benleentje
Golden Member
Je zegt de wikkelingen gemten te hebben, dan ook graageven de gemeten waarde van beide wikkelingen doorgeven.
Graag ook nog een foto van de binnenkant van de motor nu het deksel ervan af is.
Graag ook nog even de weerstand meten tussen de 2 wikkelingen en dan bedoel tussen HW en SW wikkeling.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]
Op zondag 28 december 2025 14:51:12 schreef Onipo:
Heb hier heen 3 fase vandaar mjn poging.
Dan kun je die drie fase motor nog wel gebruiken, koop een één naar drie fase omvormer, dan kun je de motor gewoon met één fase voeden. Plus dat je gelijk het toerental kunt regelen.
Ligt er wel een beetje aan hoeveel kW de drie fase motor is.
SW 8.9
HW 9.6
Alle polen afzonderlijk op de aarding. OL
Bij t openkloppen is r ongeveer een eierdop droge vette stofklontermeuk uitgekomen.
Anker is nu schoon. De spoel maar uitzuigen met de stofzuiger ofzo.
Ik heb de deksels gemerkt toen ze er nog opzaten. Dat las ik ergens. Lagers zijn nog soepel zonder speling.
De spoelen zijn we heet geweest op een paar plaatsen.
Zou best wel eens kunnen dat er sluiting tussen windigen zit.
Het is wel een oudje, de fabriek bestond in de jaren 40-50.
Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar je weet de historie niet van de motor.
Schoonmaken, lagers wat vers vet geven en in elkaar zetten en testen.
Anders is een FO op de 3 fasen motor ook een prima oplossing zoals al gezegd.
Op zondag 28 december 2025 18:26:19 schreef Onipo:
SW 8.9
HW 9.6
Bij t openkloppen is r ongeveer een eierdop droge vette stofklontermeuk uitgekomen.
Ik heb de deksels gemerkt toen ze er nog opzaten. Dat las ik ergens. Lagers zijn nog soepel zonder speling.
[quot
Op zondag 28 december 2025 16:16:02 schreef benleentje:
Je zegt de wikkelingen gemten te hebben, dan ook graageven de gemeten waarde van beide wikkelingen doorgeven.
Graag ook nog een foto van de binnenkant van de motor nu het deksel ervan af is.Graag ook nog even de weerstand meten tussen de 2 wikkelingen en dan bedoel tussen HW en SW wikkeling.
e]Op zondag 28 december 2025 15:37:12 schreef Onipo:
[...]
Voot meggeren heb ik zelf niet de spullen.
Inmiddels heb ik wel voor elkaar xat dr deksel erF is[/quote]
Kruislings gemeten alles OL
Stel dat ik alles schoon gemaakt heb binnen in. Lagers in gevet en het geheel weer in elkaar.
Ik heb een condensator van 16uf 450v
Dan begin ik met aanvoer draad bruin blauw en aarde.
Aarde gaat op de behuizing.
Blauw bruin gaan dan eerst op de HW
Als ik ze dan laat kruizen en met de condensator paralel op de SW zet.
Doe ik t dan goed?
benleentje
Golden Member
Nee condensator parallel zeker niet doen.
SW 8.9
HW 9.6
Dat zijn voor mij vreemde waarden voor dit type motor.
Normaal is de hulpwikkeling een stuk hoger in weerstand en hier is die juist iets lager.
Wat ook vreemd is, is dat de waarde van de condensator niet op het type plaatje staat.
Maar hopen dat de rook van het vuil kwam en niet van de motor zelf
Op zondag 28 december 2025 19:24:30 schreef Onipo:
[...]
[quot[...]
e]Op zondag 28 december 2025 15:37:12 schreef Onipo:
[...]
Voot meggeren heb ik zelf niet de spullen.
Inmiddels heb ik wel voor elkaar xat dr deksel erF is[/quote]
Kruislings gemeten alles OL
Misschien kan iemand van ons even helpen met een megger dan heb je zekerheid over de weerstand van de windingen.
Ik zag je woonplaats, dat moet niet zo'n probleem zijn denk ik.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De motor zat als extra bij de draaibank naast een 3 fase motor.
Ik zou er geen tijd aan besteden en een FO 1F -> 3F kopen, zo duur zijn die niet meer.
66€ voor de 1.5 kW versie.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je je neus ook gebruikt en gekeken of er iets verbrand is?
Zo niet van toepassing, lijkt er meer op dat er 2 hooft wikkelingen zijn.
Bij een echte hulpwikkeling is deze ongeveer 2 x de weerstand van de hooftwikkeling, en moet voor deze motor een condensator van 8 uFarrat volstaan. Als de 3 fasen motor wikkelingen heeft voor 220 Volt is de condensator mogelijk gebruikt in een steinmetz schakeling. toon ook eens dat motorplaatje.
Een steinmetz schakeling is niets voor een draaibank, het is sowieso een draak van een schakeling. Je motor heeft nog maar 70% van zijn vermogen, je mag blij zijn als je dat overhoud. En het koppel gaat met 1/3 naar beneden.
benleentje
Golden Member
Dat een Steinmetz waardeloos is ben ik het niet mee eens het heeft zeker wel zijn nut als je de motor toch al hebt liggen. Als je maar een 250W nodig hebt en je hebt een 3 fase motor van 500W of meer dan werkt dat best goed. Mooiste is als de motor 750W is dan. Maar van 500W hou je vergeleken met deze 230V 250W motor net zoveel over en waarschijnlijk al iets meer.
Het Vermogen bij een draaibank is meer bijzaak, maar het koppel is wel heel erg belangrijk.
En het koppel gaat met 1/3 naar beneden.
Ik zou zeggen er blijft dan toch maar 66% over. Dus een 500W 3 fase motor werkt prima en geeft zelfs meer koppel.
Waar een Steinmetz niet werkt als je een bestaande 3 fase motor die al in de machine zit gaat voeden met een Steinmetz schakeling. Die motor die erin zat is al precies genoeg en na de Steinmetz is er niet meer genoeg vermogen en koppel.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De oude 1fase 220 Volts motor is maar 180 Watt/ 1/4 hp maar zeer twijfelachtig. Wat er met de 3fasen motor mogelijk is op 230 Volt moeten we het vermogen en de spoelspaning zien om te beoordelen wat er mogelijk is.
benleentje
Golden Member
Op maandag 29 december 2025 11:02:17 schreef Lambiek:
Zo denk jij erover, ik denk daar anders over.

Ik heb inderdaad goede ervaringen met Steinmets
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
SW kan ook Start Wikkeling zijn
En als het een start wikkeling is dan moet deze uitgeschakeld worden na het aanlopen.
Misschien kan TS ons vertellen of dit de originele motor is van de draaibank?
Zit of zat er een schakelaar constructie aan de as?
Als wijze van test zou TS alleen de HW aan kunnen sluiten en de as een draai met de hand geven, kijken of deze aanloopt.
Ja. Helemaal niet goed gedaan idd.
Zo had ik m aangeslotem in eerste instantie. Toen was er rook. Logisch dus.
Sw is startwikkeling
Hw is hoofdwikkeling
Ik hoop dat ik m niet verziekt heb.
Ik heb een soortgelijk werkend motortje van een kolomboor opengemaakt en op basis van meten de motor waar t topic over begon hetzelfde aangesloten.
Ts is Topic starter. Wist ik ook niet. Ineens word er vanalles duidelijk.
Iedereen zeer bedankt ook.
Tetugkomend op t motortje heb ik m nu om te testen asngezloten als volgt op foto. In de hoop nu iig een kloppende schakeling.
Ja. Helemaal niet goed gedaan idd.
Zo had ik m aangeslotem in eerste instantie. Toen was er rook. Logisch dus.
Sw is startwikkeling
Hw is hoofdwikkeling
Ik hoop dat ik m niet verziekt heb.
Ik heb een soortgelijk werkend motortje van een kolomboor opengemaakt en op basis van meten de motor waar t topic over begon hetzelfde aangesloten.
Ts is Topic starter. Wist ik ook niet. Ineens word er vanalles duidelijk.
Iedereen zeer bedankt ook.
Tetugkomend op t motortje heb ik m nu om te testen asngezloten als volgt op foto. In de hoop nu iig een kloppende schakeling.
Op maandag 29 december 2025 14:48:28 schreef benleentje:
[...]
Ik heb inderdaad goede ervaringen met Steinmets
In combinatie met de kracht die de draaibank vraagt en het aanslagkoppel wat ook de constructie van de draaibank iedete keer een klap geeft ga ik waarschijnlijk voor de fase regelaar. Dan kan ik m gelijk mooi op toeren laten komen.
Op woensdag 31 december 2025 17:10:07 schreef MJN:
[...]
En als het een start wikkeling is dan moet deze uitgeschakeld worden na het aanlopen.
Misschien kan TS ons vertellen of dit de originele motor is van de draaibank?
Zit of zat er een schakelaar constructie aan de as?
Als wijze van test zou TS alleen de HW aan kunnen sluiten en de as een draai met de hand geven, kijken of deze aanloopt.
Op zondag 28 december 2025 18:26:19 schreef Onipo:
SW 8.9
HW 9.6
Op zondag 28 december 2025 12:56:53 schreef revado:
Zit er schroefdraad in die 2 gaten naast het lager?
Zo ja, dan kan je daar een passende trekker in monteren .
Maar rook... is er weerstand tussen de wikkelingen en aarde ( meggeren is nog beter).
Superbedankt voor je meedenken en hulp. Oeoa moment word t 3 fase met Fr.
Op dit moment doet t motortje t zonder rook. Mooi stabiel.
Voor t moment. Dankzij jullie.
Iedereen superbedankt. Mede dankzij jullie werkt t weer. Voor the time being besef ik me. Maar hij doet t. Het wordt op kortectermijn waarschijnlijk de 3 fase motor met een Fr er tussen.
Ik ben iig een stuk wijzer dan ik was. En ben erg geholpen. Echt supertof.
Meedenken, verder denken. Ja. Top
Aanrader en ik kom zeker weer.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het wordt op kortectermijn waarschijnlijk de 3 fase motor met een Fr er tussen.
Mocht je voor een Chinese FO gaan, koop er een die ruim bemeten is, het verschil tussen 750W en 1500W was in mijn geval maar 4€. Mijn 1500W FO werkt in praktijk prima op een 400W motor, die bij belast aanlopen kortstondig 800W trekt.