeilampjes uit de contourverlichting vervangt voor leds met echt wit licht.
En een ander probleem wat je vaak ziet bij aanhangers zal dan grotendeels weg zijn omdat het verbruikte vermogen van de verlichting een stuk kleiner is, is het massa probleem waardoor lampen gaan dimmen als andere lampen aan gaan e.d.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Volgens mij hebben leds zeker voordelen! Elke wagen die daar niet mee om kan is gewoon een brak design. In de landbouw gebruiken we veel verlichting. Werklampen gaan vaak stuk door trillingen, door het afspuiten met de hogedrukspuit, indringen van agressieve stoffen etc. Met leds heb je dat probleem niet. Laatst nog onze jcb fastrac van led werklampen voorzien. Er zaten 12 stuks werklampen op van elk 55W. Daarbij nog 2 zwaailampen, de gewone verlichting en een set extra koplampen op de voorop gebouwde machine. De kabels werden gewoon hard en we kregen continu problemen met schakelaars. Nu met de led lampen al een half jaar geen enkel probleem en veel meer licht. Ook de aanhangers zijn hier grotendeels al omgebouwd. Lagere stromen, minder uitgebrande stekkers, betere zichtbaarheid.
En ja, die trekkers hebben ook allemaal een can bus, maar dan wel eentje die voorzien is om ook met leds overweg te kunnen. Ook het probleem met de 12V of 24V verlichting is daarmee opgelost. Alleen de auto industrie wil hun eigen systemen zo afschermen dat ze daardoor meer problemen veroorzaken.
Wel goeie led lampen aanschaffen, dan heb je ook minder kans op problemen met een can bus systeem. De nieuwste led lampen zijn er vaak op voorzien.

We kregen onlangs nog felicitaties van een agent omwille van de goede zichtbaarheid van de machine. Dat kon alleen met goeie led verlichting om de 80cm langszij, breedtelampen, 4 led zwaailichten, driedubbele led achterlichten etc.

Voor mij is het niet alleen zien maar ook goed gezien worden. Proberen jullie maar eens zo'n mastodont van voldoende en goeie verlichting te voorzien als je weet dat de meeste lampen af fabriek na een paar jaar inwendig gaan roesten omdat ze niet voldoende waterdicht kunnen afgewerkt worden.

Jinny

Golden Member

Ofwel brak design.
Fabrikanten gaan vaak tot op de laatste halve cent.
Dat het stuk gaat interesseert ze niet.
Zolang het maar buiten de garantie is.

Je maakt mij niet wijs dat er niet een goede waterdichte lamp te produceren is die de omstandigheden op de weg of in de prut overleeft.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik vind het nogal een omgekeerde wereld. Moeten we nu een tamelijk achterhaald verlichtingsysteem (gloeilampen) blijven gebruiken omdat de software in moderne autos fouten maakt? Ik zou zeggen, los de software op. Of eigenlijk is het een instelling denk ik. Er loopt te weinig stroom en daardoor denkt de software dat er geen lamp aan zit, en schakelt weer af. Zoiets.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Jinny, net zoals met een halogeen verstraler in een koelcel vragen om problemen is, is een gloeilamp op een aan trillingen onderhevige machine niet de beste keuze. En verder, kleine 800W aan verlichting is geen uitzondering. Als je dat kan terugbrengen tot pakweg 200W scheelt dat een pak in bekabeling en accu levensduur.
Mooi voorbeeld is bv een aanhangwagen waarvan de lichten een uurtje kunnen blijven werken wanneer deze op de weg wordt afgehangen. Met gloeilampen heb je daarvoor enkele flinke accu's nodig, met leds valt dat goed mee.

Zijn enkele voorbeelden wat wij dagelijks meemaken.

Jinny

Golden Member

Appel, je argumenten op die plek bestreed ik ook niet.
Ik kan ook rekenen.

Maar de armaturen voor 12/24V zijn dusdanig uitgeknepen dat het wel snel stuk moet gaan..

Led is nieuw, en duurder, dus meer financiële ruimte voor een fatsoenlijk armatuur...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bestaan er nog voertuigen zonder led verlichting , muv koplampen .
vroeger toen ik voor van den bosch reed hadden alle trailers rondom veiligheids verlichting ledverlichting muv de achterlichten , nooit defecten daaraan meegemaakt.
.
HIERONDER @evdweele
In al het commentaar heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom led-verlichting beter zou zijn dan gloeilampen. Ongeveer 100 jaar lang heeft verlichting met gloeilampen op auto's en aanhangers naar tevredenheid gefunctioneerd, maar nu er ineens led's op de markt zijn verschenen moet alles worden omgebouwd omdat het plotseling niet meer zou voldoen?
hier ben ik het dus niet mee eens .
10 jaar geleden waren onze trailers voor 80% voorzien van LED veiligheidsverlichting vooral de zij verlichting met vaste onvervangbare leds (oranje) en geen defecte in tegenstelling van de gewone lampjes .
was dus veiliger door betrouwbaarheid voor verkeer van opzei

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evdweele

Overleden

Op 13 oktober 2017 21:15:46 schreef Appel:
Laatst nog onze jcb fastrac van led werklampen voorzien. Er zaten 12 stuks werklampen op van elk 55W. Daarbij nog 2 zwaailampen, de gewone verlichting en een set extra koplampen op de voorop gebouwde machine. De kabels werden gewoon hard en we kregen continu problemen met schakelaars.

Dit is toch niet te vergelijken met het boottrailertje van de TS?
Wat zit daar nu helemaal op? 2 achterlichtjes van 5W, 2 remlichten van 21W en 2 richtingaanwijzers van 21W.

Het werkte blijkbaar prima met al die verschillende auto's en dan komt de TS op het idee om te gaan "moderniseren" en met led's werkt het ineens niet meer.
Wat is dan simpeler om te denken "Oeps, het idee was minder goed. Terugbouwen maar weer".

In al het commentaar heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom led-verlichting beter zou zijn dan gloeilampen. Ongeveer 100 jaar lang heeft verlichting met gloeilampen op auto's en aanhangers naar tevredenheid gefunctioneerd, maar nu er ineens led's op de markt zijn verschenen moet alles worden omgebouwd omdat het plotseling niet meer zou voldoen?
Zetten al die mensen hun benzine- of dieselauto ook direct aan de kant nu er elektrische auto's beschikbaar zijn? Ik vermoed van niet.
Ook duidelijk te zien aan het aantal "stekkerauto's" in Nederland. Meer dan 100.000 zijn het er niet volgens de cijfers van het CBS.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.